Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 3 (59), 2016
ISSUES OF ECONOMIC THEORY. MACROECONOMICS
Kundakchjan R. M.
Head of the Chair of Economic Theory, Kazan’ (Volga region) Federal University, PhD (Economics), Professor
Grigorjeva N. S.
Assistant professor, Chair of Economic Theory, Kazan’ (Volga region) Federal University

Theoretical and methodological aspects in research of the opportunistic behavior in contract relations (Russia, Kazan’)
Research of opportunistic behavior of economic subjects shows that its expression depends on the types of contracts mediating various transactions. Contemporary Russian market economy produced its own patterns of opportunism in contract relations, which is of scholarly and practical interest. The article presents results of the analysis of alternative approaches in research focused on regularities of opportunistic behavior expression, conducted on a broad informational basis
Key words: institutional economics, macroeconomics, opportunistic behavior, business contracts, methodology, enforcement, game theory
Pages: 69 - 72



Литература
1. Исаков В.А. Оппортунистическое поведение и механизмы его ограничения: на примере трансакции налогообложения // Дисс. ... канд. эк. наук. — 2008. — Петрозаводск. — 178 с.
2. Королев А.И. Тенденции оппортунистического поведения в условиях экономики неравновесности: Дисс.... канд. экон. наук. — Саратов, 2007. — 170 с.
3. Мартюкова Е.Г. Оппортунизм и издержки оппортунистического поведения в российской экономике // Дисс. ... канд. эк. наук. — 2013. Санкт-Петербург. — 201 с.
4. Klein B., Leffler K.B. The Role of Market Forces in Assuring Contractual Performance // Journal of Political Economy. — 1981. — Vol. 89. — P. 615–641.
5. Dasgupta P. Trust as a Commodity // D. Gambetta, ed., «Trust: Making and Breaking Cooperative Relations», Basil Blackwell, Oxford. 1990.
6. Воробьев Н.Н. Философская энциклопедия. Т. 5. — М., — 1970. — С. 208–210.
7. Harbaugh R., To T. Opportunistic Discrimination // Forthcoming, European Economic Review. — 2013. URL: http://www.bus.indiana.edu/facultyglobal/publications/Publications.cfmv (дата обращения: 27.05.2016).
8. Spiller P.T. 2009. An Institutional Theory of Public Contracts: Regulatory Implications // Regulation, Deregulation, Reregulation — Institutional Perspectives, Edward Elgar. 2009. С. 45–66.
9. Бальсевич А.А., Еремина А.В., Зороастрова И.В., Морозов И.А., Островная М.В., Пивоварова С.Г., Подколзина Е.А. Возможности горизонтальной и вертикальной координации при осуществлении государственных закупок: анализ ситуаций / Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». — М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2012. — 80 с.
10. Смотрицкая И., Черных С. Институт контрактных отношений на рынке государственных заказов // Вопросы экономики. — 2008. — №8. — С.110.
11. Ст.9 Федерального закона от 21 июля 2005 года №94-ФЗ «О размещении заказов на поставки товаров, выполнение работ, оказание услуг для государственных и муниципальных нужд» // Справочно-правовая система «Консультант Плюс».
12. Goldsmith S., Eggers W.D. Governing by Network: The New Shape of the Public Sector // Washington, DC: Brookings Institution Press. — 2004. — P.122.
13. Spiller P.T. Transaction Cost Regulation // University of California, Berkeley. — 2011. URL: https://www.law.upenn.edu/institutes/regulation/papers/ SpillerTransactionCost.pdf (дата обращения: 17.06.2016).
14. Яковлев А., Демидова О., Бадаева О. Причины снижения цен на торгах и проблемы исполнения госконтрактов (эмпирический анализ на основе микроданных) // Вопросы экономики. — 2012. — № 1. — С. 65–83.
15. Lumineau F., Quelin B.V. An Empirical Investigation of Interorganizational Opportunism and Contracting Mechanisms // Strategic Organization. — 2012. — Vol. 10(1). — P. 55-84.
16. Dahlstrom R.,Nygaard A. An Empirical Investigation of Ex Post Transaction Costs in Franchised Distribution Channels // Journal of Marketing Research XXXVI. — 1999. — P. 160–170.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024