Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 1 (29), 2009
ISSUES OF COMPETIVENESS IN CONTEMPORARY ECONOMICS
Akhtiamov M. K.
Head of the Chair of Economics and Management in Transport, South Ural State University (Chelyabinsk), Candidate of Science (Technology)
Likholetov V. V.
Professor of the Chair for Economics and Economic Security, South Ural State University (Chelyabinsk),
PhD (Pedagogy), Candidate of Science (Technology)


Models of competitive ability of organization against the background of the systemic approach
The article analyzes several models of management over competitive ability of companies, offers a unified conceptual model of the organization’s development in contemporary competitive milieu. Applying the tools of systemic approach, the authors show internal contradictions of the competition process and stress that in contemporary economics competition gets largely individualized and realizes on the level of specific experts of rare knowledge
Key words: competitive ability of an organization, contradiction, system development law



Литература
1. Прохоров А.П. Русская модель управления. — М., 2002. — С. 22.
2. Кулешова А.Б. Конкуренция в вопросах и ответах. — М., 2004. — С. 5.
3. Клейнер Г. Микроэкономика знаний и мифы современной теории // Высшее образование в России. — 2006. — № 9. — С. 36–37.
4. Семенов А. Секрет успеха: думать иначе! // Business Online. 2000. январь. http://www.bizon.ru.
5. Минс Г., Шнайдер Д. Метакапитализм и революция в электронном бизнесе: какими будут компании и рынки в ХХI веке. — М., 2001.
6. Hamel G., Prahalad C.K. Competing for the Future. — Boston, 1994.
7. Денисова Д. Маркетинг — устройство для роста // Эксперт. — 2003. — № 42. — С. 32–36.
8. Птушенко А.В. Системная парадигма права. — М., 2004.
9. Саламатов Ю.П. Система законов развития техники // Шанс на приключение. — Петрозаводск, 1991. — С. 5–174.
10. Прахалад К. Игра в DART. Совместное творчество компании и клиента как новая модель бизнеса // Top-Manager: Электронная публикация: 09/10/2006.
11. Расков В.Е. Управление знаниями как самостоятельная область исследований: основные дискуссионные вопросы // Вестник С.-Петерб. ун-та. Сер. 8. Менеджмент. — 2007. — № 3. — С. 34–58.
12. Прахалад К.К., Хамел Г. Ключевая компетенция корпорации // Вестник С.-Петерб. ун-та. Сер. Менеджмент. — 2003. — № 3. — С. 18–46.
13. Сток, Дж. мл. Время — секретное оружие бизнеса. http://www.elitarium.ru/2006/08/16/
14. Markides C. Strategic Innovation in Established Companies // Sloan Мanagment Review. — 1998. — Vol. 39. — № 3. — Р. 48–57.
15. Hamel G. Leading the Revolution. — Boston, 2000.
16. Злотин Б. Научные разработки в ТРИЗ «Детройтской школы» фирмы Ideation International Inc // Тез. докл. науч.-практ. конф. по ТРИЗ. — Петрозаводск, 1999. — С. 31–41.
17. Кемеров В.Е. Введение в социальную философию. — М., 2001.
18. Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении. — М., 1972.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024