Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (42), 2012
ECONOMICS AND MANAGEMENT IN THE SPHERE OF SERVICES
Korabeinikov I. N.
Head of the Department of the Regional Competitiveness and Investment Development, Research Institute of the Regional Economy, Orenburg State University, PhD (Economics)

Essential characteristics and the notion of informational service (Russia, Orenburg)
The article specifies the theoretical foundations for the study of the notion of “service,” analyzes and classifies services, and presents a contemporary definition of the “informational service.” The author distinguishes social needs in information services and discusses factors that impact the development of informational services, resources, technologies, and systems in the present-day Russian economy
Key words: information service, information, knowledge, classification of services, goods, consumer
Pages: 379 - 383



Работа выполнена в рамках Гранта Президента Российской Федерации для государственной поддержки молодых российских ученых – кандидатов наук (проект № МК-2939.2011.6)

Литература
1. Услуги [Электронный ресурс]. Разработчик — Web-and-Press. URL: http://www.glossary.ru/cgi-bin/gl_sch2.cgi?RTxrzjo
2. Миронова Н.В. Маркетинг различных типов услуг // Маркетинг в России и за рубежом. — 2003. — № 4. — С. 108–119.
3. Кулибанова В.В. Маркетинг сервисных услуг. — СПб: «Вектор», 2006. — 192 с.
4. Дятел Е.П., Голомолзина Н.В. К вопросу об экономической теории и истории услуг // Журнал экономической теории. — 2009. — № 2. — С. 86–98.
5. Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. — 2 — изд., т. 26, ч.1. — С. 139–149.
6. Berry, L. Services Marketing is Different. Business. — 1980. — №30 (May-June). — Р. 24–29.
7. Котлер Ф. Основы маркетинга: пер. с англ. — М.: «Бизнес-книга», «ИМА-Кросс. Плюс», 1995. — 670 с.
8. Тыкоцкий Л.И. Производительный труд и услуги. Вопросы теории. — Вильнюс: «Минтис», 1973. — 180 с.
9. Челенков А.П. Основы классификации услуг как маркетингового продукта // Маркетинг. — 1998. — № 3. — С. 117–122.
10. Ворачек Х. О состоянии «теории маркетинга услуг» // Проблемы теории и практики управления. — 2002. — № 1. — С. 99–103.
11. Завьялов П.С., Демидов В.Е. Формула успеха: маркетинг: (сто вопросов-ответов о том, как эффективно действовать на внешнем рынке). — 2-е изд., перераб. и доп. — М.: Междунар. отношения, 1991. — 416 с.
12. Gronroos C. Marketing of Services: A Study of Marketing Function of Service Firms: Unpublished Econ. D. dissertation. — Swedish School of Economics, 1979.
13. Стрелец И.А. Сетевая экономика: учебник. — М.: Эксмо, 2006. — 208 с.
14. Мак-Дональд М., Пэйн Э. Сфера услуг. Полное пошаговое руководство по маркетинговому планированию; (пер. с англ. А.Н. Назайкна; под ред. С.М. Кировой). — М.: Эксмо, 2009. — 448 с.
15. Разумовская А.Л. PRO ДВИЖЕНИЕ. Технологии эффективного продвижения услуг. — СПб.: Питер, 2009. — 320 с.
16. Shostack G.L. Breaking free from product marketing // Journal of Marketing. — 1977. — Vol. 51, January. — P. 34–43.
17. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент: пер с англ. под ред. Л.А. Волковой, Ю.Н. Каптуревского. — СПб: Питер, 2001. — 752 с.
18. Экономическая теория: учебник / В.И. Антипина, И.Э. Белоусова, Р.В. Бубликова [и др.]; под ред. И.П. Николаевой. — 2-е изд., перераб. и доп. — М.: Проспект, 2009. — 576 с.
19. Ибрагимов Л.А. Инфраструктура товарного рынка: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по специальностям «Коммерция (коммерческое дело)», «Маркетинг». — 2-е изд., перераб. и доп. — М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2008. — 359 с.
20. Бугорский В.Н. Сетевая экономика: учеб. пособие. — М.: Финансы и статистика, 2007. — 256 с.
21. Ситдикова Л.Б. К вопросу о соотношении понятий «информационная услуга» и «консультационная услуга» // Юрист. — 2009. — № 8. — С. 57–62.
22. Захеди Ф.(М.) Индустрия информации и знаний // Информационные технологии в бизнесе. Энциклопедия под ред. М. Желены. — СПб.: Питер, 2002. — 1120 с.
23. Информационный рынок [Электронный ресурс]. URL: http://5ka.ru/101/50955/1.html
24. Цвылев Р.И. Постиндустриальное развитие. Уроки для России. — М.: Наука, 1996. — 206 с.
25. Кузовкова Т.А., Тимошенко Л.С. Анализ и прогнозирование развития инфокоммуникаций. — М.: Горячая линия — Телеком, 2009. — 224 с.
26. Информационные системы и технологии в экономике и управлении: учеб. пособие / под ред. проф. В.В. Трофимова. — 2-е изд., перераб. и доп. — М.: Высшее образование, 2007. — 480 с.
27. Бройдо В.Л. Вычислительные системы, сети и телекоммуникации: учебник для вузов. 2-е изд. — СПб.: Питер, 2006. — 703 с.
28. Бугорский В.Н. Сетевая экономика: учеб. пособие. — М.: Финансы и статистика, 2007. — 256 с.
29. Корабейников И.Н., Корабейникова О.А. Развитие регионального рынка информационных услуг: теоретические аспекты. — Екатеринбург: Институт экономики УрО РАН, 2011. — 216 с.
30. Корабейников И.Н. Особенности и механизмы развития сетевой экономики // Вестник ОГУ. — 2010. — № 4. — С. 208–209.
31. Информационный рынок [Электронный ресурс]. URL: http://5ka.ru/101/50955/1.html
32. Гришин В.Н., Панфилова Е.Е. Информационные технологии в профессиональной деятельности: учебник. — М.: ИД «ФОРУМ»: ИНФРА-М, 2007. — 416 с.
33. Корабейников И.Н., Корабейникова О.А. Теоретическое обоснование некоторых особенностей постиндустриального развития экономики // Журнал экономической теории. — 2009. — № 3. — С. 27.
34. Зинов В.Г., Лебедева Т.Я., Цыганов С.А. Инновационное развитие компании: управление интеллектуальными ресурсами: учеб. пособие под ред. В.Г. Зинова. — М.: Изд-во «Дело» АНХ, 2009. — 248 с.
35. Гейтс Б. Бизнес со скоростью мысли. — Изд. 2-е, испр. — М.: Эксмо, 2007. — 480 с.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024