Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
Magazine Subscription
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 1 (69), 2019
ECONOMICS AND MANAGEMENT IN THE SPHERE OF SERVICES
Almakuchukov K. M.
Director, National Historical Museum of Kyrgyzstan (Kyrgyzstan, Bishkek), PhD (Economics), Professor
Kol’tsova A. A.
Senior lecturer, Chair of Economic Theory and Economic Politics, St. Petersburg State University, PhD (Economics)
Starobinskaya N. M.
Assistant Professor, Chair of Branch Economy and Finances, A.I. Herzen Russian State Pedagogical University (St. Petersburg), PhD (Economics)

Specificities of cultural goods in the contemporary world
(Russia, St. Petersburg, Kyrgyzstan, Bishkek)
The article analyzes private and public goods in the sphere of culture and discusses specificities of management related to the unique nature of cultural goods that, in contrast to material goods, include essentially different elements such as historical and cultural heritage, tradition, beliefs, values, brands and brand marks, ideas, etc. Social marketing and free access of population to national and international cultural goods requires state support
Key words: sphere of culture, cultural goods, public goods, private goods, art market
Pages: 178 - 181



Литература
1. Маршалл А. Принципы политической экономии. — Т.1. — М.: Прогресс, 1983. — 417 с.
2. Arts and Cultural Production Satellite Account — 2018 (ACPSA-2018) — [Электронный документ] — https://www.icpsr.umich.edu/icpsrweb/NADAC/studies/36357#
3. Английские музеи и галереи приносят государству £2,64 млрд в год: Доклад британского Совета по искусству — [Электронный документ]. — http://artguide.com/news/2940
4. Рыбаков Ф.Ф. Культура и рыночные отношения // Российский экономический журнал. — 1992. — № 12. — С. 68–74.
5. Алмакучуков К.М. Феноменологический анализ культуры: новые предметные области маркетинга в сфере культуры // Вестник ТНУ. — 2015. — № 2/1. — С.8–12.
6. Основы маркетинга. 5-е европейское издание = Principles of Marketing: European Edition 4th. /Ф. Котлер, В. Вонг, Дж.Сондерс, Г. Армстронг. — М.: «Вильямс», 2017. — 752 с.
7. Селиванова Ю.В. Современная российская книга художника как объект музейного хранения: к постановке проблемы // Вопросы музеологии — 2017. — №  2. — С. 125–136.
8. Алиаскарова Ж.А. Новая экономика: от доминирования неощутимых активов к развитию бренда // Маркетинг МВА. Маркетинговое управление предприятием. — 2017. — Т. 8. — Вып. 3. — С. 36–47.
9. Пашкус Н.А., Пашкус М.В. Стратегии инвестирования на арт-рынке: особенности оценки и подходы к ней // Стратегический менеджмент. — 2013. — № 4. — С. 294–304.
10. Андерсон Б. Воображаемые сообщества. Размышления об истоках и распространении национализма. — М.: Канон Пресс- Ц, Кучково поле, 2001. — 288 с.
11. Хук Ф. Завтрак у Sotheby’s. Мир искусства от А до Я. — М.: Азбука, 2015. — 416 с
12. Нордстрем К.А., Риддерстрале Й. Бизнес в стиле фанк. Капитал пляшет под дудку таланта. — М.: Манн, Иванов и Фербер, 2011. — 296 c.
13. Кольцова А.А., Старобинская Н.М. Социальная ответственность бизнеса: подходы и предпосылки возникновения // Маркетинг МВА. Маркетинговое управление предприятием. — 2018. — Т.9, № 1. — С. 81–96.
14. Экономическая политика / Под ред. А.Н. Лякина. — М.: ЮРАЙТ, 2017. — 432 с.
15. Гринько И.А., Шевцова А.А. «Реанимируя Андерсона»: музей и карта в формировании современных идентичностей. // Культурологический журнал. — 2015, 1(19). С. 9. — [Электронный документ]. — http://www.cr-journal.ru/rus/journals/315.html&j_id=22
16. Пашкус М.В. Анализ инвестиционной привлекательности объектов арт-рынка // Маркетинг МВА. Маркетинговое управление предприятием. — 2016. — Т. 7, № 3. — С. 18–39.
17. Колычева В.А. Рынок произведений искусства: теоретико-экономический анализ. — М.: Проспект, 2014. — 132 с.
18. Алмакучуков К.М. Особенности распределения культурных благ. — Инициативы XXI века. — 2014. — № 2. — С. 84–87.
19. Скоробогатых И.И. Маркетинг отношений в сетевом взаимодействии акторов индустрии товаров класса «люкс» (теория, методология, практика). Дисс. ... д-ра экон. наук. — Москва: ФГБОУ ВПО «РЭУ им. Г.В. Плеханова». — 2011. — 396 с.
20. Nueno J.L., Quelch J.A. The mass marketing of luxury // Business Horizons. — 1998. — Vol. 41, Iss. 6. — P. 61–68.
21. Костерина А.Б. Искусство и коммерция: учебное пособие. — Екатеринбург: Издательство РГППУ, 2008. — 108 с.
22. Селиванова Ю.В. Проактивный маркетинг в развитии государственного литературного музея «ХХ век»: выставочное направление работы // Менеджмент в сфере культуры и медиакоммуникаций: инновационные подходы и технологии: Материалы III Международной научно-практической конференции. — СПб.: Санкт-Петербургский государственный институт кино и телевидения, 2016. — С. 219–223.
23. Стратегический маркетинг: учебник и практикум для бакалавриата и магистратуры / Н.А. Пашкус, В.Ю. Пашкус и др. — М.: Изд-во Юрайт, 2016. — 225 с.
24. Вюйемье Ж.-П. Планирование музея и политика развития // Museum. — 1983. — Т. XXXV, № 2. — С. 22–25.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2021