Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 3 (91), 2024
ECONOMIC PROBLEMS OF REGIONS AND BRANCH COMPLEXES
Romanchenko M. K.
PhD student, Chair of regional and municipal administration, Department of State Administration, M.V. Lomonosov Moscow State University

Evolution of approaches to the category of reputation capital as a factor of regional development (Russia, Moscow)
The article presents the author’s systematization of the evolution of approaches to the category of reputation capital, discusses the development of the theory of factors influencing the formation of the reputation of the regions, identifies the essence of management tools and measures to improve the image of the region and attract investments. Transformation of approaches is based on differences in understanding of the place and role of reputational capital of subjects of different levels. The author provides theoretical substantiation to the features of the reputational capital formation at the regional level, as opposed to the reputational capital of business entities; systematized approaches to reputational capital in the works of Russian and foreign researchers; distinguishes differences in the assessment of the reputational capital of objects at different levels, and analyzes factor that impact formation of the reputation capital of the region at different stages of its development.
Key words: region, reputation, reputation capital, non-material factors of development
Pages: 121 - 125



Список использованных источников:
1. Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка: 80000 слов и фразеол. выражений. — М.: Азбуковник, 1997. — С. 826.
2. Алексеева Е.П. Управление процессом формирования репутационного капитала в современных российских компаниях // Российское предпринимательство. — 2012. — Том 13. — № 1. — С. 110–113.
3. Якимова В.А. Формирование и оценка инвестиционно-репутационного капитала предприятия // Финансы: теория и практика / Finance: Theory and Practice. — 2021. -№ 4(25). — С.64–81.
4. Морозова И.А., Кулагин Д.Н. Анализ показателей репутационного капитала ведущих международных компаний // Экономика, предпринимательство и право. — 2023. — Том 13. — № 2. — С. 567–576.
5. Roberts, P.W., & Dowling, G.R. (2002). Corporate reputation and sustained superior financial performance. Strategic Management Journal, 23(12), 1077–1093.
6. Важенина И.С., Важенин С.Г. Имидж и репутация как стратегические составляющие нематериальных активов территории // Экономика региона. — 2010. — № 3.
7. Карпова К.В., Александренко П.Н. Репутационный капитал как основа конкурентных преимуществ // Молодежь и наука: сборник материалов Х Юбилейной Всероссийской научно-технической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых с международным участием, посвященной 80-летию образования Красноярского края [Электронный ресурс]. — Красноярск: Сибирский федеральный ун-т, 2014. — Режим доступа: http://conf.sfu-kras.ru/sites/mn2014/directions.html.
8. Бурдье П. Социальное пространство и символическая власть. — М.: Socio-Logos, 1994. — 245 с.
9. Гавра Д.П., Савицкая А.С., Шишкин Д.П. Внешний имидж государства в медиапространстве // Вестник СПбГУ. — 2011. Сер. 9. — Вып. 3. — С. 197–201.
10. Dan Schawbel The Reputation Economy is Coming-Are You Prepared? — М.: Форбс, 2011.
11. Сафиуллин М.Р., Груничев А.С., Ельшин Л.А., Абдукаева А.А. Исследование репутационного капитала региона: методологические подходы и их апробация: Монография. — Казань: Издательство Артифакт, 2019. — 112 с
12. Prahalad, C. The Core Competence of the Corporation / C. Prahalad, G. Hamel // Harvard Busi- ness Review. — 2007. — P. 79–91.
13. Weigelt K. Reputation and corporate strategy: a review of recent theory and applications / K. Weigelt, C. Camerer // Strategic Management J. — 2008. — Vol. 9. — P. 443–454.
14. M. Eisenegger, «Trust and reputation in the age of globalisation», In Reputation capital, pp. 11–22, 2009.
15. Matthias Vonwil and Robert Wreschniok. The CSR myth: true beauty comes from within. / «Trust and reputation in the age of globalisation», In Reputation capital, pp. 83–99, 2009.
16. Hans Caspar von der Crone and Johannes Vetsch. Reputation and regulation. / «Trust and reputation in the age of globalisation», In Reputation capital, 2009.
17. Dinnie, K. Nation Branding — Concepts, Issues, Practice, Butterworth-Heinemann, Oxford, United Kingdom. 2008, страница 32
18. Кoтлep Ф., Acплунд К., Peйн И., Хaйдep Д. Маркетинг мест // Книги Стокгольмской школы экономики в Санкт-Петербурге, 2005.
19. Гавра Д.П., Савицкая А.С., Шишкин Д.П. Внешний имидж государства в медиапространстве // Вестник СПбГУ. — 2011. Сер. 9. — Вып. 3. — С. 197–201.
20. Jansson, J. and Power, D. Image of the City: Urban Branding as Constructed Capabilities in Nordic City Regions. Oslo, Noway: 2006.
21. Бабурин В.Л., Земцов С.П., Кидяева В.М. Методика оценки потенциала экономико-географического положения городов России. — М.: Вестник Московского университета. Серия 5. География. — 2016. — № . 1. — C. 39–45.

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2025