Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 1 (81), 2022
PROBLEMS OF MARKETING. LOGISTICS
Chernova E. V.
Chair of Hotel and Restaurant Business, St. Petersburg State University of Economics, PhD (Economics), Professor
Kushcheva N. B.
Assistant Professor, Chair of Hotel and Restaurant Business, Department of Services, Tourism and Hospitality, St. Petersburg State University of Economics, PhD (Technology)
Tsai R. D.
Senior lecturer, Chair of Hotel and Restaurant Business, St. Petersburg State University of Economics
Shabalin V. V.
Senior lecturer, Chair of Hotel and Restaurant Business, St. Petersburg State University of Economics

Consumers and restaurant market: Structural changes in the context of COVID pandemic (Russia, St. Petersburg)
Coronavirus pandemic produced its impact on all aspects of social life. The article presents results of the research titled “Strategic structural changes in consumer behavioral models with regard to tourist, hotel, and restaurant services in the context of COVID pandemic and during the post-Covid period.” The research was conducted in St. Petersburg, Yaroslavl, Uglich and Ivanovo in 2021–2022, and focused on consumer behavior to analyze the situation from the perspective of immediate participants in the sphere of public catering. Results of the research, based on the analysis of primary and secondary data, distinguish changes in consumer behavior under the influence of political, legislative and economic factors related to COVID-19 pandemic. The authors define factors that impact consumer preferences of public catering clients both during the coronavirus pandemic and for the future, and offer steps to minimize losses by restaurants and cafes.
Key words: restaurant business, COVID-19, consumer behavior, factors of consumer preference, new trends in public catering, public catering
Pages: 112 - 116



Список использованных источников
1. В АТОР подвели туристические итоги 2021 года. — Интернет-ресурс. Режим доступа: https://www.atorus.ru/news/press-centre/new/58171.html (Дата обращения 20.01.2022).
2. Есть ли жизнь после локдауна? Ресторанный прогноз на 2022 год. — Интернет-ресурс. Режим доступа: https://place.lemma.ru/article/est-li-jizn-posle-lokdaunarognoz-na-2022 (Дата обращения 02.11.2021).
3. Изменение среднего чека в доставке еды в разрезе по городам. — Интернет-ресурс. Режим доступа: https://academy.chibbis.ru/sredniy-chek-0821 (Дата обращения 30.01.2022).
4. Инновации в эпоху COVID-19. Тренды цифровой трансформации бизнеса в условиях кризиса и пандемии. — Интернет-ресурс. Режим доступа: https://rtlq.ru/static/docs/COVID-19-business-digital-innovation-transformation.pdf (Дата обращения 30.01.2022)
5. Кущева Н. Б. Индустрия гостеприимства в постковидный период: новая реальность, новые правила // Технико-технологические проблемы сервиса. — 2021. — № 2(56). — С. 79–83.
6. Кущева Н. Б., Иванова М.А. Технология вовлечения потребителей в совместное создание ценности в индустрии гостеприимства. — В сборнике: Современный гостинично-ресторанный бизнес: экономика и менеджмент. материалы VI международной научно-практической конференции преподавателей, докторантов, аспирантов и студентов. — Симферополь, 2020. — С. 88–93.
7. Названы регионы-лидеры по темпам роста оборота общепита / РИА Новости: сайт, 2021. — Интернет-ресурс. Режим доступа: https://ria.ru/20211115/obschepit-1759039253.html (Дата обращения 31.01.2022).
8. Наумов В. Н. Поведение потребителей: учебник. — Москва: ИНФРА-М, 2020. — 345 с.
9. Отели и рестораны заявили о катастрофической нехватке персонала. — Интернет-ресурс. Режим доступа: https://www.rbc.ru/business/29/09/2021/6152dec19a7947918db291ff (Дата обращения 20.01.2022)
10. Соколова Е. А. Использование инструментов цифрового маркетинга на предприятиях общественного питания // Практический маркетинг. — 2019. — №5 (267). — С. 18–24. — Интернет-ресурс. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/ispolzovanie-instrumentov-tsifrovogo-marketinga-na-predpriyatiyah-obschestvennogo-pitaniya/viewer (Дата обращения 30.01.2022)
11. Тиунов В.М. FoodTech и цифровизация сферы общественного питания в России (на англ. яз.) // Современная наука и инновации. 2020. № 3 (31). С. 17–21. — Интернет-ресурс. Режим доступа: https://www.ncfu.ru/NCFU_PYATIGORSK/.doc/VAC/arhiv/2020/3–20201.pdf (Дата обращения 30.01.2022).
12. Чернова Е. В., Шабалин В.В. Ресторанный бизнес Санкт-Петербурга в период пандемии коронавирусной инфекции: итоги первой волны и перспективы развития // Общество: политика, экономика, право. — 2021. — №2(91). — С. 47–55. — Интернет-ресурс. Режим доступа: http://dom-hors.ru/rus/files/arhiv_zhurnala/pep/2021/2/economics/chernova-shabalin.pdf (Дата обращения 30.01.2022)
13. Чернова Е. В., Шабалин В. В., Губченко О. С., Широкожухов В.В. Технология продаж продукции предприятий питания гостиничного комплекса: Учебное пособие. — Санкт-Петербург, 2020. — С.79.
14. Donthu, N., Gustafsson, A. Effects of COVID-19 on business and research. — Интернет-ресурс. Режим доступа: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296320303830?via%3Dihub (Дата обращения 01.02.2022).
15. How QR Codes are Used in Your Country. Интернет-ресурс. Режим доступа: https://www.qrcode-tiger.com/how-qr-codes-are-used-in-your-country (Дата обращения 1.02.2022).
16. QR-код: как будет работать в карантин. Интернет-ресурс. Режим доступа: https://www.kom-dir.ru/article/2983-qr-kod-karantin (Дата обращения 1.02.2022).
17. Pyanikova E.A., Kovaleva A.E., Galchenko S.I. et al. Digitalization of Restaurant Business as a Factor of Competitiveness Increase Advances in Economics, Business and Management Research, 2020, V. 148, Р. 546–550. — Интернет-ресурс. Режим доступа: https://www.researchgate.net/publication/343580124_Digitalization_of_Restaurant_Business_as_a_Factor_of_Competitiveness_Increase (Дата обращения 30.01.2022).
18. Sheth, J., (2020). Impact of Covid-19 on consumer behavior: will the old habits return or die? — Интернет-ресурс. Режим доступа: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296320303647?via%3Dihub (Дата обращения 02.02.2022).
19. WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. World Health Organization. Интернет-ресурс. Режим доступа: https://covid19.who.int/ (Дата обращения 02.02.2022).

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2022