Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
Magazine Subscription
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 1 (73), 2020
ECONOMICS AND MANAGEMENT IN THE SPHERE OF SERVICES
Volkova A. V.
Assistant Professor, Chair of Political Management, St. Petersburg State University, PhD (Political Science), Professor
Almakuchukov K. M.
Director, National Historical Museum of Kyrgyzstan (Kyrgyzstan, Bishkek), PhD (Economics), Professor
Starobinskaya N. M.
Assistant Professor, Chair of Branch Economy and Finances, A.I. Herzen Russian State Pedagogical University, PhD (Economics), Professor

New technologies of urban development and art-market managing: experience of St. Petersburg (Russia, St. Petersburg)
The article analyzes features of private and common commodities in the sphere of culture. Art-market management is viewed within the context of challenges of the present-day administrative reform, which among other things emphasizes freedom of communication and formation of flexible highly adaptive managerial structures. The authors consider art-market management a constitutive element of contemporary urban political process that help create a positive brand of the megalopolis, increase the social and creative potential of its territory, and contribute to the strategic socio-economic development. Experience of St. Petersburg is very indicative in this context.
Key words: St. Petersburg, cultural politics, sphere of culture, technologies of development, megalopolis, city’s brand, art-market, art-market management
Pages: 173 - 176



Исследование выполнено при финансовой поддержке РФФИ 19-011-00792 «Оценка социально-политических эффектов новых технологий городского развития в контексте современного этапа административной реформы РФ».

Литература
1. Цифровая экономика — [Электронный ресурс] — http://ar.gov.ru/ru-RU/document/default/view/545 (дата обращения: 25.12.2019).
2. Программа по популяризации научной, научно-технической и инновационной деятельности» созданной Министерством экономического развития на основании Распоряжения Правительства Российской Федерации от 24 июня 2017 года № 1325-р — [Электронный ресурс] — http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_317772/ (дата обращения: 25.12.2019).
3. Воронцов И. Горячечный бренд. За что ругают метабренд, который еще не презентовали. 21 октября 2019 // Деловой Петербург — [Электронный документ] — https://www.dp.ru/a/2019/10/20/Gorjachechnij_brend (Дата обращения 25.12.2019)
4. Новый логотип Петербурга вызвал споры в соцсетях // Российская газета. 15 ноября 2019 — [Электронный документ] — https://rg.ru/2019/11/15/reg-szfo/novyj-logotip-peterburga-vyzval-spory-v-socsetiah.html (Дата обращения 25.12.2019)
5. Flynn T. The A-Z of the International Art Market: The Essential Guide to Customs, Conventions and Practice. — London: Bloomsbury Business, 2016. — 216 p
6. Рыбаков Ф.Ф. Экономическая природа услуг: эволюция теоретических воззрений и современность // Вестник Санкт-Петербургского университета. Экономика. — 2010. — Вып. 2. — С. 15–19.
7. Бадинова Т.В. Этапы становления художественного рынка в культуре России, Диссертация на соискание учёной степени кандидата культурологии по специальности 24.00.01 — Теория и история культуры. СПб.: СПбГУКИ, 2004. — 191 c.
8. Северюхин Д.Я. Художественный рынок Санкт-Петербурга — Петрограда — Ленинграда, его роль и значение в развитии отечественного изобразительного искусства. Автореферат диссертации на соискание учёной степени доктора искусствоведения по специальности 17.00.04 — Изобразительное, декоративно-прикладное искусство и архитектура. — М.: МГХПА им. С.Г. Строганова, 2010. — 53 с.
9. PashkusV.Yu., Pashkus N.A., Pashkus M.V. Strong Cultural Brand Formation in the Global Economy of the Basis of Russian Art Market (on the Example of St. Petersburg) // Ekonomicko-Manažérske Spektrum. — 2016. — № 2. — С. 49–61.
10. Социально-культурная сфера в Новой экономике: от развития образования до арт-рынка: Коллективная монография /Под ред. Н.М.Старобинской. — СПб.: КультИнформПресс, 2019. — 164 с.
11. Северюхин Д.Я. Петр I и становление государственной политики в области изящных искусств // Клио. — 2015. — № 9. — С. 141–147.
12. Волкова А.В. Электронное правительство и формирование публичных ценностей в современной России //Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 6. Философия. Культурология. Политология. Право. Международные отношения. — 2013. — № 3. — С. 84–92.
13. Комитет по культуре Санкт-Петербурга — [Электронный ресурс] — https://www.gov.spb.ru/gov/otrasl/c_culture/information/ (Дата обращения 25.12.2019)
14. Пашкус В.Ю., Пашкус Н.А. Ценностные изменения профессиональных приоритетов в России под воздействием внедрения инструмента образовательного кредитования // Проблемы современной экономики. — 2010. — № 3. — С. 395–398.
15. Пашкус Н.А.Эффективность реформ образования в России: теоретические подходы и методики оценки. — Саарбрюккен: LAP, 2011. — 260 с.
16. Культура в условиях рыночной экономики / Ф.Ф. Рыбаков, Б.Б. Афияни др. — СПб.: СПбГИК, 1993. — 86 с.
17. Комитет внешних связей Санкт-Петербурга — [Электронный ресурс] — https://www.gov.spb.ru/gov/otrasl/c_foreign/current_activities (дата обращения 25.11.2019)
18. Северюхин Д.Я. Изобразительное искусство и цензурная политика в дореволюционной России // Клио. — 2008. — № 4. — С. 56–60.
19. Пашкус В.Ю., Пашкус Н.А., Пашкус М.В. Подходы к стратегическому позиционированию территорий в соответствии с матрицей конкурентоспособности // Региональная экономика: теория и практика. — 2015. — № 44. — С. 35–44.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2020