Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
Magazine Subscription
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (70), 2019
FROM THE HISTORY OF SOCIO-ECONOMIC THOUGHT AND NATIONAL ECONOMY
Blagikh Ivan A.
Professor, Chair of the History of Economics and Economic Thought, St.Petersburg State University, PhD (Economics)
Lapytskaya M. A.
PhD student, Chair of Economic History and Economic Thought, St. Petersburg State University

Spatial significance of infrastructural institutes for the economic development (case of railroad construction in prerevolutionary Russia in the interests of agricultural development) (Russia, St. Petersburg)
The article discusses the impact of infrastructure upon the development of various branches of the national economy. The case of railroad construction in pre-revolutionary Russia is discussed within the context of an eternal Russian problem of managing vast spaces. The authors show how the objective necessity of geographic formation of markets, circulation of commodities, finances, investments, labor division and specialization produce a specific type of economic vision, which can be clearly traced in the economic politics of various countries in the end of the XIX — beginning of the XX c. Adequate infrastructural politics deals with the so-called “market gaps” and increases the degree of managerial control over the national economy. The article stresses that the infrastructural activity of the state creates a dynamic multiplier of the economic growth.
Key words: infrastructure, agricultural production, state politics, railways, S.Yu. Witte, I.A. Vyshnegradsky, dynamic multiplier
Pages: 232 - 237



Литература
1. Витте С.Ю. Принципы железнодорожных тарифов по перевозке грузов // Витте С.Ю. Собрание сочинений. Т.I. Пути сообщения и экономическое развитие России. Кн. первая. — М., 2002. — С. 177.
2. Вышнеградский И.А., Витте С.Ю. Соображения министра финансов о воспособлении сельскохозяйственной промышленности через посредство железных дорог. — СПб., 1891. — С. 144.
3. Китанина Т.М. Хлебная торговля России в 1875–1914 гг. Очерки правительственной политики. — Л., 1975. — С. 3.
4. Благих И.А., Дубянский А.Н. История экономических учений. — М.: Юрайт,2014.- С.142.
5. Озеров И.Х. Экономическая Россия и ее финансовая политика на исходе ХIХ и в начале ХХ века. — М.,1905. — С.35–37.
6. Доклад председателя высочайше учрежденной в 1888 г. Комиссии по поводу падения цен на сельскохозяйственные произведения в пятилетие (1883–1887). — СПб., 1892.
7. Соловьева А.М. Железнодорожный транспорт России во второй половине XIX в. — М., 1975.
8. Благих И.А. Механизм кризиса в российской экономике и антикризисные действия правительства // Проблемы современной экономики. — 2015. — № 3(55). — С. 31–35.
9. Витте С.Ю. Воспоминания. Т.I. — М., 1960. — С. 433.
10. Куприянова Л.В. Новороссийский порт и Владикавказская железная дорога в пореформенный период // Исторические записки. — 1963. Т. 78. — С. 297.
11. Витте С.Ю. Всеподданейший доклад управляющего Министерством финансов 6 ноября 1892 г. // С.Ю. Витте. Собрание сочинений и документальных материалов. Т. I. Пути сообщения и экономическое развитие России. Кн. вторая. Часть первая. — М., 2004. С. 168.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2021