Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
Magazine Subscription
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 4 (56), 2015
SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT IN FOREIGN COUNTRIES
Ziabrikov V. V.
Assistant professor, Chair of Economics of Enterprise and Entrepreneurship, Department of Economics, St. Petersburg State University, PhD (Economics)

Classification of the national business culture on the basis of unified typology:
A comparative analysis (Russia, St. Petersburg)
Based on the unified typology of business culture, developed by the author, the article presents a comparison of cultural clusters of the known typologies of national business cultures of R. Lewis and F. Trompenaars. The Cottle’s Circles Test is used to justify the system of clusters. The author defines two pairs of antagonistic types of business culture on micro- and macro-levels
Key words: national business culture, cultural values, typology of business culture
Pages: 244 - 247



Литература
1. Карлоф Б. Деловая стратегия: концепции, содержание, символы / Пер. с швед. — M: Экономика, 1991.
2. Mintzberg H. Patterns in strategy formulation // Management Science. 1978. Vol. 24. N 9. P. 934–948.
3. Менеджмент: Учебник / Под ред. Ю.В. Кузнецова; СПбГУ, экон. факультет. — М: ЗАО Изд-во «Экономика», 2010.
4. Шейн Э. Организационная культура и лидерство. 3-е изд. / Пер. с англ. под ред. Т.Ю. Ковалевой. — СПб.: Питер, 2007.
5. Гольц Г.А. Культура и экономика России за три века XVIII–XX век. Т.1. Менталитет, транспрорт, информация (прошлое, настоящее, будущее). — Новосибирск: Сибирский хронограф, 2002.
6. Боенко Н.И. Экономическая культура: проблемы и тенденции развития. — СПб.: Изд-во С.–Петерб. ун-та, 2005.
7. The Hofstede Centre. Strategy. Culture. Change. http://geert-hofstede.com/countries.html (Дата обращения 31.07.2015)
8. Льюис Р.Д. Деловые культуры в международном бизнесе. От столкновения к
взаимопониманию / Пер. с англ. — М: Дело, 1999. — 439 c.
9. Зябриков В.В. Типология национальных деловых культур. Сб. статей: Матер. Всерос. научн.-практ. конф. с междунар. участием: Прогнозирование инновационного развития национальной экономики в рамках рационального природопользования / Пермский гос. нац. иссл. ун-т. — Пермь, 2012 г. Т.1. — С. 264–281.
10. Тромпенаарс Ф., Хэмпден-Тернер Ч. 4 типа корпоративной культуры / Пер. с англ. — Минск: Попурри, 2012.
11. Зябриков В.В. Универсальная типология деловых культур (Universal classification of business cultures). International Jubilee Conference 60th Anniversary Departament «Economics And Management Of Industry». «Industrial Business Perspectives» Varna, Bulgaria. 6–7 December, Ред. Тодор Ненов. Изд-во «Ико-консулт», Варна, 2013. — Р. 209–212.
12. Зябриков В.В. Методологические основы типологии национальных деловых культур. Россия и Америка в XXI веке (электронный научный журнал) / Под ред. С.М. Рогова. — 2014. — № 2. — C. 12–13.
13. Инглхарт Р., Вельцель К. Модернизация, культурные изменения и демократия. Последовательность человеческого развития. Фонд «Либеральная миссия». — М: Новое изд-во, 2010.
14. Зябриков В.В. Типология и эволюция организационной культуры // Проблемы современной экономики. — 2007. — № 4 (24). — С.194–199.
15. Cottle T.J. Perseiving time. A Psychologocal Investigation with Men and Women. NY., 1976.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2020