Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 1 (53), 2015
PROBLEMS OF MARKETING. LOGISTICS
Astashova Yu. V.
Assistant Professor, Chair of Marketing and Management, South Urals State University (Chelyabinsk), PhD (Economics)

Application of personified marketing methods for segmentation of senior consumers (the case of hospitality industry) (Russia, Chelyabinsk)
The article describes approaches to the segmentation of senior consumers on the basis of the expanded age criteria; conventional narrowing of this parameter does not reflect the specificity of consumer behavior and does not correspond to contemporary marketing conceptions. The author discusses the main features of senior consumer segment of the market and offers informational criteria to distinguish four larger groups of senior consumers sharing similar demands and motivations
Key words: segmentation, aging of population, consumer behavior
Pages: 200 - 202



Литература
1. Доклад ООН «Старение в XXI веке: триумф и вызов»//URL: https://www.unfpa.org/webdav/site/global/shared/documents/publications/2012/Ageing%20Report%20Executive%20Summary%20RUSSIAN%20Final%20low%20resolution.pdf (дата обращения 15.11.2014)
2. World Population Prospects, the 2010 Revision. UN Department of Economic and Social Affairs. Population Division, Population Estimates and Projections Section. – http://esa.un.org/wpp/Excel-Data/population.htm (дата обращения 15.11.2014)
3. Hilbert J. Seniorenwirtschaft: neue Jobs fьr junge Leute. // Wissenschaftszentrum Nordrhein-Westfalen: Das Magazin, 2000. – 11, H. 3, S. 38–39.
4. Багиев Г.Л., Богданов Е.Г., Бойцова А.Е. Социально-экономические факторы формирования и развития геронтомаркетинга // Проблемы современной экономики. – 2012. – № 2. – С. 207–211.
5. Gassmann O., Reepmeyer G. Wachstumsmarkt Alter. Innovationen fьr die Zielgruppe 50+, Mьnchen, Hanser. – 2006. – 225 S.
6. Смолькин, А.А. Парадоксы отношения к пожилым людям в современной России // Социологический журнал. – 2008. – № 3. – С. 106–121.
7. Парахонский А.П. Закономерности развития процесса старения населения // Современные наукоемкие технологии. – 2007. – № 11 – С. 117–118.
8. Окольнишникова И.Ю. Формирование и развитие маркетинговых коммуникаций в условиях индивидуализации потребительского спроса: автореферат дисс. докт. экон. наук. – СПб., 2011. – 41 с.
9. Публичные годовые отчеты Пенсионного фонда Российской Федерации // http://www.pfrf.ru/advert_materials/20947.html (дата обращения: 15.11.2014)
10. Интервью с Франко Модильяни // О чём думают экономисты. Беседы с нобелевскими лауреатами /Под ред. П. Самуэльсона и У. Барнетта. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2009. – С. 128–154.
11. Мякотных В.В. Взаимосвязь между функциональным состоянием и заболеваемостью различных органов и систем у лиц пожилого возраста // Изв. Сочинского гос. ун-та. – 2011. – №4. – С. 274–277.
12. Болотников И.Ю., Курьянова Н.Н., Сердюков А.Г. Зависимость между факторами природной среды и состоянием здоровья населения Астраханской области // Юг России: экология, развитие. – 2008. – №1. – С. 119–121.
13. Александров Ю.И. Развитие как дифференциация // http://www.ipras.ru/engine/documents/document4062.pdf (дата обращения: 15.11.2014)
14. Окольнишникова И.Ю. Влияние уровня эмоций и знаний клиентов на вовлеченность в потребление на предприятиях сферы услуг: опыт исследования // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Сер. «Экономика и менеджмент». – 2012. – № 30. – С. 147–152.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024