Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 3 (91), 2024
ECONOMIC THEORY. MACROECONOMICS
Strekalova N. D.
Chair of State, Municipal and Social Management, A I. Herzen Russian State Pedagogical University (St. Petersburg) PhD (Economics), Professor

Problem analysis of the client-centered transformation of the public administration system (Russia, St. Petersburg)
The article examines the problem analysis and systemic structuring of problems arising during the implementation of the client-centered transformation of the public administration system and the implementation of the federal project “State for the People.” Using the method of problem analysis allows structuring problems and barriers on a systematic basis, identify cause-and-effect relationships between them, and discover problem solutions. The author demonstrates the role and the importance of the formation of a client-centered culture and motivation of client-centered behavior of civil servants. Results of the present study can serve as a basis for decision-making with regard to the development of management mechanisms at the federal and regional levels.
Key words: public administration, client-centricity, client-centric approach, public services, public civil servants
Pages: 75 - 77



Список использованных источников:
1. Баранов И.Н. Новый государственный менеджмент // Российский журнал менеджмента. Т.10. — № 1. — С.51–64.
2. Вальдман И.А., Горбовский Р.В., Паратунов М.В., Путинцева Е.А. Основные проблемы и барьеры клиентоцентричной трансформации системы государственного управления // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. — 2024. — № 1. — С.20–31.
3. Калинин А.М. Использование принципа клиентоцентричности в государственном управлении: повестка внедрения // Вопросы государственного и муниципального управления. — 2023. — № 3. — С.7–25.
4. Клиентоцентричный подход в государственном управлении: Навигатор цифровой трансформации /под ред. О.В. Линник, А.В. Ожаровского, М.С. Шклярук. — Москва: РАНХиГС при президенте РФ, 2020.
5. Норт Д. Понимание процесса экономических изменений. — М.: Изд. дом НИУ ВШЭ, 2010.
6. Основные проблемы и барьеры клиентоцентричной трансформации системы государ-ственного управления: результаты онлайн-опроса. — Москва: ВШГУ РАНХиГС, 2023.
7. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация. — М.: Когито-центр, 2002.
8. Стрекалова Н.Д. Управление профессиональным развитием государственных гражданских служащих в условиях цифровой трансформации: проблемы и подходы к решению // Проблемы современной экономики. — 2023. — № 4 (88). — С. 39–44.
9. Стрекалова Н.Д. Профессиональная мотивация как фактор профессионального развития государственных гражданских служащих // Теория и практика сервиса: экономика, социальная сфера, технологии. — 2023. — № 3 (57). — С. 14–21.
10. Стрекалова Н.Д., Рогова Г.И. Управление профессиональным развитием государственных гражданских служащих налоговых органов. — СПб.: Астерион, 2015.
11. Стрекалова Н.Д., Рогова Г.И. Социальные аспекты управления профессиональным развитием государственных служащих Федеральной налоговой службы России: результаты эмпирического исследования // Вестник СПбГУ. Серия 8. Менеджмент. — 2016. — Вып. 3. — С. 82–106.
12. Стрекалова Н.Д., Семенов В.А., Рогова Г.И. Профессиональная среда как фактор профессионального развития государственных служащих налоговой службы // Управленческое консультирование. — 2014. — № 2 (62). — С. 15–26.
13. Фобс М., Линн Л. Как государственный менеджмент влияет на эффективность исполнительных органов власти? // Российский журнал менеджмента. — 2012. Т.10. — № 1. — С. 85–116.
14. McClelland D. The Achieving Society. Princeton, NJ: Van Nostrand, 1961.
15. Raven J. Competence, Education, Professional Development, Psychology, and Socio-Cybernetics // Continuing Professional Development and Lifelong Learning: Issues, Impacts, and Outcomes / ed. by G.J. Neimeyer. Hauppauge, New York: Nova Science Publishers, Inc, 2012. P. 277–315.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2025