Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
Magazine Subscription
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 1 (73), 2020
PROBLEMS OF MARKETING. LOGISTICS
Cherenkov V. I.
Chair of Marketing, Higher School of Management, St. Petersburg State University, PhD (Economics), Professor
Tanichev A. V.
Assistant Professor, Chair of Economics, Organization, and Enterprise Management, D.F. Ustinov Baltic State Technological University (“Voenmeh”) (St. Petersburg), PhD (Economics)

Halal in Russia: brand or quality mark? (Russia, St. Petersburg)
The article discusses the phenomenon of halal that creates a specific demand on B2C markets. The binary logic of temporal development on the Russian market demonstrated the lack of the formal brand of halal or expectations of the high quality of products in the halal category — alongside with the presence of the technical standard (GOST) making that guarantees not only consumer security, but also the high quality of the goods thus marked in the USSR, together with the inversion of this perception in contemporary Russia. The authors describe the main trends of foreign halal markets in comparison to the Russian one, distinguish specificities of consumer perception of halal products. The disappearance of the regulating role of GOSTs that used to reflect fixed recipe composition and other objective determinants of quality made consumers intuitively look for other signs of acceptable quality. In spite of the ambiguous attitude of Russian non-Muslim population to Islam symbolism as a result of extremist terrorist acts of the last decades, they nevertheless turned to halal products. The article is based on the results of the empirical research on the market for meat and meat products in St. Petersburg, with the extrapolation to the halal market in general. Positive attitude to halal product might interestingly transfer to the Muslim culture in general.
Key words: brand, GOST, quality mark, Islam, Koran, meat products, quality standard, halal, halal market
Pages: 79 - 85



Литература
1. Причины низкого качества мясных продуктов // РК Журнал, 28 апреля 2018 г. [электронный ресурс] URL: https://roscontrol.com/journal/articles/5-prichin-nizkogo-kachestva-kolbasi/# (обращение 15.07.2019)
2. Все о мясе: теория и практика переработки мяса, 2011, №2 [электронный ресурс] URL: http://www.vniimp.ru/netcat_files/userfiles/vniimp/Journal/Meat/2011_-_2.compressed.pdf (обращение 15.07.2019)
3. Федеральный закон от 29.06.2015 N 162-ФЗ (ред. от 03.07.2016) «О стандартизации в Российской Федерации»2 [электронный ресурс] URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc&base=LAW&n=200912&fld=134&dst=100012,0&rnd=0.8213769710081278#08297176377099109 (обращение 15.07.2019)
4. Бондарева С.А. Внедрение системы прослеживаемости пищевых продуктов в условиях цифровой экономики // Пищевая индустрия, №4 сентябрь 2018 [электронный ресурс] URL: https://cyberleninka.ru/article/n/17827556 (обращение 15.07.2019)
5. Cherenkov V.I., Mamedova, S. Developing the Halal meat product market in St. Petersburg (Russia) — Consumer perceiving the Halal as a sign of quality (2019) URL: https://www.tatiuc.edu.my/assets/files/ICTM19-Papers/ICTM-15.pdf (retrieved at 25.08.2019)
6. Азизбаев Ж.Х. Доклад в учебном центре ВНИИМП «Особенности производства продукции «халяль» на российских мясо и птицеперерабатывающих предприятиях». Совет Муфтиев России, СМР [электронный ресурс] URL: https://muslim.ru/articles/285/8751/ (обращение 28.11.2019)
7. Ali, M. Y. (2013), Halal Branding: A Study of Muslim Consumers Perspective, Proceedings of the 2nd Global Islamic Marketing Conference, Abu Dhabi (UAE), 28–29 January 2012, pp. 1 — 6. URL: https://www.researchgate.net/publication/236334075_Halal_Branding_A_study_of_Muslim_consumers_Perspective (Retrieved at 28.11.2019)
8. Ismail, W.R.B.W., Othman, M., Rahman, R.A., Kamarulzaman, N.H. and Rahman, S.A. (2015) Halal Malaysia Logo or Brand: The Hidden Gap Fifth International Conference on Marketing and Retailing (5TH INCOMaR) 2015 URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212567116301228 (Retrieved at 28.11.2019)
9. Усачева М. ГОСТ — самый беспроигрышный маркетинговый ход // Маркетинг. Реклама. PR, 2010 [электронный ресурс] URL: https://www.sostav.ru/news/2010/11/08/cod1/ (обращение 29.11.2019)
10. Крылов А. Козел Мефодий. Басня. // Пескарь. Детская библиотека им. А.П. Гайдара [электронный ресурс] URL: https://peskarlib.ru/aleksey-krylov/kozel-mefodiy/ (обращение 29.11.2019)
11. Федеральный закон «О качестве и безопасности пищевых продуктов» от 02.01.2000 N 29-ФЗ (последняя редакция) [электронный ресурс] URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_25584/ (обращение 29.11.2019)
12. Зайчик Б.Ц., Хуршудян С.А. Фальсификация пищевых продуктов в России –история и современность // Пищевая промышленность. — 2009. — №8. — С. 22–24.
