Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 3 (91), 2024
ECONOMICS AND MANAGEMENT IN THE SPHERE OF SERVICES
Stuglev A. A.
Chairman of the Management Board, Director, ROSCONGRESS Foundation (Moscow), Doctoral student, Chair of International Economics and International Economic Relations, St. Petersburg State University of Economics

Iterative hub of innovations in the context of convention-and-exhibition industry (Russia, Moscow)
Both in Russian and abroad, the convention-and-exhibition industry is reasonably considered as a considerable input into the country’s economy, both direct and indirect. The article highlights the role of this industry as a virtual environment of iterative innovation hubs, which can help organize targeted diffusion and enrichment of useful knowledge in line with national innovation policy. Agreements on joint activities between independent actors of the convention-and-exhibition industry are interpreted in the light of the concept of meta-organization. The author discussed one example, the practice of such a non-financial development institution as the Roscongress Foundation, which in fact creates iterative innovation hubs.
Key words: iterative innovation hub, diffusion of innovations, congress and exhibition industry, meta-organization, non-financial development Institute, «Space of Trust», innovation spillover, innovation transfer, Roscongress Foundation, innovation hub
Pages: 151 - 157



Список использованных источников:
1. Агальцова И.А. Инсентив-туризм как способ мотивации персонала // Сервис в России и за рубежом. — 2016. — №5(66). — С. 40–48.
2. Алыева Г.Б. К вопросу о понятии повторяемости действий и выражающих их глаголов // Вестник науки и образования / Bulletin of Science and Education. — 2015. — №9 (11). — C. 50–57. URL: https://scienceproblems.ru/images/PDF/VNO-9–11.pdf
3. Воронова О.В., Лящук А.С., Смирнова С.А., Белокурова М.Э. Конгрессно-выставочная деятельность как сфера внешнеэкономической деятельности //Научный вестник Южного института менеджмента. — 2019. — №4. — С. 103–108. https://doi.org/10.31775/2305–3100–2019–4–103–108
4. Дмитриев В.А. Место конгрессной индустрии в экономическом развитии России // CongressTime. — 2018. — №7. — С. 4–7.
5. Дуненкова Е.Н., Исаева М.И. Развитие конгрессно-выставочной отрасли в Российской Федерации // Вестник университета — 2022. — № 5. — С. 100–107. DOI 10.26425/1816–4277–2022–5–100–107
6. Дьяченко О.Н., Полесская О.П. Организация специальных видов туризма — Брянск: ФГБОУ БГУ, 2017. — 170 с.
7. Карлина М.М. Значение конгрессной и выставочной деятельности в формировании инновационного имиджа региона // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: Экономика. — 2013. — №2. — С. 188–193.
8. Карпов Д.А., Глухов В.В. Экономика конгрессно-выставочного мероприятия: оценки и принципы организации // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. — 2020. Т.13. — № 3. — С. 105–114. DOI: 10.18721/JE.13308
9. Карпов Д.А., Левенцов В.А. Конгрессно-выставочная деятельность как механизм духовно-нравственного воспитания в модели университета 4.0 //Сб. статей IX Всероссийской очно-заочной научно-практической конференции с международным участием «Инженерное образование как ответ на вызовы общества» в рамках Петербургского международного образовательного форума — Санкт-Петербург, 23 марта 2021. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_44953792_78329141.pdf
10. Кирсанов Р.Г. Инновационная политика в современном обществе: принципы и особенности реализации // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4: История. Регионоведение. Международные отношения. — 2013. — № 1 (23). — С. 179–183.
11. Королева А.Н. Правовая природа инновационных хабов // Актуальные проблемы правоведения. — 2020. — №2 (66). — С. 56–61. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_43056007_88312966.pdf
12. Мокий В.С., Лукьянова Т.А. Междисциплинарные взаимодействия в современной науке: подходы и перспективы // Экономическая наука современной России. — 2017. — № 3 (78). — С. 7–21.
13. Монастырный Е.А. Инновационный кластер // Инновации. — 2006. — № 2 (89). — С. 38–43.
14. Петров А.Н., Хорева Л.В., Карпова Е.Г., Шокола Я.В. Вклад конгрессно-выставочных услуг в экономику дестинации: развитие методики оценки // Управленческое консультирование. — 2018. — №12. — С. 100–109. DOI 10.22394/1726–1139–2018–12–100–109
15. Решетникова Н.Н., Змияк С.С., Магомедов М.Г. Современные тенденции и перспективы развития индустрии MICE: российский и мировой опыт // Вестник Научно-исследовательского центра корпоративного права, управления и венчурного инвестирования Сыктывкарского государственного университета. — 2020. — № 1. — С. 62–72.
