Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 1 (53), 2015
PROBLEMS OF MARKETING. LOGISTICS
Naumov V. N.
Professor, Chair of Management, St. Petersburg State University of Economy and Finances PhD (Economics), Professor

Marketing strategies of client retention in the context of economic crisis
(Russia, St. Petersburg)
The article presents methodological approaches to the use of marketing strategies for retention of clients in the situation of economic crisis. Primarily this concerns changes in the product-related strategies, as well as distribution and communicative format, particularly towards customization of their demand value and development of individualized relations of trust
Key words: marketing, marketing strategies, economic crisis, customer, client, client retention, communications
Pages: 157 - 160



Литература
1. Баркан Д.И. Управление продажами: Учебник. – СПб.: Изд. дом С.-Петерб. гос. ун-та, 2007. – 908 с.
2. Божан М. и др. Моменты истины в отношениях с клиентами // Вестник McKinsey. – 2007. – № 16.
3. Винкельманн П. Маркетинг и сбыт. Основы ориентированного на рынок управления компанией. – М.: Изд. дом Гребенникова, 2006.– 668 с.
4. Гордон Я. Маркетинг партнерских отношений.– СПб.: Питер, 2001.– 384 с.
5. Котлер Ф., Келлер К. Маркетинг менеджмент. – СПб.: Питер, 2010. – 816 с.
6. Мескон Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента. – М.: Дело, 1992. – С.175.
7. Наумов В.Н. Управление взаимодействием в системе сбыта: теория, методология, стратегии. – СПб.: Изд-во «Политехника», 2011. – 289 с.
8. Наумов В.Н., Скоробогатова Е.М. Взаимодействие рыночных бизнес-субъектов при реализации технически сложных товаров // Индустриальный и В2В маркетинг. – 2009. – №2. – С.160–170.
9. Пейн Э. Руководство по СRM: Путь к совершенствованию менеджмента клиентов. – Минск, 2007. – 384 с.
10. Прахалад К., Рамасвами В. Будущее конкуренции. Создание уникальной ценности вместе с потребителями. – М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2006. – 352 с.
11. Шнаппауф Р. Практика продаж. Справочное пособие по всем ситуациям в сбыте – М.: Интерэксперт, 2003. – 448 с.
12. Штерн Л., Эль-Ансари А., Кофлан Э. Маркетинговые каналы; пер. с англ.– М.: Вильямс, 2002.– 624 с.
13. Юттнер У., Кристофер М. и Бейкер С. Управление цепочкой спроса: интеграция маркетинга и управления цепочкой поставок // Российский журнал менеджмента. Т.6. – 2008. – № 4. – C. 83–112.
14. Don Peppers and Martha Rogers. The One to One Future. December, 14, 1996.
15. Shannon C. E. & Weaver W. The Mathematical Theory of Communication. Urbana, 111: University of Illinois Press, 1949. – 270 p.

1 Примечание. Мы не рассматриваем ситуацию ажиотажного спроса на некоторые товары, имеющую место в настоящее время и носящую кратковременный характер в связи с падением курса рубля.
2 При опросах может быть полезна методика, предложенная японским ученым Н. Кано. Например, можно задать участникам фокус-группы вопрос: «как Вы отнесётесь к тому, если данное свойство в товаре будет отсутствовать (или снижено до уровня …)?».

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024