Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (74), 2020
ECONOMICS AND MANAGEMENT IN THE SPHERE OF SERVICES
Chaplina A. N.
Head of the Department of Management Institute of Trade and Economics,Siberian Federal University, PhD (Economics), Professor
Gerasimova E. A.
Assistant Professor, Chair of Management, Krasnoyarsk State Institute of Trade and Economics, Siberian Federal University (Krasnoyarsk), PhD (Economics)

Tools of strategic management of organizations in the sphere of services
(Russia, Krasnoyarsk)
The article discusses the major tendencies in the development of organizations in the sphere of services and analyzes the efficacy of strategic management tools. The authors suggest the use of such models as 4P and 7S, of the balanced indices system, strategic maps, benchmarking, the concept of frugal production in the context of crisis situation.
Key words: sphere of services, strategic management, business-processes, system of balanced indices, strategic map, benchmarking, frugal production
Pages: 233 - 237



Литература
1. Берг ванн ден, Г. Ключевые модели менеджмента. 77 моделей, которые должен знать каждый менеджер / Г. ван ден Берг, П. Питерсма; пер. с англ. В.Н. Егорова; агентство «Berenshot», — 5-е изд., доп. — М.: Лаборатория знаний, 2017. — 400 с.
2. Волокушин Д.В. Формирование социально-ориентированной стратегии на основе системы сбалансированных показателей: автореф. дис. ... канд. экон. наук: 08.00.05. — Пенза, 2013. — 24 с.
3. Герасимова Е.А. Стратегическое развитие торговой сети на основе системы сбалансированных показателей / А.Н. Чаплина, Е.А. Герасимова, И.А. Максименко //Проблемы современной экономики. — 2016. — №4(60). — С. 204–208.
4. Герасимова Е.А. Стратегическое развитие предприятий гостиничных услуг на основе репутационного потенциала: монография / А.Н. Чаплина, Е.А. Герасимова, А.П. Шатрова. — Красноярск: Сиб. фед. ун-т, 2016. — 160 с.
5. Джордж М. Бережливое производство + шесть сигм в сфере услуг. Как скорость бережливого производства и качество шести сигм помогают совершенствованию бизнеса / Пер. с англ. Т. Гутман. — М.: Манн, Иванов и Фербер, 2011. — 464 с.
6. Коротков Э.М. Концепция российского менеджмента — М.: ОО Издательско-Консалтинговое Предприятие «ДеКА», 2004. — 896 с.
7. Лайкер Дж. Практика dao Toyota: Руководство по внедрению принципов менеджмента Toyota / Д. Лайкер, Д. Майер; Пер. с англ. — 8-е изд. — М.: Альпина Паблишер, 2016. — 586 с.
8. Хейг П. Управленческие концепции и бизнес-модели: Полное руководство / Пер. с англ. — М.: Альпина Паблишер, 2019. — 370 с.
9. Чаплина А.Н. Трансформация ресторанного рынка в эпоху цифровой экономики /А.Н. Чаплина, Е.А. Герасимова, И.А. Максименко, С.В. Здрестова-Захаренкова // Проблемы современной экономики. — 2019. — №3 (71). — С. 279–283.
10. Чилова Э.Г. Применение процессно-проектного подхода к построению системы управления организациями: автореф. дис. ... канд. экон. наук: 08.00.05. — Москва, 2019. — 29 с.
11. Kaplan, R., Norton, D. The Balanced Scorecard: Translating strategy into action. Cambridge, MA: Harvard Business School Press, 1996.
12. Kaplan, R., Norton, D. Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes. Boston: Harvard Business School Press, 2004.
13. McCarthy, E.J. (1960) Basic Marketing: A Managerial Approach, Richard D. Irwin, Homewood.
14. Peters, Th. J., Waterman, R.H. In Search of Excellence. Harper Business, 1982.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024