Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (74), 2020
EURASIAN ECONOMIC PERSPECTIVE: PROBLEMS AND DECISIONS
Pilipenko I. V.
Director, Institute of Competitiveness and Integration (Moscow), PhD (Geography), MPA (State Administration)

Multi-faceted development banks created in the countries of Eurasian Economic Union in 2000–2010: specificities of operation (Part 2) (Russia, Moscow)
The first part of this article discussed the major functions and advantages of cooperation with multi-faceted development banks and the countries that receive their resources. Based on the author’s methodology, and involving a broad range of Russian and foreign research in the sphere of international financial organization and multi-faceted development banks, it analyzed the key aims and operational parameters of four new multi-faceted banks in the European Economic Union. These banks are: Eurasian Development Bank, including the Eurasian Fund for Stabilization and Development that it administers; Russian-Kyrgyz Development Fund, the New Development Bank and the Asian Bank for Infrastructural Investment, created over the past 15 years. The second part of the article analyzes dynamics and priority directions of the operational activity of these banks, and offers measures for improving the performance of the Eurasian Development Bank within the frames of the Eurasian Economic Union.
Key words: : Eurasian Economic Union, international financial organizations, Eurasian Development Bank, Eurasian Fund for Stabilization and Development, Russian-Kyrgyz Development Fund, New Development Bank, Asian Bank for Infrastructural Investment, Russian Federation, EEC member countries
Pages: 17 - 24



Литература
1. Банковская статистика. Кредиты коммерческих банков, на конец периода, 2019. — URL: https://www.nbkr.kg/index1.jsp?item=125&lang=RUS (дата обращения — 22.12.2019).
2. Гайва Е. Идут ва-банк: Венгрия и Молдавия хотят войти в Евразийский банк развития // Российская газета — Федеральный выпуск № 271(8029), 01.12.2019. — URL: https://rg.ru/2019/12/01/vengriia-i-moldaviia-hotiat-vojti-v-evrazijskij-bank-razvitiia.html (дата обращения — 27.12.2019).
3. Годовая отчетность Евразийского фонда стабилизации и развития за 2010–2017 гг. / Официальный сайт Евразийского фонда стабилизации и развития. — URL: https://efsd.eabr.org/about/documents/annual_accounts/ (дата обращения — 13.12.2019).
4. Годовые отчеты Евразийского банка развития за 2006–2018 гг. / Официальный сайт Евразийского банка развития. — URL: https://eabr.org/investors/information-disclosure/annual-report/index.php?sphrase_id=65492 (дата обращения — 11.12.2019).
5. Годовые отчеты Российско-Кыргызского Фонда развития за 2015–2018 гг. / Официальный сайт Российско-Кыргызского Фонда развития. — URL: http://www.rkdf.org/ru/o_nas/otchety/godovoy_otchet (дата обращения — 12.12.2019).
6. Динамические ряды по разделам статистики. Евразийская экономическая комиссия, 2019. — url: http://www.eurasiancommission.org/ru/act/integr_i_makroec/dep_stat/union_stat/pages/series/sections.aspx (дата обращения — 27.12.2019).
7. ЕАБР нарастит кредитный портфель в 2016 году на 30% (МИА КазТАГ) // МИА «КазТАГ», Казахстан, 01 марта 2016 г. — URL: https://eabr.org/press/news/eabr-narastit-kreditnyy-portfel-v-2016-godu-na-30-intervyu-predsedatelya-pravleniya-eabr-dmitriya-pa/?sphrase_id=65012 (дата обращения — 28.12.2019).
8. Евразийский фонд стабилизации и развития: презентация, 2019. — URL: https://efsd.eabr.org/upload/docs/EFSD_RU_prez.pdf (дата обращения — 27.12.2019).
9. Кудяков О.А. Деятельность Российско-Кыргызского Фонда развития: презентация, XIII международная конференция «Евразийская экономическая интеграция», 22.11.2018 г. — URL: https://eabr.org/upload/iblock/42a/Kudyakov-O.A.Sektsiya_1_.pdf (дата обращения — 22.12.2019).
10. Мониторинг взаимных инвестиций в странах СНГ — 2016. — СПБ.: ЦИИ ЕАБР, 2016. — 68 с.
11. Мониторинг взаимных инвестиций в странах СНГ — 2017. — СПБ.: ЦИИ ЕАБР, 2017. — 60 с.
12. Пилипенко И.В. Динамика экономического развития и эволюция основных направлений внешней торговли постсоветских республик // Экономика и управление: проблемы, решения. — 2018. — №12. — Т.9 (84). — C. 12–38.
13. Стратегия Евразийского банка развития на период с 2018 по 2022 г. Евразийский банк развития, 2018. — 56 с. — URL: https://eabr.org/upload/iblock/298/UTVERZHDENNAYA-STRATEGIYA-EABR-NA-PERIOD-S-2018-PO-2022-GOD.PDF (дата обращения — 16.12.2019).
14. Шустов А. Инвестиции Евразийского банка развития: кто в выигрыше? // «Евразия.Эксперт» — информационно-аналитическое издание, 11 Февраля 2019 г. — URL: http://eurasia.expert/investitsii-evraziyskogo-banka-razvitiya-kto-v-vyigryshe/ (дата обращения — 26.12.2019).
15. AIIB Annual Report and Financials 2016–2018. / Asian Infrastructure Investment Bank. — URL: https://www.aiib.org/en/news-events/annual-report/2018/home/index.html (дата обращения — 13.12.2019).
16. Approved Projects, Asian Infrastructure Development Bank, 2019. — URL: https://www.aiib.org/en/projects/approved/index.html (дата обращения — 27.12.2019).
17. Kynge J. AIIB set to extend reach to Latin America and Africa, Financial Times, 7 May 2018. — URL: https://www.ft.com/content/d45f9f00–4fa7–11e8–9471-a083af05aea7 (дата обращения — 26.12.2019).
18. NDB Annual Reports Overview. Annual Reports 2016–2018. / New Development Bank. — URL: https://www.ndb.int/data-and-documents/annual-reports/ (дата обращения — 12.12.2019).
19. NDB Board of Directors Approves Project in Russia, Bringing Bank’s Lending Approvals to USD 15.1 Billion. New Development Bank press release, 25 December 2019. — URL: https://www.ndb.int/press_release/ndb-board-directors-approves-project-russia-bringing-banks-lending-approvals-usd-15–1-billion/ (дата обращения — 27.12.2019).
20. Newsroom, New Development Bank, 2019. — URL: https://www.ndb.int/newsroom/press_release/ (дата обращения — 28.12.2019).
21. Our Strategies and Priorities, Asian Infrastructure Development Bank, 2019. — URL: https://www.aiib.org/en/news-events/annual-report/2018/our-strategies/index.html#part3 (дата обращения — 28.12.2019).
22. Output, gross value added, and fixed assets by industries at current prices. United Nations Statistics Division, 2019. — URL: http://data.un.org/data.aspx?q=employment&d=sna&f=group_code%3a203%3bsub_item_code%3a15%3bitem_code%3a20 (дата обращения — 27.12.2019).

