Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 4 (28), 2008
ЭКОНОМИЧЕСКАЯ ГЛОБАЛИЗАЦИЯ
Marjanenko V. P.
Assistant Professor, Chair of General Economic Theory, St.Petersburg State University of Economy and Finances, PhD (Economics)

“Innovation waves” and the erosion of the “triad”
The article analyzes conditions of transition towards multi-polar world under the influence of global innovative processes initiated by multi-national companies on the basis of outsourcing. The author discusses the principles of reversing the innovative waves between the global “center” and “periphery,” which diminishes the economic power of industrially developed countries and strengthening of competitive positions of other subject of the global economy



Литература
1. Вернадский В.И. Научная мысль как планетное явление. — М.: Наука, 1991.
2. Дженстер П. Хасси Д. Анализ сильных и слабых сторон компании: Определение стратегических возможно­стей. — М.: Издательский дом «Вильямс», 2004.
3. Климовец О.В. Стратегические интересы России в международном экономическом альянсе БРИК. — Ставрополь: СтГАУ, «АГРУС», 2007.
4. Конина М.Ю. Менеджмент в международных компаниях: как побеждать в конкурентной борьбе. — М.: ТК Велби, 2008 — С.337.
5. Корсини, А. БРИК: Четверка, непревзойденная в развитии // Monitor Mercantil, 15.05.2007 — http://www.inosmi.ru/translation/234504.html
6. Ленин В.И. Империализм как высшая стадия капитализма / Полн. собр. соч. Т.27.
7. Маленькие проблемы большого Китая // http://www.dumaem.ru/print.php?st_id = 324&PHPSESSID = b972c9f0e85debca7efe01bd266a9050
8. Маркс К. Капитал. Т.1 // Маркс К., Энгельс Ф. Соч. 2 изд. Т.23.
9. Михайлов Д.М. Аутсорсинг. Новая система организации бизнеса. — М.: КноРус, 2006.
10. Панин В.В. Феномен японских торговых домов: у истоков «экономического чуда». — СПб.: Изд-во Чернышева, 1996.
11. Патюрель Р. Создание сетевых организационных структур. — http://www.vasilievaa.narod.ru/ptpu/15_3_97.htm
12. Проблемы глобализации мировой экономики / Под ред. Л.С. Тарасевича и А.И. Евдокимова. — СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2005. — Гл.2.
13. Черенков В.И. Глобальная маркетинговая среда: Опыт концептуальной интеграции. — СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2003.
14. Черенков В.И. Международный маркетинг. — СПб.: Знание, 1998. Гл.2.
15. Черенков В.И., Уханов В.А. Маркетинговый аудит инновационных проектов // Инновации. — 2003. — № 2–3 (59–60).
16. Шерешева М.Ю. Межфирменные сети. — М.: ТЕИС, 2006.
17. Albaum, G., Duerr, E., Strandskov, J. International Marketing and Export Management. — Financial Times–Prentice-Hall, Harlow, England, etc., 2005. — P.636.
18. Boddy, D, Management. An Introduction. — FT-Prentice-Hall, Harlow, England, etc., 2005. — P.392.
19. Buckley, P.J., Casson, M. The future of the multinational enterprise, Macmillan. Palgrave, 1991.
20. Coase, R.H. «The nature of the firm» Economica, (1937) (n.s) 4: 386–405. Цит по: Buckley P.J. The Global Factory: An Overview and Introduction// Centre for International Business, University of Leeds (CIBUL), Leeds University Business School, 2007.
21. Davison, D. Top 10 Risks of Offshore Outsourcing, December 9, 2003 // http://techupdate.zdnet.com/techupdate/stories/main/Top_10_Risks_Offshore_Outsourcing.html
22. Czinkota, M.R., Ronkainen, I.A. International Marketing. — The Dryden Press, Fort Worth, etc., 1998. — P.684.
23. Griffin, R.W., Pustay, M.W. International Business: A Managerial Perspective. Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ, 2003.
24. Grunwald, J., Flamm, K. The Global Factory: Foreign Assembly // International Trade Journal of International Business Studies, Vol. 17, No. 2 (Summer, 1986).
25. Hill, Ch.W.L. International Business: Competing in the Global Marketplace. Irwin — McGraw-Hill, Boston, etc., 2000. — P. 8–13.
26. Kotabe, M., Helsen, K. Global Marketing Management. — John Wiley & Sons, Inc., New York, etc., 2001. — P.589.
27. Lacity M. C., Willcocks L. P., Feeny D. E. IT Outsourcing: maximize flexibility and control // Harvard business review. 1998, Vol. 73 (3).
28. Losch, A. The Economics of Location. — Yale, 1952. — P.36–37.
29. Majaro, S. International Marketing. A Strategic Approach to World Markets — Revised Ed. Routledge, etc., 1993. — P. 26–28.
30. Miyashita, К., Russell, D. Keiretsu: Inside the Hidden Japanese Conglomerates. McGraw-Hill, Inc., New York, 1995.
31. Ohmae, K. Triad Power, The Coming Shape of Global Competition — The Free Press, New York, 1985.
32. Sideri, S. Globalisation and Regional Integration // European Journal of Development Research, 1997, 9 (1), pp. 38–81.
33. Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks. The Dryden Press, London, etc., 1997.
34. Venkatraman, N., Henderson, J.C. Real strategies for virtual organizing // MIT Sloan Management Review, 1998, vol.40. № 1.
35. www.worldbank.org

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024