Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 2 (86), 2023
ECONOMIC GLOBALIZATION AND ISSUES OF NATIONAL AND INTERNATIONAL SECURITY
Stuglev A. A.
Chairman of the Management Board, Director, Roscongress Foundation (Moscow)

Branding and soft power of the country in the context of the current geopolitical turbulence (Russia, Moscow)
The article addresses the historical roots and the definition of perspectives with regard to the topical dilemma “one-polar or multi-polar world.” Solution of this dilemma determines the nature and the direction of development of the humankind, loaded with multi-century colonial heritage, with the economic structure deformed by inequality among countries with different level of development. This inequality remains the source of resource security already not formal, but real “metropolises” of colonialism 2.0, represented by the “collective West.” An enormous role in the solution of the “one-polar or multi-polar world” dilemma in the context of the commensurate “hard power” application by a number of ideologically polar countries, is played by the “soft power,” dialectically connected with the country’s branding. The author makes remarks and specifications with regard to the Russian-language terminology of the country’s branding as a mechanism of developing and maintaining of the soft power, and defines directions of further research in this area based on the marketing approach.
Key words: country’s branding, hard power, corporate branding, country’s marketing, soft power, Colonialism 2.0, «Made in Russia», smart power, Roscongress Foundation, nucleus and periphery of the global system
Pages: 58 - 64



