Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (74), 2020
ISSUES OF ECONOMIC THEORY. MACROECONOMICS
Zazdravnykh A. V.
Assistant Professor, Chair of Political Economy, Department of Economics, M.V. Lomonosov Moscow State University, PhD (Economics)

Expansion of firms to the branch markets: theoretical view through the barriers (Russia, Moscow)
Research of branch barriers and conditions of firms’ entering the markets occupies a significant place within the system of measures aimed at improving competitive and industrial politics. The article provides a theoretical analysis of various circumstances that accompany the process of the firms’ penetration to the branch markets, discuss the economic nature of the barriers existing on the way, as well as specific features related to entrance and exit that are seen as mutually conditioned processes due to the structural and strategic nature of the barriers. The active dynamics of entrance and exit produces a positive impact upon the efficacy of the given industry. The author describes differences in perspectives upon the impact these barriers produce, discusses the typical stimulate for exit and some strategies of its inhibition, and stresses the high potential that innovative and diversified companies bring with them as they enter the market.
Key words: competition politics, structure of branch markets, entering the market, barriers of exit
Pages: 62 - 67



Литература
1. Авдашева С.Б., Шаститко A.E., Калмычкова Е.Н. Экономические основы антимонопольной политики: российская практика в контексте мирового опыта // Higher school of economics economic journal, 2007, vol. 11(4), С. 562–610.
2. Ергин С.М Идентификация барьеров входа в рынок для целей выбора организационных форм монополизированного рынка // Теоретическая экономика. — 2016. — № 5 (35). — С. 7–16.
3. Лукьянов С.А. Об определении отраслевых барьеров входа как центральной динамической характеристики отрасли // Проблемы современной экономики. — 2006. — № 3/4 (19/20).
4. Понькина Е.В., Маничева А.С., Комаров П.В. Модель рассредоточенного рынка с барьерами на вход // Известия Алтайского государственного университета. — 2012. — № 1–2(73). — С. 104–109.
5. Шаститко А.Е., Павлова Н.С. Общественно эффективные барьеры входа? // Балтийский регион. — 2016. — Т.8. — № 4. — С. 34–52.
6. Aghion P., Fally T., Scarpetta S. Credit Constraints as a Barrier to the Entry and Post-Entry Growth of Firms // Economic Policy, 2007, Vol. 22, No. 52, pp. 733–779.
7. Carree M., Thurik R., Entry and Exit in Retailing: Incentives, Barriers, Displacement and Replacement //Review of Industrial Organization, 1996, Vol. 11, No. 2, Special Issue: The Dynamics of Industrial Organization, pp. 155–172.
8. Demsetz H. Accounting for Advertising as a Barrier to Entry // The Journal of Business, 1979, Vol. 52, No. 3, pp. 345–360.
9. Eaton B.C., Lipsey R.G. Exit Barriers are Entry Barriers: The Durability of Capital as a Barrier of Entry // The Bell Journal of Economics, 1980. Vol. 11. No. 2. pp. 721–729.
10. Geroski, P.A. What Do We Know About Entry? // International Journal of Industrial Organization, 1995,13, 229–251.
11. Ghosh A., Lim J., Morita H. Free entry and social efficiency in an open economy // Working papers School of Economics, University of New South Wales, Sydney, 2009.
12. Harrigan K. R. Barriers to Entry and Competitive Strategies // Strategic Management Journal, 1981, Vol. 2, No. 4, pp. 395–412.
13. Han, J. K., Kim, N., & Kim, H. B. Entry barriers: A dull-, one- or two-edged sword for incumbents? Unravelling the paradox from a contingency perspective // Journal of Marketing, 2001, 65, 1–14.
14. Klepper S., Graddy E. The Evolution of New Industries and the Determinants of Market Structure // The RAND Journal of Economics, 1990, Vol. 21, No. 1, pp. 27–44.
15. Mansfield E. Entry, Gibrat’s Law, Innovation, and the Growth of Firms // The American Economic Review, 1962, Vol. 52, No. 5, pp. 1023–1051.
16. OECD. Roundtable on barriers to entry. Note by the United States. Directorate for Financial and Enterprise Affairs, Competition Committee. DAF/COMP (2005) 58.
17. Pepperell, H.C., Turner, R.W. Barriers to Entry Antitrust’s Search for a New Look. // California Management Review, 1981, 23(3): pp. 29–40.
18. Rosenbaum, D. I., Lamort, F. Entry, Barriers, Exit, and Sunk Costs: An Analysis // Applied Economics, 1992, 24, 297–304.
19. Schmalensee R. Sunk Costs and Antitrust Barriers to Entry // American Economic Review. 2004. Vol. 94. No. 2. Pp. 471–475.
20. Siegfried John J. Review of Industrial Organization, 1992, Vol. 7, No. 3/4, pp. 399–401
21. Stigler G. The Organization of Industry. University of Chicago Press, 1983.
22. Suzumura K., Kiyono K. Entry barriers and economic welfare // The Review of Economic Studies, 1987, 157–167
23. Weizsacker C.C. Barriers to Entry: A Theoretical Treatment. Springer Science & Business Media, 2012.

Сноски 
1 Настоящая статья не ставит своей целью анализ дефиниций «барьеры входа», либо обзор мнений (часто противоречивых) на сей счет. Здесь и далее под барьером мы понимаем различные факторы и обстоятельства различной природы, препятствующие организации деятельности новой фирмой и достижения ею желаемых результатов (долей рынка, финансовых результатов и пр.).
2 См., например, Han, J. K., Kim, N., 2001
3 Отметим, что высота входных барьеров часто позволяет действующим фирмам отказаться от использования активных стратегий сдерживания входа, которые, в свою очередь, могут быть отнесены антимонопольными регуляторами к категории правонарушений.
4 Согласно постулату, фирма-новичок полагает, что действующая фирма определилась с параметрами своей деятельности (объемом выпуска) и не будет их менять при входе конкурента.
5 См., например, Stigler, 1983; Weizsacker, 2012;
6 Под ними традиционно понимается величина инвестиционных затрат, которая в течение длительного времени обеспечивает процессы производства, однако не может окупиться в течение сроков деятельности фирмы, либо быть компенсирована при ее продаже. Невосполнимые затраты обусловлены различными экономическими обстоятельствами, например, высокой стоимостью объектов инфраструктуры, длительным производственным циклом, низким уровнем ликвидности активов и пр.
7 См., Авдашева, Шаститко, Калмычкова, 2007.
8 Именно поэтому, по мнению многих авторов, высокие барьеры для входа и выхода представляют серьезные препятствия для роста эффективности рынков.
9 В свою очередь, динамика входа сама в значительной мере зависит от отраслевой структуры и этапов жизненного цикла отрасли.
10 Процесс входа в отрасль обычно носит нелинейный во времени характер, при этом пиковые значения экспансии новых фирм регистрируются именно на стадиях зарождения многих рынков.
11 Что, в принципе, интуитивно ожидаемо.
12 Статистически это можно объяснить, помимо прочего, и «эффектом базы».
13 А, иногда, и на принципиально новые.
14 В первую очередь из непрофильных активов.
15 См. например, Eaton B.C.,1980, Caves R., 1977.
16 Исследование было посвящено анализу процессов становления и роста фирм, в части, касающейся динамики входа и выхода и различных параметров рынка.
17 Типичными стимулами для входа являются высокая прибыльность и высокие темпы роста рынка. Они же являются в большинстве случаев препятствиями для выхода.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024