Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 1 (89), 2024
PROBLEMS OF THEORY AND PRACTICE OF ENTREPRENEURSHIP
Ivanov S. L.
Junior research fellow, Vologda Scholarly Center, Russian Academy of Sciences

Increasing the business activity of Russian businesses in the context of the digitalization of the economy (Russia, Vologda)
The article is dedicated to identifying the problems of Russian business development in the context of digitalization and developing measures aimed at their effective application. The author distinguishes problems and develops measures aimed at increasing the business activity of Russian businesses in the context of digitalization. The article provides a classification of business digitalization processes and uses it to identify problems in entrepreneurial activity as well as their solution.
Key words: business, digitalization of the economy, business activity
Pages: 107 - 111



Исследование выполнено в рамках гос. задания №FMGZ-2022–0002 «Методы и механизмы социально-экономического развития регионов России в условиях цифровизации и четвертой промышленной революции».

Список использованных источников:
1. Абдрахманова Г.И., Васильковский С.А., Вишневский К.О. [и др.]. Цифровая экономика: 2023: краткий статистический сборник. — Москва: НИУ ВШЭ, 2023. — 120 с.
2. Авдеева И.Л., Головина Т.А., Полянин А.В. Государственное регулирование приоритетных направлений предпринимательства в условиях цифровой экономики // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. — 2018. — № 4. — С. 13–21. DOI: 10.22394/2079–1690–2018–1–4–13–21
3. Апханова Е.Ю., Бирюкова Л.В. Цифровизация бизнеса в России: возможности и проблемы // Вестник Хабаровского государственного университета экономики и права. — 2021. — № 1 (105). — С. 21–27. DOI 10.38161/2618–9526–2021–1–021–027
4. Долженков А., Обухова Е. Новая волна маркировки потопила фармарынок: зачем бизнес и потребителей заставляют платить миллиарды за систему маркировки // Эксперт. — 2020. — № 46. — С. 46–50.
5. Донцова О.И. Актуальные проблемы развития цифровых технологий в промышленности России // Креативная экономика. — 2022. Том 16. — № 6. — С. 2289–2300. doi: 10.18334/ce.16.6.114835
6. Зябликова О.А. Управление бизнесом в условиях цифровизации российской экономики // Вестник университета. — 2022. — No 8. — С. 5–13. DOI 10.26425/1816–4277–2022–8–5–13
7. Куликов М.М., Комиссарова М.А., Назарова И.А. Перспективы использования RFID-технологий в России // Вестник Ростовского государственного экономического университета (РИНХ). — 2022. — № 4 (80). — С. 190–197. DOI 10.54220/v.rsue.1991–0533.2023.80.4.026
8. Матвеев В.В., Тарасов В.А. Государственное регулирование и поддержка цифровой экономики в России // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. — 2019. — № 4 (38). — С. 185–193.
9. Наклескина Е.А., Одинцов С.В. Правовые основы цифровой трансформации бизнеса // Проблемы современной науки и образования. — 2021. — № 11 (168). — С. 52–57.
10. Налбандян Г.Г., Ховалова Т.В. Факторы, способствующие внедрению цифровых платформ: эмпирический анализ российского малого и среднего бизнеса // Стратегические решения и риск-менеджмент. — 2020. — № 4 (11). — С. 346–353. https://doi.org/10.17747/2618–947X-917
11. Половникова Н.А., Николихина С.А. Цифровизация в России: проблемы и перспективы // International Journal of Humanities and Natural Sciences. — 2022. Том 11. — № 4 (74). — С. 256–262. DOI:10.24412/2500–1000–2022–11–4–256–262
12. Сафина Е.Г. Проблемы цифровой маркировки товаров в настоящее время // Инновационные научные исследования в современном мире: теория, методология, практика: Сборник научных статей по материалам X Международной научно-практической конференции. Уфа, 07 марта 2023 года. — Уфа: Общество с ограниченной ответственностью «Научно-издательский центр «Вестник науки», 2023. — С. 133–138.
13. Циренщиков В.С. Цифровизация экономики Европы // Современная Европа. — 2019. — № 3(89). — С.104–114. DOI: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope32019104113
14. Audretsch D.B., Keilbach M. The theory of knowledge spillover entrepreneurship // Journal of Management Studies. 2007.Vol. 44. pp. 1242–1254 https://doi.org/10.1111/j.1467–6486.2007.00722.x.
15. Chang, Y.P., Dong, X.B., Sun, W. Influence of characteristics of the Internet of Things on consumer purchase intention //SBP. 2014. Vol. 42. pp. 321–330. https://doi.org/10.2224/sbp.2014.42.2.321.
16. Gardiner, A., Aasheim, C., Rutner, P., Williams, S. Skill requirements in big data: a content analysis of job advertisements // J. Comput. Inf. Syst. 2018. Vol. 58. pp. 374–384. https://doi.org/10.1080/08874417.2017.1289354 .
17. Hofacker, C.F., Malthouse, E.C., Sultan, F. Big Data and consumer behavior: imminent opportunities // J. Consum. Market. 2016. Vol. 33. pp. 89–97. https://doi.org/10.1108/ JCM–04–2015–1399
18. Obschonka M., Audretsch D.B. Artificial intelligence and big data in entrepreneurship: a new era has begun // Small Business Economics. 2020. Vol. 55. pp. 529–539 https://doi.org/10.1007/s11187–019–00202–4
19. Obschonka M., Fisch C., Boyd R. Using digital footprints in entrepreneurship research: a Twitter-based personality analysis of superstar entrepreneurs and managers // Journal of Business Venturing Insights. 2017. Vol. 8, pp. 13–23. https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2017.05.005

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2025