Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
Magazine Subscription
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (62), 2017
PHILOSOPHY OF ECONOMIC VALUES. PROBLEMS OF SELF-DETERMINATION IN EURASIAN POLITICAL ECONOMY
Rumiantsev M. A.
Professor, Chair of Economic Theory, St. Petersburg State University, PhD (Economics)

Large-scale projects in Eurasian economy (Russia, St. Petersburg)
The article analyzes large-scale infrastructural projects as a specific public and economic good, and discusses their importance for Eurasian economies. The author defines the place of empires in the system of categories of the Eurasia political economy, describes social and economic features of large-scale projects, and pays particular attention to positive and negative historical experience of the railway mega-project of the Russian Empire in the XIX c.
Key words: large-scale projects, empires, Eurasian political economy, redistribution, trust, Trans-Siberian railway, donors, beneficiaries
Pages: 33 - 37



Литература
1. Бродель Ф. История и общественные науки. Историческая длительность [1958] // Философия и методология истории. Сборник переводов / И.С. Кон (ред.). — М.: Прогресс, 1977. — С.115–142.
2. Румянцев М.А. Контуры евразийской политической экономии // Проблемы современной экономики. — 2015. — № 1 — С. 50–54.
3. Бродель Ф. Материальная цивилизация, экономика и капитализм XV–XVIII вв. Т. 3. Время мира. — М.: Изд-во Прогресс, 1992. — С. 14.
4. Wallerstein, Immanuel (1979). World-System Perspective on the Social Sciences // I. Wallerstein. The Capitalist World-System. Essays. Cambridge etc. — Paris. — p. 153–159.
5. Mulgan Jeff (2007). Good and Bad Power: The Ideals and Betrayals of Government. 2 nd edn. L.: Penguin. — p. 271.
6. Арриги Джованни. Долгий двадцатый век: Деньги, власть и истоки нашего времени. — М.: Издательский дом «Территория будущего», 2010. — С. 75.
7. Саллинз М. Экономика каменного века. — М.:ОГИ, 1999. — С.174.
8. Фернандо-Араместо Ф. Цивилизации. — М.: АСТ: АСТ МОСКВА, 2009. — С. 261.
9. Соловьева А.М. Железнодорожный транспорт России во второй половине XIX в. — М.: Наука, 1975. — С. 290–295.
10. Гилько М.А. Транссибирская магистраль: для кого и за чей счет // Общественные науки в современном мире: социология, политология, философия и история: материалы международной заочной научно-практической конференции. (23 апреля 2012 г.) — Новосибирск: Изд. «Сибирская ассоциация консультантов», 2012. — С. 92–97.
11. Могилевкин И.М. Транспорт и коммуникации: прошлое, настоящее, будущее. — М.: Наука, 2005. — С.170.
12. Гилько М.А. Там же.
13. Гилько М.А. Там же.
14. Лаверычев В.Я. Крупная буржуазия в пореформенной России (1861 — 1900). — М.: Мысль, 1974. — С. 55–15. Чичерин Б.Н. Воспоминания. Земство и Московская дума. — М.: Изд-во «Север», 1934 — С. 89.
16. Колышко И.И. Великий распад. — СПб.: Изд-во «Нестор-История, 2009. — С. 116.
17. Карпи Г. Достоевский — экономист. Очерки по социологии литературы. Изд., 2-е исп. — М.: Изд-во «Фаланстер, 2012. — С. 111. При этом мы должны помнить о деятелях другого рода — самоотверженных пассионариях, энтузиастов железнодорожного строительства в России. Среди них «рюрикович», князь и инженер М.И. Хилков, основатель инженерного училища в Москве, которое готовило кадры для транспорта. Для детей путейцев князь Хилков открывал школы и технические училища. Нельзя забыть и о деятельном строителе железных дорог на Севере России и покровителе национальной культуры предпринимателе С.И. Мамонтове. И перечень этот можно продолжить.
18. Фернандо-Араместо Ф. Цивилизации.– С. 260.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2018