Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 1 (85), 2023
PROBLEMS OF MARKETING. LOGISTICS
Kravchenko E. S.
Assistant professor, Chair of Trade Politics, G.V. Plekhanov Russian Economic University (Moscow), PhD (Economics)
Karashchuk O. S.
Assistant professor, Chair of Trade Politics, G.V. Plekhanov Russian Economic University (Moscow), PhD (Economics)

Big data marketing as a tool to increase consumer involvement in creating the value of a trade organization (Russia, Moscow)
The article focuses on the evolution of the concept of marketing, analyzes the global trends of big data volume increase, and describes contemporary types of marketing 5.0. The authors discuss the potential of the big data marketing for studying, measuring and increasing consumer involvement in formation of the organization’s value.
Key words: marketing, consumer, trade, value, big data, communications, technologies, strategy
Pages: 78 - 82



Список использованных источников:
1. Белова Н.Н., Кудрявцева Л.Б. Современные тенденции маркетинга // Вестник ВГУ. Серия: Экономика и управление. — 2014. — № 1. — С. 132–137.
2. Боков И.С. Анализ больших данных как эффективное средство управления клиентами // Молодой ученый. — 2019. — №22(260). — С. 605–609. –- URL: https://moluch.ru/archive/260/59980/ (дата обращения: 10.12.2022)
3. Иванов Г.Г., Майорова Е.А. Результаты исследования информированности покупателей о социальной ответственности торговли // Российское предпринимательство. — 2015. — Т.16. — №11. — С. 1699–1710.
4. Исследование российского рынка Big Data: тренды 2022 года и перспективы развития. — URL: https://globalcio.ru/discussion/27562/ (дата обращения: 24.11.2022)
5. Котлер Ф. Основы маркетинга /Ф. Котлер, Г. Армстронг, Дж. Сондерс, В. Вонг. — Компьютерное издательство «Диалектика», 2020. — 752с.
6. Котлер Ф., Картаджайя Х., Сетиаван А.: Маркетинг 5.0. Технологии следующего поколения. — М.: БОМБОРА, 2022. — 272 c.
7. Красильникова Е.А., Баскаков В.А. Матрица эластичности цифровизации как инструмент оценки развития digital-экономики // Вестник Алтайской академии экономики и права. — 2020. — №12–1. — С. 120–125.
8. Леонова Ю.Г. Тренды розничного торгового бизнеса в контексте новой парадигмы покупательского поведения / Ю.Г. Леонова // Экономика и предпринимательство. –2021. — №3(128). — С. 778–782.
9. Никишкин В.В., Твердохлебова М.Д. Современные тенденции маркетинга розничных торговых предприятий // Практический маркетинг. — 2012. — № 11. — С. 5–12.
10. Панасенко С.В., Столярова А.Н., Никанорова А.И. Особенности поведения современных потребителей: их роль и значение для розничной торговли /С.В. Панасенко, А.Н. Столярова, А.И. Никанорова // Глобальная неопределенность. Развитие или деградация мировой экономики? Сборник статей XI Международной научной конференции. В 2-х томах / Под ред. С.Д. Валентея. — Москва, 2022. — С. 14–22.
11. Панкина Т.В., Никишин А.Ф., Бойкова А.В. Привлечение и удержание покупателей в электронной торговле // Российское предпринимательство. — 2020. — №3. — С. 683–696.
12. Статистика больших данных 2022: сколько существует больших данных? URL: https://xmldatafeed.com/statistika-bolshih-dannyh-2022-skolko-sushhestvuet-bolshih-dannyh/#Osnovnye_statisticeskie_dannye_o_bolsih_dannyh_v_2022_godu (дата обращения: 05.12.2022)
13. Тимохина Г.С., Сысоева Т.Л., Любина Е.В. Инновационный подход к управлению цепочкой создания потребительской ценности // Креативная экономика. — 2017. — Том 11. — № 12. — С. 1357–1364.
14. Шабанова М.А. Социально ответственное потребление в России: факторы и потенциал развития рыночных и нерыночных практик // Общественные науки и современность. — 2017. — №3. — С. 69–86.
15. Donnelly C. Digital loyalty card ‘big data’and small business marketing: Formal versus informal or complementary? / C. Donnelly, G. Simmons, G. Armstrong, А. Fearne // International Small Business Journal. — 2015. — №33(4). — Р. 422–442.
16. McAfee A. Enterprise 2.0: The Dawn of Emergence Collaboration / A. McAfee // Reprint 47306, MIT Sloan Management Review. — 2006. — №47(3). — Р. 21–28.
17. Ramazanov I.A., Panasenko S.V., Cheglov V.P., Krasil’nikova E.A., Nikishin A.F. Retail Transformation Under the Influence of Digitalisation and Technology Development in the Context of Globalisation // Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity. — 2021. — Т.7. — №1. — Р. 1–21.
18. Solomon M. R. Consumer Behavior. Buying, Having, and Being. Pearson Prenctice. — 2017. — С. 783.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2025