Сноски 
1 Под годовым объемом операций, если МБР не указывает иное, понимается объем финансирования в рамках всех подписанных за год проектов.
2 Текущий (инвестиционный) портфель включает операционные активы в странах операций МБР и невыделенные/невыбранные средства по всех текущим проектам (забалансовые активы).
3 Операционные активы — это сумма выданных МБР средств клиентам за вычетом выплат и погашения текущих кредитов, продажи долей в капитале (equity) клиентов, отмененных проектов и списаний.
4 Для оценки валового выпуска продукции стран ЕАЭС мы использовали последние имеющиеся данные ООН по объему валового выпуска и промежуточного потребления [22]. Для Армении доля добавленной стоимости в валовом выпуске на 2011 г. составляла 64,52%, для Белоруссии — 45,60% (2015 г.), для Казахстана — 57,44% (2012 г.), для Киргизии — 42,44% (2012 г.), для Российской Федерации — 51,86% (2013 г.). Далее указанные показатели доли добавленной стоимости по каждой из пяти стран были использованы для расчета валового выпуска продукции в 2015–2018 гг. В заключение полученные данные суммировались для оценки валового выпуска продукции стран ЕАЭС в каждом из 2015–2018 гг.
5 Согласно отчетам, предоставляемым РКФР, в отличие от ЕАБР под инвестиционным портфелем в РКФР подразумевается общий объем одобренных кредитов.
6 Объем финансирования в других странах операций АБИИ: Пакистан — 512 млн долл. (четыре проекта); Бангладеш — 505 млн долл. (пять проектов); Оман — 501 млн долл. (два проекта); Шри-Ланка — 280 (два проекта); Филиппины — 208 млн долл. (один проект); Непал — 203 млн долл. (два проекта); Грузия — 114 млн долл. (один проект); Таджикистан — 88 млн долл. (два проекта); Узбекистан — 82 млн долл. (один проект); Камбоджа — 75 млн долл. (один проект); Лаос — 40 млн долл. (один проект); Мьянма — 20 млн долл. (один проект) [16].

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2025