Список использованных источников:
1. Багирян И. Оценка тенденций развития западной цивилизации // 21-й ВЕК. — 2012. — №3. — С.102–120. URL: http://www.intelros.ru/pdf/21_vek/2012_3/7.pdf
2. Большаков А. Концепция бренда «Электроника России» // ВЕКТОР высоких технологий. — 2020. — №4(49) URL: https://ostec-group.ru/upload/iblock/e32/bolshakov_4_49.pdf
3. Бурцева Т.А., Ахмадов А.Р. Метод оценки влияния создания новой промышленной инфраструктуры на промышленное и социально-экономическое развитие регионов // Экономика науки. — 2022. — №8(1). — С.46–57. https://doi.org/10.22394/2410–132X-2022–8–1–46–57
4. Васильева О.А. Национальный брендинг в контексте понятия «мягкой силы» // Национальная ассоциация ученых (НАУ), Ежемесячный научный журнал, 2015 VI(11):103–107 URL: https://cyberleninka.ru/article/n/natsionalnyy-brending-v-kontekste-ponyatiya-myagkoy-sily
5. Владимирова А.В., Королев В.А., Трунина А.А. Страновой брендинг и его отражение в глобальных рейтингах «Мягкой силы» // Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика. — 2014. — №2(9). — С.209–228 URL: https://iorj.hse.ru/2014–9–2/125049104.html
6. Голоскоков Л.В., Санташов А.Л., Рубищев А.Н. Генезис феномена пятой колонны и ее криминальные проявления // Журнал прикладных исследований. — 2021. — №2(1). — С.43–47. DOI 10.47576/2712–7516_2021_2_1_43
7. Гусев А. От однополярного Pax Americana к многополярному миру // Международная жизнь, 20.10.2022 URL: https://interaffairs.ru/news/show/37478
8. Иванов В.Г. «Charts power» — «рейтинговая сила» как инструмент мягкой силы и экономическое оружие: технологии использования и стратегии противодействия: монография — М.: ИНФРА-М, 2015. — 188 с.
9. Карпов Г.А. Специфика африканской миграции в Великобританию колониальной эпохи (XVI–XIX вв.) // Известия вузов. Северо-Кавказский регион. Общественные науки. — 2019. — № 4. — С.39–44. DOI 10.23683/0321–3056–2019–4–39–44
10. Карпова С.В., Черенков В.И. Комплексная модель дуплексного брендинга как исследовательский и дидактический инструмент // Экономика. Бизнес. Банки. Международный научно-практический журнал. — 2019. — №3. — С. 49–60 URL: http://rimuniver.ru/?page_id=2976
11. Кусраева О.А. Национальный бренд и конкурентоспособность компаний: альтернативный подход к национальному брендингу // Вестник Санкт-Петербургского университета. Менеджмент. — 2021. — № 20. — С. 30–57. http://doi.org/10.21638/11701/spbu08.2021.102
12. Лебедева М.М. «Мягкая сила»: понятие и подходы // Вестник МГИМО-Университета. — 2017. — № 3(54). — С. 212–223. DOI 10.24833/2071–8160–2017–3–54–212–223
13. Логунцова И.В., Малькова И.В. Государственная коммуникационная поддержка российских товаров в обеспечении их конкурентоспособности на внутреннем и внешнем рынках // Государственное управление. Электронный вестник. — 2018. — Вып.№68 (июнь) URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gosudarstvennaya-kommunikatsionnaya-podderzhka-rossiyskih-tovarov-v-obespechenii-ih-konkurentosposobnosti-na-vnutrennem-i-vneshnem
14. Муратова Ю.Д. Сущность информационной войны в региональном политическом конфликте и основные формы ее проявления // Коммуникология. — 2018. — №6. — С.34–45. DOI 10.21453/2311–3065–2018–6–1–34–45.
15. Паршин П. Проблематика «мягкой силы» во внешней политике России // Аналитические доклады Центра глобальных проблем МГИМО, 2013, 1(36) URL: http://www.perspektivy.info/book/problematika_magkoj_sily_vo_vneshnej_politike_rossii_2014–03–03.htm
16. Петров М.Б., Серков Л.А., Кожов К.Б. Моделирование причинно-следственных связей между эффективностью сети железных дорог и производительностью труда в России // Журнал экономической теории. — 2021. — №18(2). — С.308–322. https://doi.org/10.31063/2073–6517/2021.18–2.12
17. Путин В.В. Обращение Президента Российской Федерации // Официальный сайт Президента Российской Федерации. 18 марта 2014 года 15:50 Москва, Кремль. — URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/20603
18. Путин: не будем заниматься охотой на ведьм, сводить счеты с теми, кто оступился // Интерфакс-Россия, 2023, 21.02. URL: https://www.interfax-russia.ru/moscow/news/putin-ne-budem-zanimatsya-ohotoy-na-vedm-svodit-schety-s-temi-kto-ostupilsya
19. Путин рассказал, что считает основой многополярного устройства // РИА Новости, 27.10.2022 URL: https://ria.ru/20221027/putin-1827287535.html
20. Рогов И.И. Колониальная империя: История и современность. Проблемы определения понятий // Terra Economicus. — 2011. — №1(9 — Часть 2). — С.160–165. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kolonialnaya-imperiya-istoriya-i-sovremennost-problemy-opredeleniya-ponyatiy
21. Философия превосходства: как глава евродипломатии поделил мир на «сад» и «джунгли» //ntv.ru 14.10.2022. URL: https://www.ntv.ru/novosti/2728002
22. Фурсов К.А. Ост-Индские компании и корпорации «дешевого империализма»: преемственность и различия // Экономика в переломные эпохи. История мировой экономики. — M.: Изд-во ИЭ РАН, 2017, Вып.6. — С. 209–246. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=32375738
23. Харыбин А.Н. Мягкая сила и гибридная война как элементы стратегии России в геополитических конфликтах // Наука Красноярья. — 2015. — №6(23). — С.70–79. DOI 10.12731/2070–7568–2015–6–70–79
24. Arogyaswamy, B. Energy Sustainability and Pope Francis’ Encyclical on Care for our Common Home: National Policies and Corporations as Change Agents // Consilience, 2017, 18 (2): 1–28 URL: https://www.jstor.org/stable/26188793
25. CSIS Commission on Smart Power: a smarter, more secure America / cochairs, R. L. Armitage, J. S. Nye, Jr. — Center for Strategic and International Studies. New York, 2007 URL: https://csis-website-prod.s3.amazonaws.com/s3fs-public/legacy_files/files/media/csis/pubs/071106_csissmartpowerreport.pdf
26. Damjanović, D.Z. Types of information warfare and examples of malicious programs of information warfare // Vojnotehnicki Glasnik / Military Technical Courier, 2017, 65(4):1044–1059 http://dx.doi.org/10.5937/vojtehg65–13590
27. Dinnie, K. Nation Branding: Concepts, Issues, Practice. Butterworth-Heinemann, Amsterdam, Boston, Heidelberg, etc. 2008 — 289 pages
28. Fan, Y. Branding the nation: Towards a better understanding // Place Branding and Public Diplomacy, 2010, 6(2), 97–103 URL: https://www.academia.edu/5185202/Branding_the_nation_towards_a_better_understanding
28a Fan, Y. Soft power: Power of Attraction or confusion? // Place Branding and Public Diplomacy, 2008, 4(2):147–158 URL: https://bura.brunel.ac.uk/bitstream/2438/1594/3/FullText.pdf
29. Keller K.L. Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. — Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2013 — 788 pages
30. Moreira, A., Silva, P. M., Moutinho V. M. The Effects of Brand Experiences on Quality, Satisfaction and Loyal-ty: An Empirical Study in the Telecommunications Multiple-play Service Market // Innovar, 2017, 27(64) doi.org/10.15446/innovar.v27n64.62366
31. Natsios A.S. An NGO Perspective. In: Peacemaking in International Conflicts: Methods and Techniques. I.W. Zartman, J.L. Rasmussen (Eds.). Washington D.C.: United States Institute of Peace. 1997, pp. 337–361.
32. Nye, J.S., Jr. Bound to lead: The changing nature of American power. — New York: Basic Books. 1990 — 307 p.
33. Nye, J.S., Jr. Soft power: the means to success in world politics. — Public Affairs Books. 2005, URL: http://www.tinyurl.com/mug36ku
34. Papp-Váry, A.F. Country Branding: What Branding? Relevant Terminologies and their Possible Interpretations in the Case of Countries // Economic and Regional Studies, 2018, 11(4):7–26 URL: http://www.ers.edu.pl/pdf-99717–35562?filename=COUNTRY%20BRANDING_%20WHAT.pdf
35. Pussy Riot получили премию «Сделано в России» // ИЗВЕСТИЯ IZ, 14 сентября 2012 URL: https://iz.ru/news/535219
36. Rocha Brito, B. Hard, soft, or smart power: conceptual discussion or strategic definition // JANUS.NET, e-journal of International Relations, 2010, 1(1):112–114 URL: https://www.redalyc.org/pdf/4135/413536166011.pdf
37. Temperini, V., Gregori, G.L., Palanga, P. The Brand Made in Italy: A Critical Analysis. // Management Studies, 2016, 4(3): 93–103 doi: 10.17265/2328–2185/2016.03.001

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2023