Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 3 (75), 2020
ISSUES OF ECONOMIC THEORY. MACROECONOMICS
Chaplina A. N.
Head of the Department of Management Institute of Trade and Economics,Siberian Federal University, PhD (Economics), Professor
Maksimenko I. A.
Assistant Professor, Chair of Management, Institute of Trade and Economics, Siberian Federal University, PhD (Economics)

Evolutionary transformation of the strategic management in the context of competitive relations (Russia, Krasnoyarsk)
The article discusses methodological aspects of research on evolutionary processes in the strategic management through the prism of changes taking place on the level of principles of competitive relations. The authors analyze conceptual stages of the transformational process of strategic management, focus on the concepts of the object of strategic management in the context of evolutionary economic transformation and competitive relations, and define the focal issues of strategic management at the present-day stage of scientific development.
Key words: strategic management, competitive relations, competitive stability, evolution
Pages: 62 - 66



Литература
1. Тарануха Ю.В. Модификация конкурентного принципа в процессе эволюции конкуренции // Общество и экономика. — 2017. — №  3–4. — С. 49–67.
2. Chandler, A. D. Strategy and Structure: Chapters in the History of American Enterprise / A.D. Chandler. — MIT Press: Cambridge, MA, 1962.
3. Mintzberg, H. Patterns of strategy formulation // Management Science. — 1978. — № 24. — рр.934–948.
4. Ansoff, H.I. Corporate Strategy: An Analytical Approach to Business Policy for Growth and Expansion / H.I. Ansoff. — McGraw Hill Book Co.: N. Y, 1965.
5. Портер М. Конкурентное преимущество. Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость. — М.: Альпина Паблишер, 2016. — 716 с.
6. Нельсон Р.Р. Эволюционная теория экономических изменений / Р.Р. Нельсон, С. Дж. Уинтер. — М.: Дело, 2002. — 536 с.
7. Трейси М. Маркетинг ведущих компаний: выбери потребителя, определи фокус, доминируй на рынке / М. Трейси, Ф. Вирсема — М.: Вильямс, 2007. — 304 с.
8. Беккер Г. Человеческое поведение: экономический подход. — М.: ГУ ВШЭ, 2003. — 672 с.
9. Вииг К. Основы управления знаниями. — М.: Город, 1986. — 371 с.
10. Сенге П.М. Пятая дисциплина. Искусство и практика самообучающейся организации / П.М. Сенге. — М.: Олимп-Бизнес, 2003. — 408 с.
11. Нонака И. Компания — создатель знания. Зарождение и развитие инноваций в японских фирмах /И. Нонака, Х. Такеучи. — М.: Олимп-Бизнес, 2003. — 384 с
12. Кристенсен К.М. Дилемма инноватора. Как из-за новых технологий погибают сильные компании. — М.: Альпина Паблишер, 2017. — 240 с.
13. Хамел Г. Конкурируя за будущее / Г. Хамел, К.К. Прахаланд. — М.: Олимп-Бизнес, 2014. –288 с
14. Бранденбургер А.М. Конкурентное сотрудничество в бизнесе / А.М. Бранденбургер, Б. Дж. Нейлбафф — М.: Кейс, 2012. — 352 с.
15. Moore, J. F. The Death of Competition / J. F. Moore. — N.Y.: Harper Business, 1996. — 384 р.
16. Gloor P.A. Swarm Creativity. Competitive advantage through collaborative Innovation Networksr. — Oxford: Oxford University Press, 2006. — 288 р.
17. Dagnino G.B. Research Methods for Strategic Management / G.B. Dagnino and M. C. Cinici. — New York; NY: Routledge, Taylor and Francis Group, 2016.
18. Freeman R.E., Velamuri S.R. A new approach to CSR: company stakeholder responsibility // Corporate Social Responsibility: Reconciling Aspiration with Application. — N.Y.: Palgrave Macmillan, 2006. — Р. 9–23.
19. Powell W.W. Hybrid organizational arrangements: new form or transitional development? // California management review. — 1987. — Vol. 30, № . 1. — P.67–87.
20. Dyer J.H. The relational view: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage [Text] / J. H. Dyer, H. Singh // Academy of management review. — 1998. — VшХ. 23, № . 4. — р.660–679.
21. Teece, D. J. Dynamic capabilities and strategic management / D. J. Teece, G. Pisano, A. Shuen // Strategic management journal. — 1997. — P.509–533.
22. Двинских Д.Ю. Стратегическая оценка ресурсов межорганизационного процесса: дис. ... канд. экон. наук: 08.00.05. — М., 2016. — 256 с.
23. Rigby, D. Management Tools & Trends / D. Rigby, B. Bilodeau London: Bain & Company, 2015.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2024