Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (38), 2011
PHILOSOPHY OF ECONOMIC VALUES
Firsanova O. V.
Professor, Chair of Marketing, St. Petersburg State University of Economy and Finances, PhD (Economics), Professor

The system of thought-action methodology as a philosophical and methodological foundation of the cognitive marketing theory (Russia, St. Petersburg)
The article discusses the thought-action methodology worked out by the Russian scholars in 1960s; particular attention is paid to its applicability as a philosophical and methodological foundation for the cognitive marketing theory. The author discusses the dyadic character of the theory’s subject and its major methodological principles
Key words: system of thought-action methodology, cognitive marketing, interaction among market subjects, mental processes



Литература
1. Маркетинг взаимодействия: учебник для ВУЗов / Г.Л. Багиев. — СПб.: Астерион, 2011.
2. Фирсанова О.В. Методологическое обоснование необходимости включения категории «восприятие» в понятийный аппарат теории маркетинга при исследовании взаимодействий субъектов рынка // Маркетинг взаимодействия: учебник для ВУЗзов / Г.Л. Багиев. — СПб.: Астерион, 2011. — С.704–713.
3. Фирсанова О.В. Обоснование содержания категории «восприятие» в теории когнитивного маркетинга с позиций деятельностного подхода // Управление общественными и экономическими системами: многопредмет. науч. журн. — 2007. — 𔫞.
4. Хайек Ф.А. фон. Конкуренция как процедура открытия // Мировая экономика и международные отношения. — 1989. — № 12. — С. 6–14.
5. Щедровицкий Г.П. Принципы и общая схема методологической организации системно-структурных исследований и разработок // Системные исследования. Методологические проблемы: Ежегодник, 1981. — М.: Наука, 1981. — С. 193–227.
6. Щедровицкий Г.П. Проблемы методологии системного исследования. — М.: Знание, 1964.
7. Щедровицкий Г.П. Схема мыследеятельности — системно-структурное строение, смысл и содержание // Системные исследования. Ежегодник, 1986. — М.: Наука, 1986. — С. 124–146.
8. Юдин Э.Г. Деятельность и системность // Системные исследования. Ежегодник, 1976 — М.: Наука, 1976. — С. 11–37.

1 Это утверждение справедливо при прочих равных условиях. Несомненно, уточнение предмета изучения проблем практики маркетинга вполне может потребовать применения инструментов когнитивного маркетинга и для рынков с низкой конкуренцией.
2 Термин «предельное понятие» здесь используется в смысле, данном в работах Щедровицкого Г.П. Это такие понятия, до которых мыследеятельность исследователя «раскладывает» реальность, затем на их основе строится модель реальности и через обращение к ним реализуются объяснительные и предсказательные функции методологии. Например, в традиционном маркетинге совокупностью таких понятий является система 4Р.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2022