Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
Magazine Subscription
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (54), 2015
PROBLEMS OF MARKETING. LOGISTICS
Doboni A. A.
PhD student, Chair of Economics of Enterprise and Entrepreneurship, St. Petersburg State University

Private trademarks: factors of success (Russia, St. Petersburg)
The article discusses the changing role of large retailers in the present-day economy, stresses the importance of private trademarks as an additional revenue source of trade networks, and analyzes the specificity of positioning and sales promotion of private trademarks as compared to traditional brands. The author systematizes factors of success of private trademarks with regards to the specificity of the Russian context
Key words: private trademarks, proprietors’ trademarks, success factors, retail, FMCG
Pages: 195 - 198



Литература
1. Воронов А.А., Калинина Н.Н., Павленко А.С. Частные торговые марки как эффективный маркетинговый инструмент конкурентной борьбы современных торговых сетей FMCG // Экономика и предпринимательство. — 2014. — № 1–2. — С. 719–723.
2. Кондратов М. В. Частная торговая марка (privat label) как инструмент минимизации трансакционных издержек экономических субъектов // Актуальные вопросы экономических наук. — 2008. — № 2. — С. 37–40.
3. Романенкова О. Н. Частные марки в сфере ритейла // Маркетинг. — 2010. — № 9.
4. Старов С.А. Управление собственными торговыми марками розничных сетей / Высшая школа менеджмента СПбГУ. — СПб.: Изд-во «Высшая школа менеджмента», 2013. — 492 с.
5. Кумар Н., Стенкамп Я.- Б. Марки торговых сетей: новые конкуренты традиционных брендов: пер. с англ. — М.: Альпина Бизнес Букс, 2008.
6. Henderson T., Mihas E. 2000. Building Retail Brands. McKinsey Quarterly (3).
7. Варли М., Рафиг М. Бренды в розничной торговле // Бренд-Менеджмент. — 2005. — № 2(21). — С.42–53.
8. Аакер. Д. Стратегия управления портфелем брендов. — М.: Эксмо, 2008.
9. Наумов В.Н., Шарапова О.А. 2009. Формирование восприятия собственной торговой марки розничного предприятия // Бренд-Менеджмент. — 2009. — №1. — С. 28–35.
10. Чеглов В. П. Сетевой ритейл: концепции и стратегии, ловушки и решения: Монография. — М.: Вузовский учебник: НИЦ ИНФРА-М, 2013. — 205 с.
11. Власова Е.И. Управление ассортиментом бренда // Маркетинг и маркетинговые исследования. — 2005. — №3 (57). — С. 66–70.
12. Сторожева Н.Е. Методология оптимизации портфеля брендов в сфере FMCG // Бренд-менеджмент. — 2008. — №1 (38). — С.26–32.
13. Гилберт Д. Управление розничным маркетингом: Пер. со 2-го англ. изд. / ДэвидГилберт (ред.). — М.: Инфра-М, 2005.
14. Pellegrini L. 1993 “Retailer Brands: A State of Art Review”, Proceedings of the 7-th International Conference on Research in Distributive Trades, Institute for Retail Studies, University of Sterling, 6–8 September, Sterling: 348–363
15. Никифоров В.В. Обоснование классификационных признаков частых торговых марок // Научно-технические ведомости С.-Петерб. госуд. политехнического ун-та // Экономические науки. — 2009. — Т. 2–1. — № 75. — С. 228–231.
16. Оборот розничной торговли на душу населения с 2000 г. // Единая межведомственная информационно-статистическая система. [Электронный ресурс]
17. Collins-Dodd C., Lindley T. Store brands and retail differentiation: The influence of store image and store brand attitude on store own brand perceptions. Journal of Retailing and Consumer Services 10 (6), 2003. C. 345–352; JC Williams Group. Private Brand Perspective, 2008
18. Розничные сети FMCG в России 2014 + актуальный прогноз развития в 2015–2017 гг. // РБК.research. [Электронный ресурс]. Режим доступа — http://marketing.rbc.ru/research/562949993820638.shtml проверено 10.02.2015
19. Розничные торговые сети по продаже продуктов питания (FMCG) в России 2014. [Электронный ресурс]. Режим доступа — http://marketing.rbc.ru/research/562949992113548.shtml проверено 10.02.2015
20. Варли М., Рафиг М. Бренды в розничной торговле // Бренд-Менеджмент. — 2005. — № 2(21). — С. 42.
21. The Power of Private Labels. ACNielsen Global Services, 2005.
22. Deleersnyder B., Dekimpe M. G., Steenkamp J. E. M., Koll O. Win-win strategies at discount stores // Journal of Retailing and Consumer Services. — 2007. — № 14 (5). — C. 314.
23. Berges-Sennou F. Store loyalty, bargaining power and the private label production issue. European Review of Agricultural Economics. — 2006. — № 33(3). — C. 324.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2020