16. Роздольская И.В., Ледовская М.Е., Лысенко В.В., Болотова И.С. Информативно-целевое назначение конгрессно-выставочного туризма в новой реальности развития региона // Сервис в России и за рубежом. — 2017. Т.11. Вып.1. — С. 109–124. DOI: 10.22412/1995–042X-11–1-10
17. Степанова А.Ю., Кичигин О.Э. Конгрессно-выставочная деятельность как элемент механизма инновационного развития // Сб. статей V Международной научно-практической конференции «Инновационная экономика и менеджмент». — Москва: МГУ, 2020. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_49514484_59201943.pdf
18. Стуглев А.А. Деловой он-лайн — это сформировавшаяся ниша на событийном рынке // CongressTime. — 2020. — №2(11). — С. 14–15.
19. Стуглев А.А. Конгрессно-выставочная деятельность как усилитель национальной конкурентоспособности // Проблемы современной экономики. — 2023. — N3 (87). — С.187–192.
20. Стуглев А.А. Синергия в макроэкосистеме брендинга страны: теоретический аспект // Бизнес. Образование. Право. — 2023. — № 4(65). — С. 171—179. DOI: 10.25683/VOLBI.2023.65.849.
21. Стуглев А.А. Фонд Росконгресс как нефинансовый институт развития федерального уровня // Проблемы современной экономики. — 2023. — № 4 (88). — С. 44–49.
22. Стуглев А.А. Экосистемный подход к повышению международной конкурентоспособности страны // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. — 2023. — №6–1(144). — С. 31–39.
23. Стуглев А.А., Ходько С.Т. Инновационные решения для экономического развития: зарубежный опыт мировых форумов // Инновации. — 2019. — № 8 (250). — С.15–18. doi 10.26310/2071–3010.2019.250.8.003
24. Стратегия развития конгрессно-выставочной отрасли в Российской Федерации на период до 2030 года. URL: http://static.government.ru/media/files/7gWpeLi8RMSiT8RzWY18SI130KlHIRVz.pdf
25. Территория инноваций Фонда Росконгресс представил 14 проектов на Международном форуме «Эко Алтай. Нить природы» // Парус Электро 2023, 05.10 URL: https://parus-electro.ru/company/news/territoriya_innovatsiy_fonda_roskongress_predstavil_14_proektov_na_mezhdunarodnom_forume_eko_altay/
26. Удальцова Н.Л., Михелашвили Н.Р. Конкурентоспособность национальной инновационной системы России: аналитический обзор // Креативная экономика. — 2016. — Т. 10. — №1. — С. 9–20. doi: 10.18334/ce.10.1.2232
27. Уразбахтина Л.Р., Дадашов Э.М., Митрофанова Е.А. Создание инновационных хабов и их влияние на развитие экономики // MODERN SCIENCE. — 2022. — №5–1. — С. 94–97. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_48464186_73952462.pdf
28. Филиппова И.Г., Деревянко К.И., Карпова Е.Г., Хорева Л.В. Современное состояние рынка конгрессно-выставочных и событийных услуг: проблемы и тенденции развития в крупном городе // Экономика и управление. — 2020. Т.26. — № 10. — С. 1136–1147. http://doi.org/10.35854/1998–1627–2020–10–1136–1147
29. Фонд Росконгресс подписал 34 соглашения о сотрудничестве на полях ПМЭФ-2024 // Росконгресс Пространство доверия, Новости, 13.06.2024. URL: https://roscongress.org/news/fond-roskongress-podpisal-34-soglashenija-o-sotrudnichestve-na-poljah-pmef-2024/
30. Черенков В.И., Старов С.А., Гладких И.В., Таничев А.В. Инбрендинг: вопросы генезиса, концептуализации, кодификации и целей // Маркетинг и маркетинговые исследования. — 2022. — №3. — С.174–187. URL: https://grebennikon.ru/article-ge0l.html
31. Черенков В.И., Стуглев А.А. Брендинг страны: некоторые вопросы концептуализации // Маркетинг и маркетинговые исследования. — 2023. — №3. — С. 168–179. URL: https://grebennikon.ru/article-0e8i.html
32. Черенков В.И., Стуглев А.А. Брендинг страны: от концептуализации к операционализации // Маркетинг и маркетинговые исследования. — 2023. — №3. — С.168–179.
33. Черенков В.И. Толстобров М.Г. Модель глобального трансфера инноваций как инструмент интернационализации российского малого высокотехнологичного бизнеса // Вестник СПбГУ. Сер. 8. Менеджмент. 2007. — Вып. 1. — С. 43–64.
34. Afrilab and Briter Bridges. 2019. Building a conducive setting for innovators to thrive: A qualitative and quantitative study of a hundred hubs across Africa. URL: https://www.afrilabs.com/wp-content/uploads/2019/11/AfriLabs-Innovation-Ecosystem-Report.pdf
35. Ahrne, G., Brunsson, N. Organizations and meta-organizations // Scandinavian Journal of Management, 2005, Vol. 21, Iss. 4, pp. 429–449.
