Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
Magazine Subscription
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (78), 2021
ISSUES OF SCIENCE AND EDUCATION
Yakovleva N. G.
Assistant Professor, Leading research fellow, Center of Institutes for Socio-Economic Development, Institute of Economics, Russian Academy of Sciences, PhD (Economics)

The place of education in the system of socio-economic relations (political and economic perspective) (Russia, Moscow)
The article offers a political and economic perspective upon the problem of education, with the stress on research in production relations and productive forces in this sphere. The content and the forms of education are determined by the historically specific level of productive forces development, particularly, by the transition from manual labor to industrial technologies, and further on, to social production where creative labor plays a key role. Creative labor essentially constitutes the space for development for human qualities, which presupposes a certain content of education. Production relations within a historically specific system also determine both the content, and the socio-economic forms of education. The author demonstrates the latter with reference to the specific stage in the development of the capitalist socio-economic system, namely, late capitalism. One can distinguish two opposing tendencies at this stage: on the other hand, marketization, which develops to the point of education financing; on the other, development of the sprouts of socially oriented education model. The second tendency may be seen as a catalyst of the socio-economic progress, whereas the first one slows it down.
Key words: education, political economy, marketization of education, financing of education, socially oriented education model, creativity
Pages: 170 - 172



Список использованных источников:
1. Батищев Г.С. Избранные произведения / Под общ. ред. З.К. Шаукеновой. — Алматы: Институт философии, политологии и религиоведения КН МОН РК, 2015. — 880 с.
2. Бодрунов С.Д. Ноономика: Монография. — М.: Культурная революция, 2018. — 432 с.
3. Бузгалин А.В. Креативная экономика: частная интеллектуальная собственность или собственность каждого на все? // Социологические исследования. — 2017. — № 7. — С. 43–53.
4. Бузгалин А.В. Креативная экономика: почему и как может быть ограничена частная интеллектуальная собственность // Социологические исследования. — 2017. — № 8. — С.20–31.
5. Бузгалин А.В. Поздний капитализм и его пределы: диалектика производительных сил и производственных отношений (к 200-летию со дня рождения Карла Маркса) // Вопросы политической экономии. — 2018. — № 2.
6. Булавка-Бузгалина Л.А. Разотчуждение: от философской абстракции к социокультурным практикам // Вопросы философии. — 2018. — № 6. — С. 169–179.
7. Булавка-Бузгалина Л.А. Маркс-XXI. Социальный прогресс и его цена: диалектика отчуждения и разотчуждения // Вестник Московского университета. Сер.7: Философия. — 2018. — №  5. — С. 73–84.
8. Глазьев С.Ю. Мирохозяйственные уклады в глобальном экономическом развитии // Экономика и математические методы. — 2016. — № 2. — С. 3–29.
9. Гэлбрейт: возвращение / Под ред. С.Д. Бодрунова. — М.: Культурная революция, 2017. — 424 с.
10. Ильенков Э.В. Философия и культура. — М.: Политиздат, 1991. — 464 с.
11. Львов Д.С., Глазьев С.Ю. Теоретические и прикладные аспекты управления НТП // Экономика и математические методы. Т. 22. — 1986. — № 5. — С. 793–804.
12. Смолин О.Н. Образование — для всех: Философия. Экономика. Политика. Законодательство. Изд. 2-е, перераб. и доп. — М.: ИКП «Академ-книга», 2014. — 1120 с.
13. Яковлева Н.Г. Коммерциализация, бюрократизация, менеджеризация образования постсоветской России: политэкономический взгляд // Проблемы теории и практики управления. — 2017. — № 3. — С. 121–130.
14. Яковлева Н.Г. Противоречия образования ХХI века: взгляд сквозь призму марксистской методологии» // Вестник Московского университета. Сер.7: Философия. — 2018. — № 6. — С. 45–62.
15. Яковлева Н.Г. Социальные последствия финансиализации образования // Социологические исследования. — 2019. — №  12. — С. 104–114.
16. Fine B. Financialization from Marxist Perspective // International Journal of Political Economy, 2013–2014, volume 42, 4.
17. Krippner G.R. The Financialization of the American Economy // Socio-Economic Review. 2005. No. 3, pp. 173–208.
18. Lapovitsas c. Profiting without Producing How Finance Exploit Us All, London, Verso, 2014.
19. Mandel E. Late Capitalism. London. New York: Verso, 1987.
20. Meszaros I. Marx’s Theory of Alienation. London: Merlin Press. 1970.
21. Musto M. Revisiting Marx’s concept of alienation // Socialism and Democracy. 2010. Т. 24. № . 3, pp. 79–101.
22. Ollman B. Alienation. New York: Cambridge University Press. 1971.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2021