Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 4 (80), 2021
ISSUES OF ECONOMIC THEORY. MACROECONOMICS
Averjanova O. V.
Assistant Professor, Chair of Financial Law, St. Petersburg State University of Economics, PhD (Economics)
Blagikh Ivan A.
Chair of Economic Theory, Department of Economics, St. Petersburg State University, PhD (Economics), Professor

Socio-economic role of gamification (Russia, St. Petersburg)
Economists and futurologists forecast that by 2025 over 70% of employees will consists of millennials — the generation, for which computer games are part of their culture and habitual way of life. The role of game elements, incorporated into production processes and people’s psychology, will grow in the nearest future. These are the elements that will produce a considerable impact upon socio-economic processes. The article discusses the impact of gamification upon the culture of societies and human psychology within the frames of socio-economic processes. The authors emphasize that all games possess hidden motives, and the game as such is unfair from the start. However, gamification make a speedy advance in all spheres of education and business. Among the approaches to the analysis of gamification upon socio-economic processes, offered by the authors, is activization of the role of the state in the economic sphere and formation of state structures that produce a tangible impact upon the socio-economic development of the society.
Key words: gamification of economics
Pages: 28 - 32



Список использованных источников:
1. Аверьянова О.В., Благих И.А., Рябухина А.А. Геймификация социально-экономических коммуникаций: новые вызовы // Проблемы современной экономики. — 2020. — №  3(75). — С. 67–70.
2. Аверьянова О.В., Благих И.А., Рябухина А.А. Перспективы развития национальной инновационной системы России в связи с социально-экономической динамикой // Проблемы современной экономики. — 2020. — №  1(73). — С. 18–23.
3. Аверьянова О.В., Благих И.А. Влияние цифровой экономики на формирование социальных изменений в обществе //Проблемы современной экономики. — 2019. — № 2. —С 44–48.
4. Благих И.А. Геймификация цифровой экономики: новые вызовы и варианты их решения // сб.: Современное общество: проблемы, противоречия, решения. Сборник научных трудов Межвузовского научного семинара. 2020. С. 217–220
5. Благих И.А. Цифровая экономика и образование: проблемы взаимодействия // Производство, наука и образование России: технологические революции социально-экономические трансформации: Сб. материалов V Международного конгресса. — М.: Институт нового индустриального развития им. С.Ю. Витте, 2019. — С. 301–310.
6. Благих И.А. Роль цифровых технологий в развитии евразийской интеграции // Проблемы современной экономики. — 2019. — №  3. — С. 50–55.
7. Благих И.А. Особенности государственного и муниципального управления в условиях цифровизации экономики (на примере Санкт-Петербурга) // Актуальные проблемы менеджмента: Менеджмент как важнейший фактор экономического роста и подъема уровня жизни в регионах: Материалы международной научно-практической конф. СПб.: Скифия-принт, 2019. — С. 36–39.
8. Благих И.А., Титов В.О., Ващук А.Э. Роль информационных ресурсов в управлении бизнесом и обеспечение их надежной безопасности // Вестник ТИСБИ. — 2019. — № 1. — С. 133–143.
9. Благих И.А., Аркадьев А.А..Проектное финансирование в инвестиционной сфере // Проблемы современной экономики. — 2012. — №  2(42). — С. 197–202.
10. Диева А.А. Социологическая модель анализа процессов геймификации в организациях // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки СКАГС. — 2018. — №  1. — С.39–41.
11. Вовлекай и властвуй. Игровое мышление на службе бизнеса /Под ред. Д. Хантера и К. Вербаха. — М., 2018.
12. Геймификация в бизнесе. Как пробиться сквозь шум и завладеть вниманием сотрудников и клиентов / Г. Зикерман, Д. Линдер. — М., 2018.
13. Хохлова Д. Введение в геймдизайн: Основные понятия и принципы проектирования игр. — М.: МГУ, 2018.
14. Цыплакова Е.О. Геймификация — мотивационная практика или механизм тотального контроля над трудовым процессом? // Экономическая социология. — 2019. — № 3. — С.27–29.
15. Aliaskarova, A., Pashkus, V. & Blagikh, I.Proactive industrial policy as the main strategy for improving Russia’s competitiveness in the context of global economic processes.: SHS Web of Conferences, 2020. №  74, 06002.
16. Serious Games Development and Applications. Bremen; 2012 // https://habr.com/ru/company/mailru/blog/263839/
17. Aydarova, J., Pashkus, N., Blagikh, I. Effective Strategic Positioning of Institutions of Secondary Professional Education in the Knowledge Economy.: SHS Web of Conferences, 2020. 74, 01002.
18. Azadegan A., Riedel J.C.K.H., Hauge J.B. Serious games adoption in corporate training. Proceedings of the 3rd International Conference on Blagikh I., Gromov I. Improvement of information technologies in rubric services as a driver of digital economy development in Russia // Oikonomos: Journal of Social Market Economy. — 2018. — №  3(12). — С. 69–79.
19. Благих И.А., Громов И.А. Ресурсный потенциал российского информационного сектора и перспективы развития цифровой экономики в России // Oikonomos: Journal of Social Market Economy. — 2018. — №  2(11). — С. 16–30.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2025