13. Юрчак З.А., Маслова Н.В., Старчикова Д. Обзор фальсификации мяса пищевыми добавками // Все о мясе. — 2016. — №5. — С. 14–17.
14. Самойлов А.В, Сураева Н.М., Володарская Т.К, Киреева Н.А. Оценка мясных и рыбных продуктов // Вестник КрасГАУ. — 2019. — № 3. -С. 167–174.
15. Роспотребнадзор: в супермаркетах много фальсификата // Сетевое издание ВЕСТИ — 24.11.2019 [Электронный ресурс] URL: https://www.vestifinance.ru/articles/84502 (обращение 29.11.2019)
16. WHO estimates of the global burden of food-borne diseases (2015) World Health Organization URL: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/199350/1/9789241565165_eng.pdf?ua=1] (Retrieved at 08.11.2019)
17. The Sustainable Development Goals 2015 — 2030, URL: https://una-gp.org/clancyt/files/goals/goal2.pdf (Retrieved at 08.11.2019)
18. Донскова Л.А., Дрегваль Т.А. Качество и безопасность мяса и мясных продуктов: состояние и проблемы // Материалы XV Всероссийского форума молодых ученых в рамках III Евразийского экономического форума молодежи «Диалог цивилизаций» (Екатеринбург, 17–18 мая 2012 г.) — Ч. 6. — С. 189–192.
19. Старов С.А. Управление собственными торговыми марками розничных сетей / Высшая школа менеджмента СПбГУ. — СПб.: Изд-во «Высшая школа менеджмента», 2013. — 492 с.
20. Private labels on Russian market (2018) Russian food market, 2, URL: http://www.foodmarket.spb.ru/current.php?article=2500 (Retrieved at 08.11.2019)
21. Cakmak, I. (2016) The role of brand awareness on brand image, perceived quality and effect on risk in create brand trust, Selected Papers of 4th World Congress Administrative and Political Sciences (ADPOL-2015) pp. 441–458 URL: https://sproc.org/ojs/index.php/pntsbs/article/view/ (Retrieved at 08.11.2019)
22. Старостин А. Политика ДУМ России по социокультурной адаптации мигрантов // Ислам в Содружестве Независимых Государств, ИД Медина, 2012. 2 (7). С. 37–52. [электронный ресурс] URL: http://www.idmedina.ru/books/islamic/?4694 (обращение 29.11.2019)
23. Игроки рынка обсудили проблемы и перспективы халяльной индустрии в России, The Dairy News, 2019. 7 октября [электронный ресурс] URL: https://www.dairynews.ru/news/igroki-rynka-obsudili-problemy-i-perspektivy-khalya.html (обращение 29.11.2019)
24. Kalimullina, M. 2019. Why do Russian companies misuse halal certificates? Russia Mufties Council, October, 14, URL: https://muslim.ru/en/articles/133/3865/ (Retrieved at 08.11.2019)
25. Кулистикова Т., Максимова Е. Разрешенная птица: в мире и России растет спрос на халяль // Агроинвестор, 22 июня 2019 [электронный ресурс] URL: https://www.agroinvestor.ru/analytics/news/31950-razreshennaya-ptitsa/ (обращение 29.11.2019)
26. СМР: число мечетей в РФ превысило 7 тысяч — это беспрецедентный рост // РИА новости. Религия и мировоззрение 2019 [электронный ресурс] URL: https://ria.ru/20141117/1033687343.html (обращение 29.11.2019)
27. Azam, I. (2003) Islam and the future. Islamabad : The PFI and Margalla Voices, — 393 p
28. Мчедлова М.М. Ислам и единство российского общества: современность и исторический опыт // Ислам в современном мире. — 2015. — Том 11. — № 1. — С.97–102.
