Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 4 (52), 2014
PROBLEMS OF MARKETING. LOGISTICS
Lishchuk A. A.
Doctoral student, Chair of Marketing, St. Petersburg State Economic University, PhD (Economics)
Trefilova I. N.
PhD student, Chair of Marketing, St. Petersburg State University of Economy and Finances

Evolution of the theory of competitiveness and competitive advantages: the formation of the value complex concept (Russia, Saint-Petersburg)
The article presents a critical overview of the key concepts that form the theory of competitiveness and competitive advantages. The authors identify four stages of development, which comes closer with industrial (theory of economic development by I. Schumpeter and the theory of industrial organization) and post-industrial (resource-based view and the value system concept) society. Analysis of approaches allows us to formulate the main trends of further development of the theory of competitiveness
Key words: competitiveness theory, competence concept, resource-based view, strategic system (network), value systems
Pages: 172 - 176



Литература
1. Шумпетер Й. Теория экономического развития. — М.: Прогресс, 1982.
2. Прокопцов Е.В., Лищук А.А. Этапы развития теории конкурентоспособности и конкурентных преимуществ // Маркетинговые компетенции и эффективность бизнеса. Международный научный симпозиум. 13–15 мая 2014 г.: сб. докладов. — СПб.: Изд-во СПбГЭУ, 2014. — С.225–231.
3. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. — СПб.: Питер Ком, 1999.
4. Портер М. Международная конкуренция. — М.: Международные отношения, 1993.
5. Карлик А.Е., Платонов В.В. Ресурсно-ориентированный подход в междисциплинарной перспективе. — электронная версия. 08.11.2014. — http://finbiz.spb.ru/download/4_2013/karlik.pdf
6. Prahalad, C.K. and Hamel, G. The core competence of the corporation, Harvard Business Review 1990, v. 68, no. 3 pp. 79–91.; Prahalad, C.K., and G. Hamel. Strategy as Field of Study: Why Search for a New Paradigm? // Strategic Management Journal, 1994, 15.
7. Understanding business markets: Interaction, Relationships and Networks. Ed. by David Ford, 1990.
8. Юлдашева О.У. Маркетинг взаимодействия: философия и методология межфирменных коммуникаций // Маркетинг. — 1999. — №3.
9. Юлдашева О.У., Прокопцов В.Е., Багиев Г.Л. Стратегические сети — современные организационные формы совместного предпринимательства и построения цепочек создания ценности // Известия С.-Петерб. гос. ун-та экономики и финансов. — 2013. — №1.
10. Юлдашева О.У. Реалии и перспективы развития маркетинга взаимодействия в России на стратегическом уровне: сетевая перспектива // Корпоративное управление и инновационное развитие Севера: Вестник Научно-исследовательского центра корпоративного права, управления и венчурного инвестирования Сыктывкарского государственного университета. — 2014. — №1. — С. 56–77.
11. Barney J. B., & Hesterly W. S. VRIO Framework. In Strategic Management and Competitive Advantage. New Jersey: Pearson., 2010
12. Никифорова С.В., Мамров А.Н. Конкурентные преимущества предприятия на международном рынке. — СПб.: СПбГУЭФ, 2004.
13. Teece, David J. Explicating Dynamic Capabilities: The Nature and Microfoundations of (Sustainable) Enterprise Performance // Strategic Management Journal (John Wiley & Sons), August 2007, 28 (13). Р. 1319–1350.
14. Ахтямов М.К., Юлдашева О.У., Кузнецова Н.А. Инновационное развитие предпринимательства в экономике знаний. — М.: Креативная экономика, 2011.
15. Саакова Л.В. Устойчивое и эффективное развитие корпоративных структур а экономике знаний: формирование интеллектуального капитала. — СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2012.
16. Юлдашева О.У., Орехов Д.Б. Методология бизнес-моделирования: построение стратегических сетей // Корпоративное управление и инновационное развитие Севера: Вестн. науч.-исслед. центра корпоративного права, управления и венчурного инвестирования Сыктывкарского государственного ун-та. — 2014. — №1. — С. 78–91.
17. Kaplinsky R. and Morris M. A Handbook for value chain research, 2003.
18. Means G., Schneider D.M. The E-Business Revolution and Design of the 21st-Century Companies and Markets. — Johan Wiley, 2000.
19. Hakansson H. (1993) networks as a mechanism to develop resources. In P.Beije, J. Groenewegwn and O. Nuys (eds), Networking in Dutch Industries. Garant, Apeldoorn, The Netherlands.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024