36. Bathelt, H., Malmberg, A., Maskell, P. Clusters and knowledge: local buzz, global pipelines and the process of knowledge creation // Progress in Human Geography, 2004, 28(1), 31–56. https://doi.org/10.1191/0309132504ph469oa
37. Berkowitz, H., Brunsson, N., Grothe-Hammer, M., Sundberg, M., Valiorgue, B. Meta-Organizations: A Clarification and a Way Forward // M@n@gement, 2022/2 Vol. 25, pp. 1–9. URL: https://www.cairn.info/revue-management-2022–2-page-1.htm
38. Berkowitz, H., Grothe-Hammer, M. From a Clash of Social Orders to a Loss of Decidability in Meta-organizations Tackling Grand Challenges: The Case of Japan Leaving the International Whaling Commission, In: Organizing for Societal Grand Challenges (Research in the Sociology of Organizations, Vol. 79), Eds. A.A. Gümüsay, E. Marti, H. Trittin-Ulbrich, C. Wickert, Emerald Publishing Limited, Leeds, pp. 115–138. https://doi.org/10.1108/S0733–558X20220000079010
39. Borodako, K., Berbeka, J., Rudnicki, M. Technology Used in Knowledge Management by Global Professional Event Services // Journal of Global Information Management. 2021, № 29(1), С. 145–163.
40. Chirchietti, N. The role of Innovation Hubs taking start-ups from idea to business. The case of Nairobi, Kenya // IZNE Working Paper Series Nr. 17/7, September 2017. URL: https://pub.h-brs.de/frontdoor/deliver/index/docId/3362/file/N_Chirchietti_The_role_of_Innovation_Hubs.pdf
41. Davis, C., Ben, B., Rachel, R., Yayboke, L. Building innovation ecosystems: Accelerating tech hub growth // McKinsey & Company, Our Insights, February 28, 2023. URL: https://www.mckinsey.com/industries/public-sector/our-insights/building-innovation-ecosystems-accelerating-tech-hub-growth#/
42. Getz, D., Page, S. Progress and prospects for event tourism research // Tourism Management, 2015, 52. doi:10.1016/j.tourman.2015.03.007
43. Global Innovation Hubs Index 2020 // URL: https://www.nature.com/articles/d42473–020–00535–9.pdf
44. Granstrand, O., Holgersson, M. Innovation ecosystems: A conceptual review and a new definition // Technovation, 2020, Volumes 90–91. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2019.102098
45. Hamdouch, A. Innovation Clusters and Networks: A Critical Review of the Recent Literature // 19th EAEPE Conference, Universidade do Porto, 1–3 November 2007. URL: https://www.researchgate.net/publication/228637919_Innovation_Clusters_and_Networks_A_Critical_Review_of_the_Recent_Literature
46. Khan, M.F. MICE Tourism // International Journal of Multidisciplinary Research and Development. 2015, Vol.2, Iss.4, pp.299–304.
47. Kretschmer, T., Leinonen, A., Schilling, M., Vasudeva, G. Platform ecosystems as meta-organizations: Implications for platform strategies // Strategic Management Journal, 2020, 43(5), 1–20 DOI: 10.1002/smj.3250
48. Lantz, Ch.E., Wu, K.Y. Building and managing an innovation hub: A case study of the challenges and opportunities faced by a Northern Swedish innovation hub URL: https://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1118192/FULLTEXT01.pdf
49. Mejia, S.P., Montes Hincapie, J.M., Taborda Giraldo, J.A. A Hub-based University Innovation Model // Journal of Technology Management & Innovation 2019, vol. 14 no.1. http://dx.doi.org/10.4067/S0718–27242019000100011
50. Oksanen, K., Hautamäki, A. Transforming regions into innovation ecosystems: A model for renewing local industrial structures // The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal, 2014, 19(2), article 5. URL: https://innovation.cc/wp-content/uploads/2014_19_2_5_oksanen-hautamaki_eco-innovation.pdf
51. Ratajczak-Mrozek, М. Cooperation, Innovations and Knowledge in MICE Tourist Product Perception // Proceedings of the 5th EMAC Regional Conference — Marketing Theory Challenges in Emerging Markets DOI: 10.13140/2.1.3031.1685
52. Renando, Ch. The Role of Innovation Hubs in Building Community Resilience — A Thesis submitted for the award of Doctor of Philosophy, 2020, University of Southern Queensland URL: https://research.usq.edu.au/download/0fc45b6bf21d41b42de9eec75016c6e7e645d5cc0ac756a5daa705abf511553d/7767688/Chad%20Renando%20PhD%20Thesis_11.5_nomarkup.pdf
53. Schulz, K.-P. The nature of innovation and implications on innovation management // “Insightful Encounters — Regional Development and Practice–Based Learning” Conference on Regional Development and Innovation Processes March 5th-7th, 2008, Porvoo — Borgå, Finland URL https://www.researchgate.net/publication/228759610_The_nature_of_innovation_and_implications_on_innovation_management:
54. Tanichev, A. Networking as a Key Factor for Successful Implementation of Innovations (Comprehensive Analysis of Russian and European Experience) // Acta Technica Corviniensis — Bulletin of Engineering, 2010, 4(10), pp. 71–74
55. Understanding Business Markets, Ed.: D. Ford Academic Press, London, 1990
56. What Is an Innovation Hub? // Innovation Quarter, March 15, 2022, URL: https://www.innovationquarter.com/articles/what-is-an-innovation-hub/

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2025