Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 4 (80), 2021
ECONOMICS AND RELIGION
Bekkin R. I.
Leading research fellow, Institute of Africa, Russian Academy of Science (Moscow), Institute of Oriental Studies, A. I. Herzen Russian State Pedagogical University (St. Petersburg), PhD (Economics), Professor (Russian Academy of Science)
Khamidov E. N.
Senior lecturer, Chair of Religious Studies, Institute of Social and Philosophical Sciences and Mass Communications, Kazan Federal University

Attitude of Muslim theologians of the Volga-Ural region to insurance in the beginning of the XX c. (case of fatwa by Zaynulla Rasulev “On permissibility of insuring house, other belongings and life from various adversities”) (Russia, Moscow)
The article focuses on the perception of the institute of insurance in the Muslim milieu of the Volga-Ural region in the beginning of the XX c. The authors analyze argument of theologians who considered insurance permissible from the point of view of sharia while supporting their opinion by the ikhtilaf al-dar theory, stating that the Volga-Ural region in the context of the Russian Empire represented a dār al-harb (war territory). The article describes approaches exercised by the traditionalists (Cadimists) and modernists (Jadidists) to the question of permissibility of insurance from the sharia perspective and provide parallels to the scholarly positions from other regions of the Muslim world. The article is concluded by the translation of the fatwa by Zaynulla Rasulev “On permissibility of insuring house, other belongings and life from various adversities.”
Key words: insurance, Zaynulla Rasulev, fatwa, , r al-Islam, r al-harb, Islamic insurance, Takaful
Pages: 216 - 219



Список использованных источников:
1. Беккин Р.И. Мусульманский банк как историческая категория: опыт создания кредитных учреждений для мусульман в первой половине XX в. // Вестник МГИМО-Университета. 2020. № 13 (5). С. 149–167.
2. Беккин Р.И. Опыт развития исламского страхования в России // Проблемы современной экономики. 2013. № 2 (46). С. 324–325.
3. Бигиев М. Закят. [Предисл. пер. и коммент. И.А. Зарипов]. Наб. Челны: Духовно-деловой центр «Ислам Нуры», 2013. С. 114.
4. Габдрафикова Л.Р. Татарское буржуазное общество: стиль жизни в эпоху перемен (вторая половина XIX — начало XX века). Казань: Татар. кн. изд-во, 2015. С. 183.
5. Зарипов И.А. Обзор публикаций по исламской экономике татарских богословов в конце XIX — начале XX вв. // Минбар. Исламские исследования. 2011. Т. 4. № 1. С. 33–44.
6. Кемпер М. Суфии и Ученые в Татарстане и Башкортостане. Исламский дискурс под русским господством / Пер. с нем. Казань: Российский исламский университет, 2008. С. 404.
7. Муса Джарулла (Бигиев). Та’мину-л-хайати ва-л-амлак. Бхопал, 1944.
8. Страхование // Икътисад. 1910. № 5. С. 133–134.
9. Төхфәтуллин М. Банкы мөгамәләсе, сигурта вә шәйхелислам // Шура. 1914. № 9. С. 271–272.
10. Фахретдин Р. Асар. 3 һәм 4 томнар. Казан: Рухият, 2010. Т. 3. С. 146.
11. Фахретдин Р. Шейх Зейнулла хәзрәтнең тәрҗемәи хәле [Биография шейха Зайнуллы хазрата]. Оренбург: тип. газеты «Вакыт». 1917. С. 46.
12. Хамидов Е.Н. О неизвестной рукописи шейха Зайнуллы Расулева // Казанское исламоведение. 2015. № 1. С. 108–109.
13. Skovgaard-Petersen J. Defining Islam for the Egyptian State: Muftis and Fatwas of the Dâr al-Iftâ, Social, Economic, and Political Studies of the Middle East and Asia. Leiden: E. J. Brill, 1997. P. 345.

