Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (70), 2019
ISSUES OF SCIENCE AND EDUCATION
Temnova L. V.
Chair of Contemporary Sociology, M.V. Lomonosov Moscow State University, PhD (Psychology)
Fayman N. S.
PhD student, Institute of Social and Economic Problems of Population, Russian Academy of Sciences (Moscow)

Non-stable conditions of employment as a factor of professional deformation of scholars’ activity (Russia, Moscow)
Changes in the system of evaluation of labor efficacy of a scholar, as well as transformation of hiring conditions lead to scholars’ professional deformation. The authors subject to the critical analysis the impact of harsh indices that are nowadays applied to the evaluation of efficacy (productivity) of scholarly activity, such as getting of grants, attraction of external sources, scientometrics, etc. Specific attention is paid to the deformation of the motivation of the professional scholarly activity: instead of the leading cognitive-epistemological motif, there comes a formal scientometric motif that transform the notional part of scholarly research. The authors address the explanatory concept of James Scott’s high modernism, according to which the response to the reforms in the academic profession consists in the acquisition of practical situationally embedded skills that allow adapting to any innovations and changes. These skills, or “metis-like actions” help minimize the harm incurred by reformers, fulfil bureaucratic requirements and stay in the profession.
Key words: non-stable hiring, precariat, academic profession, effective contract, professional deformation
Pages: 209 - 212



Литература
1. Будущее высшего образования и академической профессии: страны БРИК и США / Под. ред. Ф. Альтбаха, Г. Андрущака, Я. Кузьминова, М. Юдкевич, Л. Райсберг. — М.: НИУ «ВШЭ». 2013. — С. 103.
2. Давыдова И.А., Козьмина Я.Я. Профессиональный стресс и удовлетворенность работой преподавателей российских вузов // Вопросы образования. — 2014. — С. 169–183.
3. Девятова С.В., Купцов В.И. Возникновение первых академий наук в Европе // Вопросы философии. — 2011. — № 9. — С. 126–135.
4. Доклад РАН о реализации государственной научно-технической политики в Российской Федерации и о важнейших научных достижениях, полученных российскими учеными в 2018 году.
5. Зеер Э.Ф. Психология личностно-ориентированного профессионального образования. — Екатеринбург: УЕППУ, 2000. — 257 с.
6. Кулешова А. Маховик публикационной инфляции. Частный взгляд на глобальную проблему // Диссернет. 26.02.2019. № 273. — С.3.
7. Кулешова А.В., Подвойский Д. Г. Парадоксы публикационной активности в поле современной российской науки: генезис, диагноз, тренды // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. — 2018. — № 4. — С. 169–210.
8. Неустойчивая занятость в Российской Федерации: теория и методология выявления, оценивание и вектор сокращения: научная монография / Под ред. В.Н. Бобкова. — М.: КноРус, 2018. — С.76.
9. Ореховский П.А. Структуры когнитивности и российские реформы: Научный доклад, препринт. — М.: Институт экономики РАН, 2019. — С.35.
10. Плюснин Ю.М. «Лишние люди» в науке: Опыт социально-психологического расследования // Науковедение. — 1999. — №  1. — С.7–19.
11. Плюснин Ю.М. Цеховая психология ученого, или О верности однажды выбранной специальности // Науковедение. — 2003. — № 1 (17). — С. 101–110.
12. Приказ Минобрнауки России, Минздравсоцразвития России и РАН от 03.11.2006 г. № 273/745/68 URL: http://www.edu.ru/documents/view/47667/ (дата обращения: 01.04.2019).
13. Приказ Минобрнауки России, Минздравсоцразвития России и РАН 11.01.2010 г. № 1/1н/1.
14. Публикационная пассивность: почему доля статей ученых РАН снижается // Индикатор. 4 марта 2017 г. URL: https://indicator.ru/article/2017/03/24/publikatsii-ran/ (дата обращения: 01.04.2019).
15. Указ Президента Российской Федерации от 7 мая 2012 года № 597 «О мероприятиях по реализации государственной социальной политики» URL: https://rg.ru/2012/05/09/soc-polit-dok.html (дата обращения: 01.04.2019).
16. Свердлов Е. Больше — не лучше! Как оценить вклад ученого в науку // Поиск. № 5 (2018). Академик URL: http://www.poisknews.ru/theme/publications/32648/ (дата обращения: 01.04.2019).
17. Слободская А.В. Прекаризация научных сотрудников и педагогических работников высшего образования: формирование академического прекариата. Тамбов: Грамота, 2018. — № 7(93). — C.106–110.
18. Титаев К.Д. Хитроумные полицейские. Почему провалились все проекты улучшения правоохранительной деятельности в России // Социология власти. — 2012. — № 4–5 (1). — C. 96–110.
19. Шерешева М.Ю., Костанян А.А. Поведенческая экономика: модель человека в экономической теории и оценка роли государства в этой модели (препринт). Lomonosov Moscow State University. Preprint series of the economic department. URL: https://www.econ.msu.ru/sys/raw.php?o=32384&p=attachment (дата обращения: 01.04.2019).
20. Шкаратан О.И., Карачаровский В.В., Гасюкова Е.Н. Прекариат: теория и эмпирический анализ (на материалах опросов в России, 1994–2013) // Социологические исследования. — 2015. — № 12. — С. 99–110.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024