Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
Magazine Subscription
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 1 (69), 2019
FROM THE HISTORY OF SOCIO-ECONOMIC THOUGHT AND NATIONAL ECONOMY
Dudkin V. L.
PhD student, Chair of International Management, Byelorussian State University (Minsk)

Emergence and evolution of the corporate social responsibility concept
(Belarus, Minsk)
The article discusses the genesis and further evolution of the concept “corporate social responsibility” starting with 1930s, and focuses on the closely related models of corporate social efficacy, first formulated in 1970s and presenting a broader version of social corporate social responsibility perspective
Key words: corporate social responsibility, corporate social efficacy, corporate social activity, social responsibility of business, corporate citizenship
Pages: 219 - 222



Литература
1. Савченко А.А. К методологии оценки корпоративной социальной деятельности // Вестник Санкт-Петербургского университета. Менеджмент. — 2009. — № 4. — С.76–106.
2. Berle A.A., Means G.C. The Modern Corporation and Private Property. N.Y., 1932.
3. Баранова Ю.А. Социальная ответственность бизнеса: теоретический аспект // Вестник МГУКИ. — 2012. — №  4 (48). — С. 225–228.
4. Barnard Chester I. The Functions of the Executive. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1938.
5. Clark J.M. The Social Control of Business. Chicago: The University of Chicago Press, 1926.
6. Kreps Theodore J. Measurement of the social performance of business: a study made for the Temporary National Economic Committee. Washington: U.S. Govt. Print. Off., 1940.
7. Никифорова О.А., Митрофанова Д.О. Концепции социальной ответственности бизнеса: исходные понятия и классификации // Вестник СПбГУ. Серия 12. Социология. — 2017. — № 2. — С. 214–228.
8. Bowen H.R. Social Responsibilities of the Businessman. N.Y.: Harper & Row, 1953.
9. Колесников Д.В., Строков М.А. Концепция социальной ответственности бизнеса: теоретический аспект // Вестник государственного и муниципального управления. — 2017. — № 1. — С.99–105.
10. Murphy Patrick E. An Evolution: Corporate Social Responsiveness. University of Michigan Business Review. Nov. 1978.
11. Попов В.Д. Корпоративная социальная ответственность: онтология понятия // Медико-социальные и психологические аспекты безопасности промышленных агломераций: материалы Международной научно-практической конференции (Екатеринбург, 16–17 февраля 2016 г.). — Екатеринбург: УрФУ, 2016. — С.119–125.
12. Davis K., Blomstrom R.L. Business and its environment. New York, NY: McGraw- Hill, 1966.
13. Белоусов К.Ю. Современный этап эволюции концепции социальной ответственности // Теория и практика общественного развития. — 2016. — № 3. — С.32–34.
14. Бойцова В.А. Социальная ответственность бизнеса: обязанность или необходимость? // Концепт. — 2015. — Спецвыпуск № 14. — С.1–6.
15. Steiner G.A. Business and society. New York, NY: Random House, 1971.
16. Eells R., Walton C. C. Conceptual Foundations of Business: An Outline of Major Ideas Sustaining Business Enterprise in the Western World. 3rd revised edition. R. D. Irwin, 1974.
17. Sethi S. p. (1975). Dimensions of corporate social performance: An analytic framework // California Management Review, 17: 58–64.
18. Bowman E.H., Haire M. (1975) A Strategic Posture Toward Corporate Social Responsibility // California Management Review 18(2): 49–58.
19. SAGE Brief Guide to Business Ethics. SAGE Publications, Inc, 2011.
20. Carroll, A.B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate social performance // Academy of Management Review, 4: 497–505.
21. Нуртдинова А.Ф. Социальная ответственность бизнеса: правовые аспекты экономической концепции // Журнал российского права. — 2015. — № 1 (217). — С. 30–46.
22. Bîgu D., Ionuţ A. The Ethical and Discretionary Responsibilities of Business towards Society // Proceedings of the 8th International Management Conference “Management Challenges for Sustainable Development”, November 6th–7th, 2014, Bucharest, Romania. P. 944–950.
23. Preston L.E., Post J.E. Private management and public policy: The principle of public responsibility. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1975.
24. Wood D.J. (1991). Corporate Social Performance Revisited // Academy of Management Review, 16: 691–718.
25. Никандрова О.А. Становление понятия «Корпоративное гражданство» // Российское предпринимательство. — 2012. — №  9. — С. 62–66.
26. Гобозова А.З. Ключевые тренды корпоративной социальной ответственности в международной практике // Пространство экономики. — 2013. — № 3–2. — С. 162–169.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2020