Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (58), 2016
PROBLEMS OF MARKETING. LOGISTICS
Glon’ V. Ya.
PhD student, Chair of Marketing, St. Petersburg State Economic University

Genesis and essence of the notion of “marketing competence” (Russia, St. Petersburg)
The article focuses on the genesis and the origin of the notion of “competence,” analyzes its use in various scholarly spheres, and shows the difference between the notion of “marketing expertise” and “marketing competence.” The author discusses the notion of “marketing competence” in detail and describes various approaches to its interpretation by Russian and foreign researchers
Key words: competence, expertise, marketing competence
Pages: 135 - 138



Литература
1. Ганаева Е.А. Маркетинговая компетентность руководителя образовательного учреждения: опыт повышения квалификации // Интернет-журнал «Эйдос». — 2007. — 30 сентября. [Электронный ресурс]. URL: http://www.eidos.ru/journal/2007/0930-6.htm.
2. Донина И.А. Продуктивность взаимодействия образовательного учреждения и общественности как показатель маркетинговой компетентности его руководителя // Вектор науки ТГУ. Серия: Педагогика, психология. — 2013. — № 3.
3. Зеер Э.Ф. Личностно-развивающее профессиональное образование. — Екатеринбург: Издательство РГППУ, 2006.
4. Зеер Э.Ф. Психологические конструкты качества профессионального образования // Образование и наука. — 2002. — №  2.
5. Зимняя И.А. Ключевые компетенции — новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. — 2003. — № 5.
6. Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблеме образования? (теоретико-методологический аспект) // Высшее образование сегодня. — 2006. — № 8. — С. 20–26.
7. Зимняя И.А. Компетенция — компетентность: Субъектная трансформация // Акмеология. — 2010. — № 2. — С. 47–51.
8. Кравец И.В. Содержание и структура маркетинговой компетентности студента // Сибирский педагогический журнал. — 2008. — № 13.
9. Павленков Ф. Словарь иностранных слов. — СПб.: Типография Ю.Н. Эрлих, 1907.
10. Попов М. Полный словарь иностранных слов, вошедших в употребление в русском языке. — М.: Изд-во И.Д. Сытина, 1907.
11. Соловьева Ю.Н. Методология разработки механизма управления маркетинговой компетентностью фирмы // Проблемы современной экономики. — 2006. — № 1–2. — С. 144–148.
12. Соловьева Ю.Н. Развитие маркетинговой компетентности как фактор повышения эффективности пространственного взаимодействия // Проблемы современной экономики. — 2015. — № 4. — С. 288–290.
13. Соловьева Ю.Н. Управление маркетинговой компетентностью. — СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2008.
14. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования // Народное образование. — 2003. — № 2. — С. 58–64.
15. Boyatzis R.E. The Competent Manager: A Model for Effective Performance. — Wiley-Interscience, 1982.
16. Chomsky N. Aspects of the Theory of Syntax. — Cambridge: The MIT Press, 1965.
17. Chumaidiyah E. Theoretical Framework: The Influence of Core Technical Competence and Core Marketing Competence to Competitive Advantage // Proceedings of the 2011 International Conference on Industrial Engineering and Operations Management. — Kuala Lumpur, 2011.
18. Douglas Harper’s Online Etymology Dictionary. [Электронный ресурс]. URL: http://www.etymonline.com
19. Eysteinsson F., Gudlaugsson T. The Essential Competencies of Marketing Managers in Retail firms // The European Institute of Retailing and Services Studies, 2010.
20. Hymes D. On linguistic theory, communicative competence, and the education of disadvantaged children // Anthropological perspectives on education / Wax M.L., Diamond S.A., Gearing F. — New York: Basic Books, 1971. — Pp. 51–66.
21. Li T., Calantone R.J. The impact of market knowledge competence on new product advantage: Conceptualization and empirical examination // Journal of Marketing. — 1998. — № 62. — P. 13–29.
22. Lynch R. Strategia corporativă. Chişinău: ARC, 2002.
23. Mcclelland D. Testing for competence rather than for “intelligence” // American Psychologist. — 1973. — № 28. — Pp. 1–14.
24. Webster F.E. Jr., Malter A.J., Ganesan S. The Decline and Dispersion of Marketing Competence // MIT Sloan Management Review. — 2005. — № 46.
25. White R.W. Motivation reconsidered: The concept of competence // Psychological Review. — 1959. — № 66.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024