Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 4 (60), 2016
IS THERE AN ECONOMIC CRISIS IN RUSSIA? DISCUSSION
Petzoldt K.
Professor of the Chair of Marketing, Ilmenau University of Technology; PhD (Economics)
Lukicheva T. A.
Assistant Professor, Chari of Economic Theory, St. Petersburg State University, PhD (Economics)
Vorobjeva I. V.
Assistant professor, Chair of World Economics, St.Petersburg State University, Candidate of Science (Economics)

Russian middle class: consumption in the context of market instability
(Germany, Ilmenau; Russia, St. Petersburg)
The article discusses approaches to the definition of “middle class” in developed and developing countries and summarizes criteria to distinguish middle class in Russia. Based on the data on demand and consumption expenses of the Russian middle class, the authors single out a number of tendencies characteristic for consumer behavior in the context of market instability. This data can allow companies maintain and strengthen their position on the present-day Russian market
Key words: marketing, demand, consumer behavior, consumption-based model of behavior, middle class, crisis, market instability, Russia
Pages: 14 - 19



Литература
1. Блэкуэлл Р., Миниард П., Энджел Дж. Поведение потребителей. 10-е изд. — СПб.: Изд-во Питер, 2007. 944 с.
2. Бобков В.Н. Социально-экономические проблемы России // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 5. Экономика. — 2014. — Вып.4. — С.28–41.
3. Большой экономический словарь. Изд. 2-е перераб. и доп. — М.: Книжный мир. 2004. — 860 с. С. 832–833.
4. Вебер М. Основные понятия стратификации // Социологические исследования. — 1994. — № 5. — С.147–156.
5. Материалы круглого стола «Экспертиза» от 9.06.2016, Горбачев-фонд, http://www.gorby.ru/userfiles/rezume090616.pdf.
6. Мизес Л. Человеческая деятельность. Трактат по экономической теории. — М.: Экономика, 2000. — 878 с.
7. Министерство экономического развития Российской Федерации, http://economy.gov.ru.
8. Миронова В. Общепит в ритейле: нарастающий тренд // Точка продаж. — 2016. — август 2016, http://advertology.ru_17/08/2016.
9. Платонова Е. Страна приросла бедностью, http://www.gazeta.ru/business/2015/06/12/6838965.shtml.
10. РосБизнесКонсалтинг, http://top.rbc.ru/economics/15/06/2015/557eb64f9a79474a393ab9cc.
11. Росстат. Важнейшие экономические показатели России и отдельных зарубежных стран. http://www.gks.ru/bgd/free/B04_03/IssWWW.exe/Stg/d01/167.htm.
12. Средний класс растет быстрее сверхбогатых, http://expert.ru/d-stroke/2008/05/sredniy_klass/.
13. Стеркин Ф., Базанова Е. PwC: Россияне не откажутся от кризисной привычки экономить // Ведомости. 19.06.2015. http://www.vedomosti.ru/economics/articles/2015/06/19/597045.
14. Хачатуров А. Стабильно бедные // Новая Газета. 31.07.2016 № 83, http://www.novayagazeta.ru/economy/74024.html.
15. Якорева А., Воронина А. Настоящая инфляция: как и на чем экономит средний класс // Журнал РБК. — 2016. — № 2, http://www.rbc.ru/magazine/2016/02/56a77c339a79476feacd01b3.
16. Banerjee A. and Duflo E. What is middle class about the middle classes around the world? JournalofEconomicPerspectives, 22(2), 2008, рр. 3–28.
17. Barton D., Yougang Ch., and Amy J. Mapping China’s middle class. June 2013, .http://www.mckinsey.com/quarterly/overview.
18. Birdsall N. “The Indispensible Middle Class in Developing Countries”. In: Kanbur R., Spence M..Equity and Growth in a Globalizing World, WashingtonD.C., 2010. pp. 157–187.
19. Chen Chen, and Qin Bo. The emergence of China’s middle class: Social mobility in a rapidly urbanizing economy. Habitat International, 44, 2014, рр. 528–535.
20. Giesbert L., Schotte S. Afrikas neue Mittelschichten: Fakten und Fiktionen ihrer transformatorischen Kraft. GIGA Focus Afrika, 2016, 1.
21. Li H. Emergence of the Chinese middle class and its implications. Asian Affairs: An American Review. Vol. 33, Iss. 2, 2006, pp. 67–83.
22. Mthulli N., Lufumpa C.L., and Kayizzi-Mugerwa S. The Middle of the Pyramid: Dynamic of the Middle Class in Africa. AfDB Working Paper. Abebe. 2011
23. Ravallion M.: The Developing World’s Bulging (but Vulnerable) Middle Class, World Development, Vol. 38, No. 4, 2010, pp. 445–454.
24. The EU in the world 2015 — A statistical portrait, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/The_EU_in_the_world.
25. Кротов М.И., Мунтиян В.И. Об антикризисной монетарной стратегии экономического развития России // Проблемы современной экономики. — 2015. — № 3. — С. 17–26.

Сноски 
1 Под кризисом понимают фазу в циклическом развитии экономики, для которой характерны резкое ухудшение экономического состояния страны, значительный спад объемов производства и снижение жизненного уровня населения [3].
2 Так, например, К. Сонин, профессор университета HarrisSchoolofPublicPolicyStudies, бывший проректор НИУ Высшая школа экономики, в интервью агентству RBC предсказывал России 10 лет стагнации [10].
3 Модель потребительского поведения включает процесс принятия потребителями решения о покупке, на который оказывают влияниевнешние (факторы внешней среды, в том числе, маркетинговые усилия компаний) и внутренние факторы (индивидуальные детерминанты (характеристики потребителей), в том числе, уровень их доходов и принадлежность к социальному классу) [1].
4 Необходимость включения, помимо отношений собственности, материального положения, образования, позиций на рынке труда, также критерия субъективной оценки признается большинством исследователей среднего класса. Субъективный критерий опирается на выявление социального самочувствия, уверенности в завтрашнем дне, самооценки своего положения в обществе.
5 На основе данных 2011–2014 гг. авторы исследования сравнивали страны ЕС с 15 странами из G20.
6 Россия по этим параметрам очень близка с Индией (продукты питания — 29,9%, одежда и обувь — 7,5%, услуги ЖКХ — 10,3%).
7 Опираясь на подход Росстата, исследователи исходили из того, что к среднему классу в Москве относятся семьи с доходом 30–45 тыс. руб. на члена домохозяйства, в России в целом — 20–35 тыс. руб.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024