Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 4 (76), 2020
ISSUES OF SCIENCE AND EDUCATION
Alpatov G. E.
Chair Economic Theory and Economic Politics, St. Petersburg State University, PhD (Economics), Professor
Pashkus N. A.
Chair of Branch Economics and Finances, A.I. Herzen Russian State Pedagogical University (St. Petersburg), PhD (Economics), Professor
Starobinskaya N. M.
Assistant Professor, Chair of Branch Economy and Finances, A.I. Herzen Russian State Pedagogical University (St. Petersburg), PhD (Economics)

Russian education: reasons for reforming and principles of development
(Russia, St. Petersburg)
The article demonstrates that reforms initiated by the government do not touch the basic problems in the system of Russian education and therefore do not allow it to take a place it deserves in the XXI c. Problems of the Russian education are deeper, and are rooted in the wrong principles of educational process organization, obsolete conception of academic plans and programs, deprivation of the universities of their former role of the “forge of scholarly knowledge,” excessive state regulation and to some extent, demographic problems. The article discusses the major regularities inherent in the Russian educational process and discuss their impact upon the education field problems and the labor market. The authors emphasize the importance of the universities’ academic freedom from excessive state regulation, which would allow solving many Russian problems and qualitatively change the situation in the Russian educational system.
Key words: education, educational system, reform of education, accessibility of education, digitalization of education, professional competencies
Pages: 174 - 177



Литература
1. Забоев М.В., Мелешкин М.И. Оценка перспектив вхождения российских университетов в первую сотню ведущих мировых университетов с использованием нейросетевых методов кластеризации данных // Прикладная информатика. — 2015. — Т.10, Вып.3. — С. 52–61.
2. Белов А.В., Пашкус В.Ю., Алиаскарова Ж.А. Государственная политика в сфере образования: опыт Японии как пример для России // Проблемы современной экономики. — 2019. — № 1(69). — С.189–192.
3. Вертакова Ю.В., Плотников В.А. Трансформация роли университетов в обеспечении социально-экономического развития // Экономика и управление. — 2017. — № 6. — С. 55–62.
4. Образование в цифрах: 2018: краткий статистический сборник. — М.: НИУ ВШЭ, 2018. — 80 с. — [Электронный документ] — https://www.hse.ru/data/2018/06/ 29/1153062641/obr2018.pdf (Дата обращения 07.11.2020).
5. Индикаторы образования: 2018: статистический сборник. — М.: НИУ ВШЭ, 2018. — 400 с. — [Электронный документ] — https://www.hse.ru/data/2018/12/14/1144745709/io2018.pdf (Дата обращения 07.11.2020).
6. Чекмарев О.П. Зачем нужен диплом? Мотивация формирования и использования человеческого капитала: образование // Креативная экономика. — 2008. — № 11. — С. 62–68.
7. Алпатов Г.Е. Последствия сокращения человеческого капитала в системе высшего образования // Научный журнал НИУ ИТМО. Серия: Экономика и экологический менеджмент. — 2019. — № 2. — С. 36–41.
8. Torabian J. Are global rankings relevant to sustainable development? // University world news. 24 November 2018, Issue № 530. — [Электронный документ] — http://www.universityworldnews.com/ (Дата обращения 07.11.2020).
9. Национальная платформа открытого образования — [Электронный ресурс] — https://openedu.ru/
10. Polachek, S.W., Das, T., Thamma-Apiroam, R. (2015). Microand Macroeconomic Implications of Heterogeneity in the Production of Human Capital. Journal of Political Economy, 123 (6), 1410–1455.
11. Zhang, Y.C.L. (2018). Human Capital, Technology Adoption and Firm Performance: Impacts of China’s Higher Education Expansion in the Late 1990s. The Economic Journal, 128, 2282–2320
12. Кущева Н.Б., Терехова В.И. Антикризисная цифровизация высшего образования в условиях пандемии коронавируса // Проблемы современной экономики. — 2020. — Вып.2. — С.255–258.
13. Пашкус В.Ю. Качественная оценка конкурентоспособности вуза //Журнал правовых и экономических исследований. — 2012. — № 1. — С. 106–109.
14. Социально-культурная сфера в новой экономике: от развития образования до арт-рынка. Коллективная монография / Под ред. Н.М. Старобинской. — СПб: КультИнформПресс, 2019. — 164 с.
15. Пашкус В.Ю. Активные маркетинговые стратегии на рынке образовательных услуг: бренд российского вуза в современной конкурентной среде // Стратегический менеджмент. — 2011. — № 2. — С. 82–88.
16. Основные направления деятельности Правительства Российской Федерации на период до 2024 года 29.09.2018 №  8028п-П13. — [Электронный документ]. — http://pravo-search.minjust.ru/bigs/portal.html (Дата обращения 07.11.2020).
17. Belov A. et al. Universities’ Competitiveness Models in Academic Management: a National-Level Approach // Management Theory And Studies for Rural Business and Infrastructure Development. — 2018. — Vol. 40, Iss. 2. — Рр. 155–166.
18. Vertakova Y.V., Ershova I.G., Plotnikov V.A. Educational system influence on knowledge economy formation // World Applied Sciences Journal. — 2013. — Vol. 27, Iss. 5. — Рр. 679–683.
19. Хайек Ф.А. Дорога к рабству. — М.: «Экономика», 1992. — 176 с.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2025