Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (62), 2017
ECONOMICS AND MANAGEMENT IN THE SPHERE OF SERVICES
Andrjushchenko G. I.
Chair of Economics and Entrepreneurship, Russian State Social University, PhD (Economics), Professor
Kotova A. V.
PhD student, Chair of Economics and Entrepreneurship, Russian State Social University

Theoretical analysis of the competitive milieu on the present-day market of consulting services in the Russian Federation (Russia, Moscow)
The article focuses on the market of consulting services and its competitiveness in the present-day context, analyzes the specificities of consulting services and offers their new interpretation, including the new formulation of the notion of “consulting.” The authors develop classification of differentiating principles of consulting services, offer indices of the market’s attractiveness, and enumerate obstacles that prevent competition and lower its efficacy. Formation of the competitive milieu on the market of consulting services is a key condition not only for the purposes of consumer satisfaction, but for the increase of the role of consulting for Russian economy. The article emphasized the importance of a more active state involvement in the market for consulting services
Key words: consulting, consulting services, competition, differentiation of consulting services, indices of attractiveness of the market for consulting services
Pages: 186 - 190



Литература
1. Консалтинговые услуги: от классификации до анализа рынка [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.kp.ru/guide/konsaltingovye-uslugi.html (дата обращения 22.02.2017).
2. Борисова В.В. Консалтинговые услуги // Современные проблемы и перспективные направления инновационного развития науки: сб. статей междун. научно-практ. конф. — СПб: СПБГУ, 2016. — С. 52–54.
3. Васильев С.А. Развитие финансового консалтинга как сервисного сектора рынка финансовых услуг: монография / С.А. Васильев, В.А. Горбатиков, А.Е. Журавлев, М.В. Сигова. — СПб: Международный банковский ин-т, 2015. — 159 с.
4. Геращенко Г.П. Консалтинговые услуги / Г.П. Геращенко, В.Ю. Дианова, В.В. Жогличева; под общ. ред. Г.П. Геращенко. — М.: Экономика, 2016. — 95 с.
5. Грабоздин Ю.П. Развитие сервисной деятельности малого и среднего бизнеса в сфере консультационных услуг: автореф. дис. ... канд. экон. наук: 08.00.05 / Ю. П. Грабоздин; Сам. гос. эконом. ун-т. — Самара, 2015. — 21 с.
6. Захарова Е.Н. Консалтинговые услуги как форма интеллектуальных услуг / Е.Н. Захарова, А.В. Полинко // Проблемы экономики и юридической практики. — 2016. — № 3. — С. 24–28.
7. Келасов С.М. Консалтинговые услуги на региональном уровне // Научный альманах. — 2015. — № 10–1 (12). — С. 206–208.
8. Марясов В.В. Как продавать консалтинговые услуги // Управление продажами. — 2014. — № 6. — С. 348–351.
9. Мордик И. О. Консалтинговые и рекрутинговые услуги: понятие и особенности // Новая наука: Проблемы и перспективы. — 2016. — № 121–1. — С. 147–150.
10. Нестеренкова О.А. Маркетинговые технологии продвижения консалтинговых услуг на отраслевом рынке: автореф. дис. ... канд. экон. наук: 08.00.05 / Финансовый ун-т при Правительстве РФ. — М., 2015. — 25 с.
11. Ромашков А.С. Развитие сферы консалтинговых услуг в условиях модернизации экономики: автореф. дис. ... канд. экон. наук: 08.00.05 / С.-Петерб. гос. экон. ун-т. — СПб., 2014 — 16 с.
12. Савченко Е.А. Консалтинговые услуги и их роль в бизнесе // Научные труды SWorld. — 2014. — Т. 20. — № 1. — С. 29–31.
13. Буцкая Н.Г. Особенности формирования конкурентоспособности в сфере услуг: на примере российского рынка консалтинговых услуг: автореф. дис. ... канд. экон. наук: 08.00.01 / Моск. гос. ун-т им. М.В. Ломоносова. — М., 2007. — 23 с.
14. Лобода Л.Н. Конкурентоспособность компаний в сфере консалтинга // Маркетинг. — 2006. — № 4. — С. 74–85.
15. Рубина Э.Ю. Конкурентное поведение субъектов консалтинга: монография. — М.: Market DS, 2008. — 152 с.
16. Сударьянто Я.П. Международный рынок консалтинговых услуг в России / Я.П. Сударьянто, А.В. Гуреев. — М.: Дашков и К°, 2014. — 238 с.
17. Глазьев С.Ю. Перспективы развития российской экономики в условиях глобальной конкуренции // Российский экономический журнал. — 2007. — № 1–2. — С. 3–25.
18. Серебрякова Н.А. Сущностно-содержательная природа процесса управленческого консультирования / Н.А. Серебрякова, Т.В. Черных // В сб.: Актуальные проблемы социально-экономического развития экономических систем: материалы Всероссийской науч.-практ конференции; отв. за вып.: В. В. Сыроижко; редкол.: С.В. Семененко и др. — Воронеж: Научная книга, 2015. — С. 256–263.
19. Вертакова Ю.В. Оценка формирования процесса управленческого консультирования / Ю.В. Вертакова, Н.А. Серебрякова // Известия Юго-Западного государственного университета. — 2012. — № 3–2 (42). — С. 103–112.
20. Целютина Т.В. Стратегический консалтинг организаций: задачи и возможности / Т.В. Целютина, В.С. Усова // Управление человеческими ресурсами в современном мире: тенденции и вызовы XXI столетия: сб. науч. трудов Всерос. науч.-практ. конф. — Белгород: БЕЛГУ, 2016. — С.92–95.
21. Cornford A. Internationally Agreed Principles For Corporate Governance And The Enron Case, United Nations Conference on Trade and Development, [Электронный ресурс] // G-24 Discussion Paper Series No. 30, New York, June 2004. — Режим доступа: http://unctad.org/en/docs/gdsmdpbg2420046_en.pdf (дата обращения: 25.02.2017).
22. Безпалова А.Г. Становление экономического понятия «консалтинг» и «консалтинговые услуги»: ключевые определения и классификация // Экономика и предпринимательство. — 2013. — № 10 (39). — С. 606–613.
23. Едилбаев Н.Б. Этапы консультационного процесса //Современные проблемы и тенденции развития экономики и управления в XXI веке: Сб. матер. IX междун. науч.-практ. конф; отв. ред. Е. М. Мосолова. — Липецк, 2015. — С. 25–32.
24. Котова А.В. Процессный подход к построению этапов оказания консалтинговых услуг в направлении системной интеграции // Актуальные вопросы права, экономики и управления: сб. статей V международной научно-практической конференции. — 2016. — С. 308–311.
25. Шайхлисламов В.А. Маркетинговое управление этапами бизнес-консультирования / В.А. Шайхлисламов, Л.А. Данченок // Фундаментальные исследования. — 2013. — № 4–1. — С. 220–223.
26. Robert B. Ekelund, Franklin G. Mixon, Rand W. Ressler. Advertising and information: an empirical study of search, experience and credence goods // Journal of Economic Studies. — 1995. — Т. 22. — № 2. — С. 33–43.
27. Чемберлин Э. Теория монополистической конкуренции: пер. с англ. — М.: Экономика, 1996. — 349 с.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024