Сноски 
1 Подробнее об этом см.: Беккин Р.И. Опыт развития исламского страхования в России // Проблемы современной экономики. 2013. № 2 (46). С. 324–325.
2 Габдрафикова Л.Р. Татарское буржуазное общество: стиль жизни в эпоху перемен (вторая половина XIX — начало XX века). Казань: Татар. кн. изд-во, 2015. С. 183.
3 Там же. С. 183.
4 Там же. С. 184.
5 Подробнее об этом см.: Зарипов И.А. Обзор публикаций по исламской экономике татарских богословов в конце XIX — начале XX вв. // Минбар. Исламские исследования. 2011. Т. 4. № 1. С. 33–44.
6 Страхование // Икътисад. 1910. № 5. С. 133–134.
7 Төхфәтуллин М. Банкы мөгамәләсе, сигурта вә шәйхелислам // Шура. 1914. № 9. С. 271–272.
8 Там же.
9 Там же.
10 Там же.
11 Кемпер М. Суфии и Ученые в Татарстане и Башкортостане. Исламский дискурс под русским господством / Пер. с нем. Казань: Российский исламский университет, 2008. С. 404.
12 Подробнее об этом на примере банковской деятельности см.: Беккин Р.И. Мусульманский банк как историческая категория: опыт создания кредитных учреждений для мусульман в первой половине XX в. // Вестник МГИМО-Университета. 2020. № 13 (5). С. 149–167.
13 Кемпер М. Суфии и Ученые в Татарстане и Башкортостане. Исламский дискурс под русским господством / Пер. с нем. Казань: Российский исламский университет, 2008. С. 401.
14 Там же. С. 402.
15 Skovgaard-Petersen J. Defining Islam for the Egyptian State: Muftis and Fatwas of the Dâr al-Iftâ, Social, Economic, and Political Studies of the Middle East and Asia. Leiden: E. J. Brill, 1997. P. 345.
16 Ibid. P. 346.
17 Ibid. P. 345.
18 Подробнее о позиции М. Бахита по вопросу о страховании см.: Skovgaard-Petersen J. Defining Islam for the Egyptian State: Muftis and Fatwas of the Dâr al-Iftâ, Social, Economic, and Political Studies of the Middle East and Asia. Leiden: E.J. Brill, 1997. P. 346–348.
19 Ibid. P 347–348.
20 Ibid. P. 358. Все три фетвы опубликованы в следующем издании: ‘Абду М. Ал-а‘мал ал-камила. Бейрут: Ал-му’ассаса ал ‘арабийа л-д-дираса ва-н-нашр, 1974. Т. 6. С. 251–252.
21 Мудараба — договор, по которому владелец денежных средств (рабб ал-мал) передает их в управление лицу, обладающему предпринимательским опытом (мударибу), для их эффективного использования. Полученный доход распределяется между рабб ал-малем и мударибу в соответствии с ранее заключенным соглашением о долях. Убытки несет владелец капитала, а мудариб в таком случае не получает вознаграждения за свою работу. В классическом договоре мудараба рабб ал-мал не имеет контроля над управлением проекта.
22 Цит. по: Skovgaard-Petersen J. Defining Islam for the Egyptian State: Muftis and Fatwas of the Dâr al-Iftâ, Social, Economic, and Political Studies of the Middle East and Asia. Leiden: E. J. Brill, 1997. P. 358.
23 Ibid. P. 359.
24 Фахретдин Р. Шейх Зейнулла хәзрәтнең тәрҗемәи хәле [Биография шейха Зайнуллы хазрата]. Оренбург: тип. газеты «Вакыт». 1917. С. 46.
25 Там же. С. 104.
26 Хамидов Е.Н. О неизвестной рукописи шейха Зайнуллы Расулева // Казанское исламоведение. 2015. № 1. С. 108–109.
27 Бигиев М. Закят. [Предисл. пер. и коммент. И.А. Зарипов]. Наб. Челны: Духовно-деловой центр «Ислам Нуры», 2013. С. 114.
28 Фахретдин Р. Асар. 3 һәм 4 томнар. Казан: Рухият, 2010. Т. 3. С. 146. Авторы признательны за это указание Михаэлю Кемперу. Исма’ил б. Муса б. ‘Абдаллах б. ‘Абдассалам б. Утямыш (ум. 1888) служил имамом и мударрисом в деревне Кашкара под Казанью.
29 Подробнее о мусульманских банках и их отличии от исламских банков см., например: Беккин Р.И. Мусульманский банк как историческая категория: опыт создания кредитных учреждений для мусульман в первой половине XX в. // Вестник МГИМО-Университета. 2020. № 13 (5). С. 149–167.
30 Муса Джарулла (Бигиев). Та’мину-л-хайати ва-л-амлак. Бхопал, 1944. В 1947 г. эта книга была переиздана на урду.
31 Фахретдин Р. Шейх Зейнулла хәзрәтнең тәрҗемәи хәле [Биография шейха Зайнуллы хазрата]. Оренбург: тип. газеты «Вакыт». 1917. С. 104–105.
32 Факих — мусульманский правовед. Прим. авторов.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2025