Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 3 (67), 2018
PROBLEMS OF MODERNIZATION AND TRANSITION TO INNOVATIVE ECONOMY
Vasin S. M.
Chair of Economic Theory and International Relations, Penza State University, PhD (Economics), Professor
Gamidullaeva L. A.
Assistant Professor, Chair of Management and Economic Security, Penza State University, PhD (Economics)
Finogeev A. G.
Chair of Automated Design Systems, Penza State University, PhD (Technology), Professor
Mkrtchian V. S.
Chair of Automated Design Systems, Penza State University, PhD (Technology), Professor
Berezin A. A.
Assistant Professor, Chair of Commerce and Trade, Moscow University for Industry and Finance «Synergy», PhD (Technology)
Palatkin I. V.
Director, Federal State Budget Educational Institution of Higher Education “K.G. Razumovsky Moscow State University of technologies and management” (Penza branch), PhD (Economics), Professor

Social media as an index of the digital activity and digital maturity of the population(Russia, Penza)
The article reviews and analyzes the major trends of digitalization in the socio-economic sphere, discusses the existing approaches to digital activity and digital maturity of the population as the key indices reflecting the level of digital transformation of the country’s economy. The authors suggest using of social media to monitor and evaluate the digital activity and digital maturity of the population. The level of the society’s digital development directly depends on the level of the country’s economic development at large. In the present-day context of increasing global competitiveness of the country’s economy it is necessary to focus attention on the increase of the population’s digital activity and involve people in the process of digitalization of the economic and social spheres
Key words: digital economy, digitalization, digital maturity, big data, data analysis, data extraction, social media
Pages: 32 - 39



Исследование выполнено в рамках гранта РФФИ № 18-010-00204

Литература
1. Kenneth C.,Traver, C. (2014). E-commerce. 10th edition. New York University. Pearson.
2. Globe News Wire. The Boston Consulting Group. 2017. Retrieved 12 March 2017.
3. Accenture profile: Pierre Nanterme. Accenture.com. Archived from the original on 2 February 2011. Retrieved 2 February 2018.
4. Stafford, P.You can believe the Hype Cycle’s take on technology (англ.) // Financial Times. 2008. No. 30.
5. Obar, J. A., Wildman, S. (2015). Social media definition and the governance challenge: An introduction to the special issue. Telecommunications policy. 39 (9): 745–750.
6. Pavlik, J., MacIntoch, S. (2015). Converging Media 4th Edition. New York, NY: Oxford University Press.
7. Hajirnis, A. (2015). «Social media networking: Parent guidance required». The Brown University Child and Adolescent Behavior Letter. 31 (12): 1–7.
8. Tang, Q.Gu, B.,Whinston, A.(2012). Content Contribution for Revenue Sharing and Reputation in Social Media: A Dynamic Structural Model. Journal of Management Information Systems.29 (2): 41–75.
9. Kaplan A. M., Haenlein M. Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons. 2010. Vol. 53. Issue 1. Р. 59–68
10. Kirkpatrick, David (2011). The Facebook effect: the real inside story of Mark Zuckerberg and the world’s fastest-growing company. London: Virgin.
11. Березин А.А. Математическая модель процесса бенчмаркинга для прогностической оценки динамики и конкурентоспособности компаний / А.А. Березин, А.Г. Финогеев // Современные наукоемкие технологии. — 2016. — № 2–3. — С. 411–415.
12. Березин А.А. Математические моделирование динамики конкурентоспособности предприятий на основе уравнений Ван дер Поля / А.А. Березин, А.Г. Финогеев // Фундаментальные исследования. — 2016. — № 2. — Ч.3. — С. 467–471.
13. Брускин С.Н. Методы и инструменты продвинутой бизнес-аналитики для корпоративных информационно-аналитических систем в эпоху цифровой трансформации // Современные информационные технологии и ИТ-образование. — 2016. — Т.12. — № 3–1. — С.234–239.
14. Тимофеев А.Г., Лебединская О.Г. Трансформация роли системообразующих предприятий в экономике России // Приоритетные направления развития науки и образования. — 2016. — № 1 (8). С. 396–398.
15. Тимофеев А.Г., Лебединская О.Г. Актуализация перехода от цифрового труда к цифровой фабрике // Управление экономическими системами. — 2016. — №3. URL: http://uecs.ru/innovacii-investicii/item/3905-2016-03-31-07-53-46
16. Тимофеев А.Г., Лебединская О.Г. Торговые системы и динамические программы-роботы на биржевом рынке // Инициативы XXI века. — 2012. — № 4. — С. 65–68.
17. Информационные системы рынка ценных бумаг / А.Г. Тимофеев, В.П. Романов. М., 2010. — 151 с. Тимофеев А.Г. Влияние рейтинговых и прогнозных оценок на изменение геополитического положения государства // Научные труды Вольного экономического общества России. — 2010. — Т. 143. С. — 145–150.
18. Чэнь Ди. Социальные сетевые медиа и социальные сети в концепциях американских и российских исследователей // Вестник СПбГУ. Язык и литература. — 2012. — №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnye-setevye-media-i-sotsialnye-seti-v-kontseptsiyah-amerikanskih-i-rossiyskih-issledovateley (дата обращения: 11.04.2018).
19. Safk L., Brake D. The social media bible: tactics, tools, and strategies for business success. Hoboken, N. J.: John Wiley & Sons, 2009. XVIII, 821 p
20. Solis, B. Defining Social Media. 2007. http://www.briansolis.com/2007/06/defining-social-media/
21. Negroponte, N. (1995). Being Digital. Knopf. (Paperback edition, 1996, Vintage Books
22. Васин С.М., Гамидуллаева Л.А. Концептуальные вопросы управления инновационной системой // Russian Journal of Management. — 2015. — Т.3. — № 4. — С. 342–351.
23. Васин С.М., Гамидуллаева Л.А. Повышение эффективности управления бизнес-инкубатором как социально-экономической системой: моногр. — Пенза: Изд-во ПГУ, 2013. — 218 с.

Сноски 
1 Программа «Цифровая экономика Российской Федерации» Распоряжение от 28 июля 2017 г. № 1632-р. http://static.government.ru/media/files/9gFM4FHj4PsB79I5v7yLVuPgu4bvR7M0.pdf
2 Digital Economy Act 2017. UK Parliament. Retrieved 28 April 2017.https://services.parliament.uk/bills/2016-17/digitaleconomy.html
3 OECD (2017), OECD Digital Economy Outlook 2017, OECD Publishing, Paris,http://dx.doi.org/10.1787/9789264276284-en.
4 Pew Research Center http://gtmarket.ru/organizations/pew-research-center

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024