29. Сабирова Г. Мусульманские идентичности и дискурсивная традиция ислама в постсоветской России // Традиции и инновации в современной России. Социологический анализ интеракции и динамики. Под ред. А.Гофмана. — Москва: РОСПЭН, 2008. — С. 520–565.
30. Etkind, A. (2015) How Russia ‘Colonized Itself’. Internal Colonization in Classical Russian Historiography, International Journal for History, Culture and Modernity, 3(2), рр. 159–172, URL: https://www.researchgate.net/publication/282413157_How_Russia_’Colonized_Itself’_Internal_Colonization_in_Classical_Russian_Historiography (Retrieved at 08.11.2019)
31. Арапов Д.Ю. Исламская политика Екатерины Великой // Вестник Московского университета. Серия 8. История. — 2014. — № 5. — С. 25–37.
32. «HALAL MEAT « — The Quranic Truth, 2015. URL: https://www.ummah.com/forum/forum/islam/general-islamic-topics/470033-halal-meat-the-quranic-truth (Retrieved at 08.11.2019)
33. Burki, U. (2013) An Islamic marketing perspective on salesperson’s intentions to behave ethically, International Journal of Social Entrepreneurship and Innovation, 2(5), pp. 391–403
34. Hollensen, S. (2014) Global Marketing, Pearson Education Limited.
35. Halal Food Market 2019: Global Industry Value, Size, Share, Demand, Emerging Trends, Food Ingredients Products, Growth Opportunities, Business and Forecast 2024, 2019, Reuter PLUS, URL: https://www.reuters.com/brandfeatures/venture-capital/article?id=96545 (Retrieved at 08.11.2019)
36. Мирзакаримова К. В Петербурге растет число магазинов, торгующих халяльными продуктами // Деловой Петербург [электронный ресурс] URL: https://www.dp.ru/a/2014/11/05/Haljalnij_bum (обращение 29.11.2019)
37. Экономист: предложение халяльной продукции не успевает за спросом // The DairyNews, октябрь, 14, 2019, [электронный ресурс] URL: https://www.dairynews.ru/news/ekonomist-predlozhenie-khalyalnoy-produktsii-ne-us.html?type=mobile (обращение 29.11.2019)
38. Гарибов Ш.Т., Тагирова А.В., Ханкишиев Э.Э. Проблемы фальсификации продукции «халяль» // Материалы Международной научно-практической конференции «Стандартизация и сертификация: Опыт стран Европейского Союза и перспективы сотрудничества для России», Нижневартовск, 05 апреля 2018 г. [электронный ресурс] URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_35407738_61496713.pdf (обращение 29.11.2019)
39. Wilson, J.A.J, Liu, J. 2010. Shaping the Halal into a Brand? Journal of Islamic Marketing, 1(2), 107–23.
40. Андреева Л.В., Амерханов И.М., Альхамова Г.К. Сравнительный анализ продуктов стандартов «Халяль» и «Кошер» // Вестник Новгородского государственного университета. — 2013. — №71. — С. 28–31.
41. Загоровская В. Халяль на экспорт // Птицепром. — 2015. — №2(26). — С. 11–14.
42. Россия начинает экспортировать мясные продукты «халяль» // Islam.ru? 05 марта, 2016 [электронный ресурс] URL: http://islam.ru/news/2016–03–05/46222

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2020