Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
Magazine Subscription
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (42), 2012
PROBLEMS OF MARKETING. LOGISTICS
Cherenkov V. I.
Professor, Chair of Marketing, Graduate School of Management, St.Petersburg State University, PhD (Economics)

Marketing approach to the category of channels in the global diffusion of innovations (Russia, St. Petersburg)
Multiple forms of the global distribution of the new useful knowledge, or the diffusion of innovations, may be described by two major alternative categories: transfer and spillover of innovations. The corresponding classificatory criterion is founded on the marketing approach to the definition of innovation as commercialization of useful knowledge. There exists a lack of agreement in Russian economic science on the understanding of the principles and the terminological paradigm within the theory of innovations. The author describes a number of foreign principles of this theory related to the interconnections of innovations diffusion, transfer and spillover, and emphasized the study of spillover as a mechanism of the global diffusion of innovations in the context of production-and-marketing networking
Key words: diffusion of innovations, innovation, commercialization of knowledge, marketing approach, useful knowledge, network spillover, networking, spillover of innovations, transfer of innovations
Pages: 211 - 215



Литература
1. Алаев Э. Социально-экономическая география. - М.: Мысль, 1983.
2. Гареев Т.Ф. Трансфер технологий и диффузия инноваций как элементы инновационного процесса // Вестник ТИСБИ, 2005, Выпуск № 4 - http://www.tisbi.ru/science/vestnik/2005/issue4/IT1.html
3. Голиченко О.Г. Основные вызовы и проблемы инновационного развития России // http://globelics2007.sstu.ru/globelics.nsf
4. Голиченко О.Г. Основы анализа и синтеза процессов формирования и развития национальной инновационной системы // Национальные инновационные системы: проблемы становления и развития «Управление инновациями - 2006», Материалы международной научно-практической конференции, Часть III // http://www.econ.asu.ru/lib/sborn/innov2006/sod3.html
5. Голиченко О.Г. Российская национальная инновационная система: состояние и пути ее развития - М.: Наука, 2006.
6. Данько Т.П. Управление маркетингом (методологический аспект). - М.: ИНФРА-М, 1997.
7. Дорохова Ю.Э. Немецкая и русская терминология логистики: онтологии, моделирование терминосистемы и сопоставительный анализ - http://www.hse.ru/science/scifund/ind2007-rep
8. Колосов В.Г. Основы инноватики. - СПб.: Изд-во СПбГТУб, 1999.
9. Кондратьев Н.Д. Большие циклы конъюнктуры и теория предвидения. М.: Экономика, 2002.
10. Кузнецов Н.П. Экономический рост в историческом контексте // http://institute.slavutich.net/site/fond/1.doc
11. Марьяненко В.П. Феномен инновации: Опыт концептуализации в многомерном пространстве: монография. - СПб.: НПК «РОСТ», 2008.
12. Мигранян А.А. Теоретические аспекты формирования конкурентоспособных кластеров в странах с переходной экономикой // Вестник КРСУ. - 2002. - № 3. http://www.krsu.edu.kg/vestnik/2002/v3/a15.html
13. Муравьев А.И. Общая теория инновационных технологий: Монография. - СПб.: ИВЭСЭП, Знание, 2002.
14. Основы инновационного менеджмента. Теория и практика / Л.С. Барютин и др. / Под ред. А.К. Казанцева, Л.Э. Миндели. - М.: ЗАО «Изд-во «Экономика», 2004.
15. Поршнев А.Г., Румянцева З.П., Саломатин Н.А. Управление организацией: Учебник. М.: ИНФРА-М, 2000.
16. Реформатский А.А. Введение в языковедение / Под ред. В.А. Виноградова. - М.: Аспект Пресс, 1996.
17. Руководство Фраскати. - М.: 1993.
18. Титов В.В. Трансфер технологий // http://metodolog.ru/00384/annot.htm
19. Федоров В.А. Проектирование оптимальной оргструктуры в условиях глобальной конкуренции // http://www.humanities.edu.ru/db/msg/42698
20. Черенков В.И. Международный маркетинг. - СПб: Знание, 1998.
21. Черенков В.И. Толстобров М.Г. Модель глобального трансфера инноваций как инструмент интернационализации российского малого высокотехнологичного бизнеса //Вестник СПбГУ. Сер. 8. Менеджмент, 2007.
22. Черенков В.И., Уханов В.А. Маркетинговый аудит инновационных проектов //Инновации. - 2003. - № 2-3 (59-60).
23. Черенков В.И. Черенкова Н.И., Марьяненко В.П. О применении семасиологического подхода к определению адекватности дефинирования и терминирования в понятийно-категориальном аппарате отечественной экономической науки (на примере понятия «инновация») // Научные исследования и их практическое применение. Современное состояние и пути развития ‘2009: Матер. междунар. Науч.-практ. Интернет-конференции. - Одесса, 2009.
24. Черенков В.И., Черенкова Н.И., Марьяненко В.П. Семасиологический подход к выявлению сущности понятия «инновация» в экономической науке // Проблемы современной экономики. - 2010. - № 1
25. Черенкова Н.И., Черенков В.И. Лингвистически-коммуникативная проблема глобализации бизнеса // Известия СПбГУЭФ. - 2006. - № 4.
26. Шумпетер Й. Теория экономического развития. - М.: Прогресс, 1982.
27. Яковец Ю.В. Эпохальные инновации XXI века - М.: Экономика, 2004.
28. Archibugi, D., Iammarino, S. The globalization of technological innovation: definition and evidence // Review of International Political Economy. - 2002, Vol. 9, Issue 1.
29. Choo, K., Lee, K. Comparing Productivity Impacts of Knowledge Spillover from the Industry and Other Affiliates in the Same Business Groups // http://globelics2007.sstu.ru/globelics.nsf/0/100ACAB7F5359E58C32572B10042C96A/$File/Choo,%20Kineung_globelics-abstract.doc
30. Cidell, J. Content Clouds as Exploratory Qualitative Data Analysis // Area. - 2010. - Vol. 42 No. 4
31. Hagerstrand T. Innovation Diffusion as a Spatial Process. - University of Chicago Press, Chicago, 1968.
32. Jabbour, L., Mucchielli, J.-L. Foreign Affiliates in the French Manufacturing Industry: Source or Recipient of Technology Spillover? // http://www.etsg.org/ETSG2004/Papers/Jabbour.pdf
33. Jaffe, A.B. Technological Opportunity and Spillovers of R&D: Evidence from Firms’ Patents, Profits and Market Value - NBER Working Papers, 1986, #1815 // http://www.nber.org/papers/w1815.pdf
34. Lasswell, H. D. The structure and function of communication in society. // The communication of ideas. - New York, Harper & Co, 1948
35. Maier, R. Knowledge Management Systems: Information and Communication Technologies for Knowledge Management. - Springer, Berlin, etc., 2002
36. Marshall, A. Principles of Economics. - London, Macmillan, 1920.
37. McNaught, C., Using, P. Wordle as a Supplementary Research Tool // The Qualitative Report - 2010 May, Vol.15 Number 3 - http://www.nova.edu/ssss/QR/QR15-3/mcnaught.pdf
38. Rogers, E. Diffusion of Innovations - The Free Press. - New York, 1962.
39. Ryan, B., Gross, N. The Diffusion of Hybrid Seed Corn in Two Iowa Communities // Rural Sociology. - 1943, 8 (March)
40. http://www.bartleby.com/65/ta/Tarde-Ga.html

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2021