Logo PROBLEMS
OF MODERN
ECONOMICS
Start Page
News
Information About the Journal
About the Editor-in-chief
Advertising
Contacts
EURASIAN INTERNATIONAL SCIENTIFIC-ANALYTICAL EDITION Russian
Thematic profile of the Journal
The latest
Issue
Announcement
Issues List
Find
Editorial Council
Editorial Board
Magazine Representatives
Article Submission Guidelines
PROBLEMS OF MODERN ECONOMICS, N 4 (92), 2024
ECONOMICS AND MANAGEMENT IN THE SPHERE OF SERVICES
Voloshinova M. V.
Assistant professor, Chair of economics and management in the sphere of services, St. Petersburg State University of Economics, PhD (Economics)

Innovative activity and innovative product in the service sector (Russia, St. Petersburg)
The article discusses the concepts of innovative activity and innovative product, and describes their relationship. The author analyzes statistical data on the development of the service sector and innovations, describes the major elements in the formation of an innovative product, and assesses the role of innovative activity in the development of a new service. The article analyzes approaches to determining the level of product innovativeness, as well as objective factors that impact consumer perception of an innovative product.
Key words: service sector, innovations in the service sector, digitalization in the service sector, Innovative activity, service
Pages: 169 - 172



Список использованных источников:
1. Черевичко Т.В. Управление качеством услуг и работ: учебное пособие для магистров, направление подготовки 43.04.01 — «Сервис». — Саратов, 2016.
2. Артюшина Е.В., Коренькова М.М. Исследование факторов удовлетворенности потребителей развитием цифровых коммуникаций: ожидания и реальность // Вестник Института социологии. — Том12, №1. — 2021. — С. 118–135. Режим доступа: https://www.vestnik-isras.ru/files/File/Vestnik_2021_36/Artyushina,Koren’kova_118–135.pdf (дата обращения: 24.09.2024).
3. Долматеня Ю.В., Кучумов А.В., Еремичева П.Ю. Сегментация потребителей нишевых туристских услуг // Экономический вектор. — 2024. — №1(36). — С. 79–84. — Режим доступа: https://elibrary.ru/download/elibrary_63365102_32347237.pdf (дата обращения: 24.09.2024).
4. Зворыкина Т.И., Томохова И.Н., Формы и методы управления инновациями в сфере услуг и влияние на них стандартизации // Информационно-экономические аспекты стандартизации и технического регулирования. — 2020. — № 4(55). — С. 20–29. — Режим доступа: http://ieastr.ru/gallery/2020_04_20–29_Zvorykina.pdf (дата обращения: 19.09.2024).
5. Кучумов А.В., Еремичева П.Ю., Базовые признаки неэффективного ведения стратегии продвижения в социальных сетях предприятий гостеприимства // Управление социально-экономическим развитием: инновационный и стратегический подходы: Материалы Национальной научно-практической конференции, Гатчина, 2024. — Режим доступа: https://elibrary.ru/download/elibrary_67243497_10393807.pdf (дата обращения: 21.09.2024).
6. Майлс Й. Сервисные инновации в XXI веке // Международный журнал «Форсайт». — Т.5., №2. — 2011. — Режим доступа: https://www.hse.ru/data/2012/09/04/1241909238/1-Miles-4–15.pdf?ysclid=m1gtrm53nq127099987 (дата обращения: 21.09.2024).
7. Приходченко О.А., Инновационный продукт: особенности его восприятия потребителем // ЭКО. — 2007. — №2(392). — С. 173–186. — Режим доступа: https://elibrary.ru/download/elibrary_9438500_65929696.pdf (дата обращения: 21.09.2024).
8. Токарева О.Е. Теоретические аспекты анализа сущности инноваций в сфере услуг // Вестник Тюменского государственного университета. — 2012. — №11. — Режим доступа: https://vestnik.utmn.ru/upload/iblock/2fb/2_Tokareva_No11_ekonomika_2012–2.pdf (дата обращения: 23.09.2024).
9. Цатхланова Т.Т., Буркутбаева Н.А., Эрендженова Д.Б., Натырова Е.В., Уланов М.В., Инновации в сфере услуг //Economics: yesterday, today and tomorrow. — Vol. 8, Is. 4A. — 2018. — Режим доступа: http://www.publishing-vak.ru/file/archive-economy-2018–4/10-tsatkhlanova.pdf (дата обращения: 21.09.2024).
10. Глобальная экономика // Россия: доля сферы услуг. — Режим доступа: https://ru.theglobaleconomy.com/Russia/Share_of_services/, свободный. (дата обращения: 24.09.2024).
11. Наука. Технологии. Инновации: 2024: краткий статистический сборник /В.В. Власова, Л.М. Гохберг, К.А. Дитковский и др.; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». — М.: ИСИЭЗ ВШЭ, 2024. — 104 с. ISBN 978–5–7598–3007–8 (в обл.). — Режим доступа: https://ai.gov.ru/knowledgebase/infrastruktura-ii/2024_nauka_tehnologii_innovacii_kratkiy_statisticheskiy_sbornik_vshe/ (дата обращения: 24.09.2024).
12. Bhat D.A.R., Sharma D.V., Dimensionality and consequences of service innovation: an empirical study of hospitality industry // Cogent Business & Management. — Volume 8, Issue 1. — 2021. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23311975.2021.1924931#abstract (accessed at 19.09.2024).
13. Gustafsson A., Snyder H., Witell L., (2020), Service Innovation: a new conceptualization and path forward // Journal of service research. — Volume 23, Issue 2. Available at: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1094670520908929, (accessed at 24.09.2024).
14. Sharma D.V., Bhat D.A.R., (2020). An empirical study exploring the relationship among human capital innovation, service innovation, competitive advantage and employee productivity in hospitality services // African journal of hospitality, tourism and leisure. — № 9(2). Pp. 1–14. Available at: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4189868 (accessed at 19.09.2024).
15. D’Emidio T., Dorton D., Duncan E. Service innovation in a digital world // McKinsey Quaterly. Available at: https://www.mckinsey.com/capabilities/operations/our-insights/service-innovation-in-a-digital-world (accessed 21.09.2024).
16. Digital Leadership / Service innovation definition, examples, and effective process. Available at: https://digitalleadership.com/glossary/service-innovation/ (accessed 19.09.2024).

Article in russian

Back to the issue content

Copyright © Problems of Modern Economics 2002 - 2025