Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 3 (87), 2023
PROBLEMS OF MARKETING. LOGISTICS
Solovjeva N. Yu.
Chair of Marketing, St. Petersburg State Economic University, PhD (Economics), Professor
Ershova K. E.
Marketing analyst, AnalyticResearchGroup

Consumption value of the Russian video conference services as a factor of success in import substitution (Russia, St. Petersburg)
The article focuses on import substitution on the market of program product, particularly, on video conference services. Import substitution is seen as a consumer decision to either remain loyal to the Western product or to switch to the Russian analogue; this decision depends on the adequacy of the new product’s consumer value to the previous positive consumer experience. The authors present the results of the three-stage study of the consumer value of Russian video conference services. The first stage allowed distinguishing factors of consumer value differentiated according to the segments of interpersonal communication, online education and corporate communications. During the second stage, the authors analyze the impact of these factors upon consumer value using the Kano model. The third stage involved evaluation of the consumer value of Russian video conference services in a differentiated ways in accordance with the distinguished segments.
Key words: import substitution, software, consumer value, video conferencing, Kano model
Pages: 147 - 150



Список использованных источников:
1. Аналитика МТС: россияне переходят на отечественные сервисы видеоконференций. 19.03.2023. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.mts-com.ru/news/2023/01/19/48299/?ysclid=lggx0hbpbp957084837
2. Вершинина А.В., Кирсанова Е.А., Кирюхин С.М. Анализ потребительской оценки свойств детской одежды по методу Кано // Дизайн и технологии. - 2018. - № 67. - С. 88-93.
3. Кравченко Н.А. История импортозамещения // ЭКО. – 2015. - № 9. – С. 73-91.
4. Морозова Н.В., Мамчуев А.К., Хатуаев Т.А. Импортозамещение программного продукта в России // Естественно-гуманитарные исследования. - 2022. - № 44. - С. 367-370.
5. Овчинников А.П. Современные проблемы импортозамещения в РФ // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. - 2020. - № 9. - С. 211-214.
6. Подольских А. Проблемы и перспективы импортозамещения программного обеспечения в России [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.kp.ru/guide/importozameshchenie-programmnogo-obespechenija.html
7. Приказ Минкомсвязи России № 96 от 01.04.2015 «Об утверждении плана импортозамещения программного обеспечения». https://digital.gov.ru/ru/documents/4548/?utm_referrer=https%3a%2f%2fwww.google.com%2f
8. Реестр российского программного обеспечения [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://reestr.digital.gov.ru/
9. Рынок видеоконференцсвязи 2022 [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.cnews.ru/reviews/rynok_videokonferentssvyazi_2022
10. Скрипниченко П. Как рынок видеоконференций становится российским. 03.02.2023. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://vc.ru/services/598817-kak-rynok-videokonferenciy-stanovitsya-rossiyskim
11. Софт широкой гибридизации // Коммерсантъ. - 2023. - № 115.
12. Чирихин С.Н. О недостаточности действующих государственных инвестиционных планов для осуществления трансформационного импортозамещения в российской экономике //Проблемы современной экономики. - 2023. - № 1. - С. 26-31.
13. Щербинина М.Ю., Крюкова А.А. Импортозамещение в ИТ-сфере //Карельский научный журнал. - 2016. - № 4. - С. 213-216.
14. Юлдашева О.У., Шубаева В.Г., Орехов Д.Б. Методология измерения и оценки потребительской ценности: дифференциация подходов //Корпоративное управление и инновационное развитие экономики Севера: Вестник Научно-исследовательского центра корпоративного права, управления и венчурного инвестирования Сыктывкарского государственного университета. – 2014. – № 3. – С. 198–210.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2025