Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (74), 2020
PROBLEMS OF MARKETING. LOGISTICS
Pashkus V. Yu.
Chair of Economic Theory and Economic Politics, St. Petersburg State University (St. Petersburg), PhD (Economics), Professor
Pashkus N. A.
Chair of Branch Economics and Finances, A.I. Herzen Russian State Pedagogical University (St. Petersburg), PhD (Economics), Professor
Baltykov B. O.
PhD student, Russian State Hydrometeorology University (St. Petersburg)

The concept of cross-cultural differences of G. Hofstede and its application in marketing communications (Russia, St. Petersburg)
Globalization of marketing, internationalization of activities of many world companies, “great migrations of peoples” to the European territory raises the question of interaction among national cultures. The article focuses on the currently most developed cross-cultural theory of G. Hofstede that allows not only to classify various cultures, but evaluate them in specific ways. The authors discuss a number of examples of how Hofstede’s theory may be applied to marketing communications.
Key words: theory of cross-cultural differences of G. Hofstede, distance of power, desire to avoid indeterminacy, individualism - collectivism, masculinity - femininity, long-term - short term orientations, marketing communications
Pages: 161 - 165



Литература
1. Чеснокова М.С. Кросс-культурный менеджмент: особенности деловых культур и проблемы коммуникаций // Маркетинг MBA. Маркетинговое управление предприятием. — 2012. — Т. 3. Вып. 3. — С. 123–133.
2. Маркетинг в информационном обществе: учебник /С.А. Белозеров, И.В. Воробьева и др.; Под ред. Н.Н. Молчанова. — М.: РГ-Пресс, 2013. — 408 с.
3. Старобинская Н.М., Балтыков Б.О. Организационная культура: понятие и элементы // Маркетинг MBA. Маркетинговое управление предприятием. — 2019. — Т. 10, № 1. — С. 115–200.
4. Льюис Р.Д. Столкновение команд. Успешное управление международной командой. — М.: Инфотропикмедиа, 2013. — 256 с.
5. Culture-level dimensions of social axioms and their societal correlates across 41 cultures / M.H Bond., K. Leung, A. An, K.K. Tong et al. // Journal of Cross-Cultural Psychology. — 2004. — Vol. 35, No. 5. — Рp. 548–570
6. Hofstede G., Bond M. H. (1988). The Confucius connection: From cultural roots to economic growth // Organizational Dynamics. — 1988. — Vol. 16(4). — Рр. 4–21.
7. Hofstede G. Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations across Nations. — 2nd ed. — Thousand Oaks, CA: Sage, 2001. — 616 p.
8. Евгения Шамис. Трудности перевода — [Электронный документ] — http://www.personnelt.ru/?publication&article=18
9. Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. Cultures and Organizations: Software of the Mind. — 3 ed. — London; NY: McGraw-Hill, 2010. — 576 p.
10. Hofstede G. Replicating and Extending Cross-National Value Studies: Rewards and Pitfalls — An Example from Middle East Studies // AIB Insights. — 2013. — Vol. 13, No. 2. — Рр. 5–7.
11. VSM 2013: Values Survey Module 2013 Manual by Geert Hofstede and Michael Minkov — [Электронный документ] — https://www.laits.utexas.edu/orkelm/kelmpub/VSM2013_Manual.pdf
12. Volkova A.V., Kulakova T.A., Aliaskarova Zh.A. «Smart Regulation» and Models of Civil Cooperation in the Context of Global Challenges. Proceedings of the 17th International Scientific Conference on Globalization and its Socio-Economic Consequences. — Rajecke Teplice, Slovakia, 2017. — Рp. 2903–2910.
13. Ермаков Ю.В., Старобинская Н.М., Чеснокова М.С. Мультикультурная стратегия вуза как фактор повышения конкурентоспособности (на примере регионального вуза) // Региональная экономика: теория и практика. — 2014. — № 31. — С. 26–38.
14. Хофштеде Г. Мотивация, лидерство и организация: применимы ли американские теории в других странах? // Вестник СПбГУ. Сер. 8: Менеджмент. — 2006. — Вып. 4. — С. 134–162.
15. Ван ден Берг Ф. Межкультурное общение: минное поле для непосвященных. «Путешественник всегда должен быть начеку» // Управление персоналом. — 2000. — № 2. — С.71–72.
16. Льюис Р.Д. Деловые культуры в международном бизнесе. От столкновения к взаимопониманию. 2-е изд. — М.: Дело, Академия народного хозяйства при Правительстве РФ, 2001. — 448 с.
17. Ермаков Ю.В., Старобинская Н.М. Креативная реклама: понятие, стратегии, реализация // Маркетинг MBA. Маркетинговое управление предприятием. — 2017. — Т.8. — № 1. — С. 57–77.
18. На Филиппинах запретили рекламу McDonald’s. — [Электронный ресурс] — http://www.adme.ru/skandalnaya-reklama/na-filippinah-zapretili-reklamu-mcdonalds-259505/
19. GEERT HOFSTEDE — [Электронный ресурс] — http://www.geert hofstede.com/geert_hofstede_resources.shtml
20. Рекламу с «окороком» Памелы Андерсон запретили — [Электронный документ] –http://www.adme.ru/zapret/reklamu-s-okorokom-pamely-anderson-zapretili-174955/

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024